Aston & Lukas

Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

det börjar bli kris...25/1

Av AnnCatrin - 25 januari 2009 08:08

Godmorgon!
Har varit vaken sen 5 med ett huvud som håller på att sprängas i bitar...va bra att jag var till tant doktorn och fick ny migränmedicin men inte varit och hämtat ut den......smart!

Inatt har det vräkt ner snö i igen...massor....så nu vete gudarna om hunden får gå ut själv, iofs så är han mest intresserad av att ligga på altanen så det kan han få fortsätta med......men "kravallstaketet" som verkade som en toppen idé i somras känns inte längre speciellt förtroendeingivande,

för några månader sedan var hunden en tvärhand hög och staketet 8-9 rutor högt.....nu är hunden typ dubbelt så stor och staketet 4 rutor högt...hmmm

Den enda fördelen med att det kommer mer snö är att det minimerar risken att vi ska få en vinter med bara ishalka, fina vita vintervägar är perfekt!
Igår var det anatomikurs, den fortsätter idag, jag kan ju säga att nåt domarämne är jag INTE!
Och alla andra på kursen var uppfödare utom dom tre blåbären AC, Camilla & Anneli......
Har iallfall fått ganska bra inblick i hur en domare tänker och vad som är viktigt.....tex konstruktionen , om hunden är byggd på rätt sätt för det syfte den är avlad för, och vår föreläsare som är Yvonne Brink ser hellre en glad och sprallig hund i ringen än en "låg" hund.....låter bra det!
Och sen tyckte hon att det var mer en regel än ett undantag att vi som ställer ut våra hundar verkar tro att vi förväntas slå nåt slags hastighetsrekord när vi älgar runt i ringen....fort är inte bättre!
Hon tycker att man ska gå när man visar hunden fram och tillbaka, den ska naturligtvis trava, men ju fortare en hund springer ju mer framhävs eventuella dåliga rörelser, så tipset är att tagga ner på farten om du har en hund som inte rör sig som en gud ;0)
Igår när jag var på kurs så hade Hugos matte varit hit med en bukett röda rosor, fast dom ser rosa ut på bilden...trevligt! kanske man ska söka upp lite fler lösspringande vovvar?

Det man kan fundera över är ju hur lätt det är att få med sig en främmande hund, inte konstigt att det är lätt att stjäla våra ögonstenar när dom så godtroget följer med!
Nu är det en timme kvar innan det är dags att bege mig ner på stan för att kursa igen, idag ska vi gå igenom 12 olika hundar....kanske nåt fastnar i skallen, vi får hoppas på det!
På eftermiddagen skall Fabbe, Tuffa & Aston få träffas igen det blir en bra avrundning på helgen.
Får väl hoppas att hunden har kvar sin dagisplats när jag ska jobba på tisdag, sist han var hos modern så hade han hoppat upp på henne och knuffat omkull henne i en snödriva, vilket naturligtvis var hysteriskt roligt i hans sinnevärld...så när hon låg där och sprattla som en sköldpadda var det inte helt enkelt att ta sig upp igen med en bernerkille som studsade upp och ner som Tiger med hoppstyltor....suck.
Som tur är så är min mor en mycket förstående snäll mormor till sitt "barnbarn".....jag kan ju inte skälla på honom för han är ju bara så glad! Vi får tacka att det ligger mycket snö på backen så att hon landade mjukt...inga lårbensbrott....
Ha en skön söndag / AC

 
 
Ingen bild

Isabelle

25 januari 2009 10:57

*ler* ja, men visst är det Chivaskrull på dem båda :-D Maya är totalt full av lockar och det kommenterar grannarna så gärna :-D Men när jag ställde senast så var ju den framgångsrike hanen framför mig och de hade lagt något gult täcke (såg ut som en enorm disktrasa) på ryggen på honom innan han skulle in i ringen. Så lockarna hindrar nog inte egentligen, bara man kan presentera den bra för övrigt. Och nu har ni ju massa bra tips! Och att ta det lite lugnare i traven är något jag hört innan och Maya som redan är ganska trång där bak blir ännu trängre om hon springer fort. Så när det ska visas från sidan så ökar vi lite (utan att hon tappar traven och börjar galoppera) och när vi ska visa framifrån och bakifrån så tar vi det i lite högre gångtakt :-) Det är det vi strävar efter iallafall :-D Det är lite pyssel med att kunna visa sin hund från bästa sidan och de som är vana utställare och ofta vinneri ringarna är ju dem som har massa kuskap i ryggsäcken och som vet vad de gör och har övat med sina hundar.. Jag är mer en glad amatör som försöker göra mitt bästa :-D Huvudsaken är ju att hunden har skoj:-D Men, står hon med alla tassarna i backen samtidigt som hon tycker det är skoj så är ju det ett plus :-D
Jag skulle vilja gå en ringträningskurs :-D
Härligt med all er snö! Ja, staketet erat verkar helt klart ha krymt! Eller hur det nu var :-D Ha det så skojsigt och var rädd om "mormor"! // Isabelle

 
Anne-Lie

Anne-Lie

25 januari 2009 12:09

Hallå !!
Nu får du har en snabb kurs med mej. Du får lära mej så Natus får med sig alla Yvonnes tankar till nästa utställning.. hon har ju rottisar som favvoras !!! bra att veta hennes tankar om hur dom ska ställas. Hoppas att huvudet mår bra igen.. kram anne-lie

http://www.jezzieochnatus.se

 
Anneli

Anneli

25 januari 2009 21:49

Ja du AnnCatrin...det är nog dax att göra nån slags föhöjning av kravallstaketet ;-)Grabben har ju växt på sig bra sedan i somras :)

Har du hunnit känt igenom Aston än ?? :D Jag har inte klämt på mina vovvar...tar det i morgon. Är totalt slut som artist nu :D

Tjusiga rosor.

Kram Anneli

http://www.maximilian.panatet.se

 
Camilla

Camilla

25 januari 2009 22:24

Tjena!
Har klämt igenom Tuffa nu, nog tycker jag att hon har sin skuldra där den ska vara och dom andra delarna också.. ska försöka mig på att sammanfatta den här helgen i en blogg nu, *s*.
Kanske ska göra en kopp kaffe först och försöka få lite ordning i min förvirrade skalle innan jag ger mig på det.
Ha det så bra nu
Kram Camilla

http://www.mills.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCatrin - 26 februari 2014 22:23

jag förnyar mig och byter blogg!häng med till den nya!  http://acufoto.wordpress.com ...

Av AnnCatrin - 20 februari 2014 14:00

Hallå!   Ytterligare ett år av galenskaper att lägga till handlingarna och jag bara kräver att han blir lika gammal som sin mor, dvs 12 år .........så vi har många år kvar av stolleprov!Tur att jag väljer själv vart jag lägger fokus ........... kunde...

Av AnnCatrin - 7 februari 2014 22:30

Hallå!Hur kan man bli valpsugen så här hux flux när man ingen valp ska ha???Vilken tur att man kan få sig en dos valpmys i en annan kommun så att man klarar sig ett tag ........... för dom är ju inte valpar för evigt .......... som på beställning bli...

Av AnnCatrin - 30 januari 2014 20:41

Hallå!Jajamän, nu har vi stökat undan januari,även om jag känner mig lite missnöjd med vädret så är det bara att gilla läget ........ det är då tusan vad solen håller sig borta ........ men då borde vi ha tillgodo när sommaren kommer tycker jag!Men t...

Av AnnCatrin - 19 januari 2014 08:13

Godmorgon!Uppe med tuppen ........ja allt är ju relativt, men att kliva upp 7.30 är i allafall tidigt i min sinnevärld .......... men så får det bli när man ska jobba, hundarna måste få mat och vila magen efter det, sen kan vi promma innan jag åker p...


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards