Aston & Lukas

Direktlänk till inlägg 10 februari 2009

Goda och mindre goda nyheter 10/2

Av AnnCatrin - 10 februari 2009 17:34

Hallå!
har kollat med skolan och vi kommer att kunna ha ett studentfirande för vår dotter, vilken himla tur för henne att studenten var helgen efter Karlskoga ;0)
Det var dom trevliga nyheterna.......dom mindre trevliga är att min hund har löss......suck
Han har ju kliat sig lite när han varit inne så tanken har varit att han är lite torr i huden eftersom det blir så torr luft inne.
I söndags satte han igång att klia sig som aldrig förr, nere i Sala kliade han sig i princip ingenting så jag började fundera om det var nåt här hemma som han inte tål......livrädd att hamna i Camillas sits med en allergisk hund, rävskabb var oxå en fundering, så istället för att avvakta så gick vi till veterinären idag.....som genast hittade en lus bakom ena örat, det har jag inte haft en tanke på, jag höll ju på och luskammade honom när Fabbe hade löss men det är ju flera månader sedan och dom här krypen har definitivt kommit senare.
Och han är ju precis nybadad och blåst med en kraftig fön och inga löss såg vi då.
Men nu är det som det är och jag är ändå glad att det var ett lättlöst problem, vi hade sånt flax att veterinären hade medicin hemma som vi fick köpa så han blev behandlad direkt där.
Har kammat honom med luskammen både på benen och runt öronen och på halsen och jag har hittat en lus, så hur veterinären kunde springa på en direkt är en gåta !
Har kastat ut alla mattor så eventuella kusar lär frysa ihjäl omgående ute på altanen, renbäddning av sängen känns oxå som en bra idé.

Så alla som haft närkontakt med min hund kan väl hålla kollen efter otrevliga kryp, enligt veterinären hade han aldrig varit med om att så många hundar haft löss som den här vintern......alltid en tröst att inte vara ensam.
Så nu blir det ingen utställning i Timrå heller, det är 12 dagar dit så det är gränsfall att alla kusar är döda då, har kollat med dom och jag får pengarna tillbaka om jag skickar in veterinärkvittot.
Så nu får vi hålla tummarna att han inte spred några kusar omkring sig i Sala, det verkar inte vara en galopperande smittsamhet men man kan aldrig vara säker.
Nu är han iallafall nyvaccinerad, var lika bra att göra det när vi ändå var där.  Nu ska vi bara vänta på att dom ska DÖ dom dj-vlarna........Det är väl Natus som ligger närmast tillhands att vara smittad eftersom dom sitter mer ihop än isär när dom träffas, hans räddning är kanske den släta korta pälsen....där finns det inga krullvirvlar att gömma sig i !

Den här fina bilden fick jag från grannen, hon var ute med kameran när vi gick till veterinären.......och Jezzie var ute oxå, Natus "storasyster" vi får hoppas att lössen inte iddes hoppa över till henne ;0)

Usch vad jag blev stressad av dom här kusarna, känner mig som värsta boven, men någonstans har ju min hund blivit smittad, ingen aning om vart eller av vem, så det känns himla skönt att magkänslan funkade att nåt var tokigt och att han fick behandling direkt.
ja det var dagens mindre roliga blogg, passar bra som lusläsning....ha ha
ha de bra / AC
( duracellen har nu bytt namn till loppan.....)

 
 
Anneli

Anneli

10 februari 2009 19:46

Haha...vilken tur att er dotter får ha mamma och pappa hemma över studenten :D

Hoppas att ingen annan lyckades få någon loppa nu i Sala. Jag är inte speciellt orolig att mina busar har fått någon iallafall. Skönt att det gick så fort att få behandling :) Trist att det inte blev någon utställning i Timrå nu då...men men det går fler tåg.
Kramkram Anneli

http://www.maximilian.panatet.se

 
Ingen bild

Isabelle

10 februari 2009 20:46

Men så bra att det klaffar ihop sig med allt så att ni kan vara på alla viktiga ställen i sommar :-D Synd ang Timrå dock..
Löss på vovvar är jag dålig på, men däremot så vet jag att skolan har "lusdagar" så man får kolla sina barn extra noga då. Men, barnlöss och djurlöss är inte samma eller? Har bara råkat ut för att dottern hade det en gång när hon gick på dagis för ett par år sedan. Men, jag får hålla ett extra öga på Maya om hon börjar klia sig extra mycket. Någon gång då och då kliar vi väl oss alla, men går det till överstyr så får man nog ta sig en extra noga titt. Skönt att det är lättbotat och att det snart är botat :-) Men, man tycker ju att de borde ha avlidit när de varit ute med honom i den extrema kylan (extrem för mig iallfall :-D). De är snart väck! Ha det bäst!

 
camilla

camilla

10 februari 2009 21:36

Tjena!
Nu kommer loppan att bli så bra i sitt kliande *s*.
Ska kolla upp jag också när Linus slutar skolan så det inte är samma helg som karlskoga
Ha de // Camilla

http://www.mills.zoomin.se

 
Anne-Lie

Anne-Lie

10 februari 2009 22:39

Hallå !!!
Natus har kanske klarat sig men om han inte har gjort det så är det inte hela världen. Det jobbigaste är nog att dom inte får träffas på ett tag, vem ska nu Natus brotta ner och leka med?? Förstår att du avstår utmaningen, jag tänkte nästan göra det jag med men behöver ju något att göra för att glömma bort allt som har med mat att göra.. ha ha !!

Kram Anne-Lie

http://www.jezzieochnatus.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCatrin - 26 februari 2014 22:23

jag förnyar mig och byter blogg!häng med till den nya!  http://acufoto.wordpress.com ...

Av AnnCatrin - 20 februari 2014 14:00

Hallå!   Ytterligare ett år av galenskaper att lägga till handlingarna och jag bara kräver att han blir lika gammal som sin mor, dvs 12 år .........så vi har många år kvar av stolleprov!Tur att jag väljer själv vart jag lägger fokus ........... kunde...

Av AnnCatrin - 7 februari 2014 22:30

Hallå!Hur kan man bli valpsugen så här hux flux när man ingen valp ska ha???Vilken tur att man kan få sig en dos valpmys i en annan kommun så att man klarar sig ett tag ........... för dom är ju inte valpar för evigt .......... som på beställning bli...

Av AnnCatrin - 30 januari 2014 20:41

Hallå!Jajamän, nu har vi stökat undan januari,även om jag känner mig lite missnöjd med vädret så är det bara att gilla läget ........ det är då tusan vad solen håller sig borta ........ men då borde vi ha tillgodo när sommaren kommer tycker jag!Men t...

Av AnnCatrin - 19 januari 2014 08:13

Godmorgon!Uppe med tuppen ........ja allt är ju relativt, men att kliva upp 7.30 är i allafall tidigt i min sinnevärld .......... men så får det bli när man ska jobba, hundarna måste få mat och vila magen efter det, sen kan vi promma innan jag åker p...


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards