Aston & Lukas

Alla inlägg under maj 2009

Av AnnCatrin - 19 maj 2009 21:50

Hallå!
kastar väl in några snabba rader, har avverkat ett dygn på jobbet igen och ikväll var det ringträning , vi går ju på två olika så nu var det "den gamla" träningen ikväll, det var det bara Olga & Aston med Tuffa som hejarklack så vi har finslipat formen inför helgen, det blir inte så mycke´springa av utan vi nöter på med att ställa upp, till slut kanske man känner sig säker på hur han ska stå på bästa sätt.

rabieshunden...var förbi veterinären idag och han tyckte att jag skulle smörja med corsodyl munhålegel, den är bakteriedödande, så då försöker vi med det.

Aston blir 15 månader imorgon och då jobbar jag igen så det blev en vägning idag,  48,1 kg....det har hänt lite sen jag började med KLASS, närmare bestämt 1,8 kg upp på en månad.
Nu får det inte fortsätta i den takten men dom här kilona behövdes för han har varit väldigt tunn tycker jag och det blir lätt ett stressmoment med en hund som inte äter.

här är det ingående studier om hur man ska frisera bakben, jag har klippt Aston a´la Lena och fick godkänt på det ;0) Aston har en bra hasvinkel men en mindre bra lårvinkel säger "fröken".......och hans bästa sida är fronten som är riktigt bra.
Olga hon är naturligtvis bra både fram och bak....ja ja.....kom igen om några år när Aston fått tyngd på rumpegumpen så att vinklarna sätter sig ;0)

denna sida mot domaren tack!
Vilken tur att Camilla stod på sidan och kunde sköta kameran....jag som tycker att det är så extremt trevligt att se mig själv på bild....svårt att beskära bilderna så att bara hunden blir kvar ;0)
Aston ser ut att ha bättre bakbensvinkel om jag ställer honom åt "fel håll"
så vi får försöka köra på den varianten.....men när jag väl kommer in i ringen så är väl alla dessa förhållningsorder som bortblåsta *asg*

peptalk inför helgen

tjoho vad vi springer......nästan klockrent trav hela vägen....vissa krumsprång får man räkna med!

Olga full fart framåt

här går vi ett L....det kan vi min hund och jag iallafall!
Sen har vi även varit och yrat runt lite i skogen idag, det blev två timmar innan det var klart för jag trodde man kunde gena uppe vid grustaget....det kunde man inte så det blev vildmarksliv så det bara stänkte om det innan vi hittade rätt på en stig igen.
Gissa vem som ligger och snarkar som ett helt regemente nu?
Vi har även "provpackat" hundarna bak i volvon och dom får plats, Camilla verkar lite orolig att vi inte ska få med oss allt men jag kom på nu när jag for hem från träningen att vi placerar naturligtvis Camilla i baksätet för hon är minst, bältar henne och sen är det bara att fylla på från golv till tak i hela baksätet....sen får vi gräva fram henne när det ska fikas.....clever me!
det finns en lösning på allt!
Kommer just på att jag lovat Lena att fixa några bilder till hennes sida men det får bli imorgon....det är väl snabbt nog ändå mot tidigare eller?  ;0)
ha de bra / AC

Av AnnCatrin - 17 maj 2009 21:55

Hallå!
idag har det mest exprimenterats.....typ 20 bilder på en sten med olika inställningar......inga bilder jag ska tråka ut er med dom gick vidare till papperskorgen ;0)
Det blir ju så bra bilder på autoläge så att börja fippla med egna inställningar känns just nu som överkurs, att läsa manualen kan ju driva iallafall mej till vansinne, hur jobbigt är det inte på en skala att ta in nya lärdomar? hjärncellen jobbar febrilt.....
men har jag köpt en systemkamera så ska jag nog få till manuella inställningar oxå, kamraterna räknar kallt med detta, eftersom jag är tjurigare än en röd gris så kommer jag inte att ge mig innan jag kan ställa in kameran på en grisblink och ta fantastiska bilder......sen förväntas jag lära ut vad jag lärt mig......hmmm......vilka var på fotokurs för nån helg sen säger jag då.....?!
Närbilder blir helt super med auto, men bilder på längre håll blir alldeles för ljusa när solen gassar så där finns det naturligtvis mycket att hämta på den manuella sidan.........jag som precis landat i ett lugn efter bryderierna med hemsideseländet.....och som jag fick till efter en hel del härdsmältor i skallen.....och nu ska det börja tuggas om och läras nåt nytt igen....a´puh.
en av dom stora fördelarna med den nya kameran, förutom kanonbilder är att den är så snabb, både att starta och ta bilder, den lilla digitalkameran måste "tänka" bra mycket längre vilket kan vara ytterst irriterande ibland.

och så till nåt helt annat, den kokta högreven blev riktigt god faktiskt, jag skulle nog inte tänkt på det själv att först koka ett kött och sen grilla det men det blev fantastiskt mört och med smak av grillat när jag penslat på en glace. rekomenderas!
Avslutar med lite blandade försöksbilder från dagens skörd....dom bästa bilderna har jag redan visat så idag blir det lite variation med mindre bra bilder men inte helt kassa för det.
En vecka kvar till utställning....hade värsta mardrömmen inatt att jag kom på när jag skulle in i ringen att nummerlappen blev kvar hemma......gissa vad jag har plockat ihop och lagt på ett ställe idag? just det, stamtavla och nummerlapp.......;0)

schäferstuket...funkar det i ringen?

glad hund , dålig skärpa

tänk att han inte tröttnar på att se glad ut när jag jagar honom med kameran.....
Ikväll har vi tagit ett snabbt varv i elljusspåret, undrar när man orkar börja småspringa???.......typ aldrig är jag rädd ;0(
ha de bra / AC

Av AnnCatrin - 16 maj 2009 16:53

hallå!
här kommer lite mer bilder, vilken tur att det går att knäppa gränslöst med bilder och bara sålla ut dom som är hyfsade.

Svante, vår söta granne har hitta det perfekta stället för att i lugn och ro sitta och reta gallfeber på både skator och Aston ;0)
Ungarnas gamla trädkoja passar som handen i handsken för det ändamålet.

dags att införskaffa nya klädnypor kanske?

maskros....har väl aldrig tilldragit sig nåt större intresse förut.....men i brist på motivvariation så tar man vad man haver....

förgätmigej....min blomma, har en tatuerad på axeln......kategorin onödigt vetande...

nu är det slut på söta närbilder.....välkommen till verkligheten i en duracells vardag....

vad var det jag skrev för ett tag sen...att han borde komma ner med alla fyra tassarna på jorden....;0)

eller....

tjohoo....livet är en fest!!!!

a´puh! det kostar att ligga på topp......

ok, en lugn bild kan vi bjuda på !

helgrillad fläskfilé till middag med ädelostsås och blomkålsmos, pommes och vitlökssås fanns oxå på menyn, allt utom pommes slank ner hos mej.
om ni inte har provat dessa engångsaluminiumgrillfat så gör det! dom är perforerade i botten så det blir en grillyta, mindre vidbränt och en i princip ren grill efteråt!
Och för den som jag inte har tjatat ihjäl med receptet på vitlökssås så kommer det här:
blöt upp en fiskbuljongtärning i lite vatten, går bra att köra i en skål i micron, så mycket vatten så att tärningen blir i flytande form, tillsätt en liten burk creme fraiche, hacka i så mycket vitlök som du vill ha...klart!
och JA det ska vara fiskbuljongtärning och NEJ det smakar inte fisk, det smakar gudomligt, trust me !

nu står det en högrev och puttrar på spisen, den ska kokas dagen före och sen grillar man på den i skivor....spännande, familjen får vara försökskaniner imorgon så ska jag tala om hur det blev, lät iallafall gott, receptet stod i icatidningen Buffé.
Aha, det kan bli en matblogg mellan varven så har jag nåt att förtälja......i dag har jag smörjt min lekamen med......bla bla bla

tänk att i denna kamera blir det nästan aldrig hängande vindögda runda ögon !....lilleman kanske håller på att fylla ut pannbenet....inte med så mycket vett men med annat som breddar skallen ;0)
avslutar aftonen med lite bollspel, Astons favorit

ha de bra / AC

Av AnnCatrin - 16 maj 2009 11:05





Hallå!
nyäten hund uttvingad i rabatten för att matte hysteriskt ska ha påskliljekort....hmmm, påsken är väl slut för längesedan??
det blir nog fler bilder under dagen för den som orkar ;0)  / AC

Av AnnCatrin - 15 maj 2009 19:36

hallå!
det blir några rader till idag.....
kommer ni ihåg hur det var att vara liten och ALLA ANDRA fick saker och fick göra saker som man tyckte att man inte själv fick??
Samma lika har det varit för mej nu....ALLA ANDRA ( eller ok då, Camilla & Anneli) har köpt ny kamera men jag, jag får minsann harva runt med min lilla digitalkamera som håller på att falla i bitar......ORÄTTVIST!
och hur akut blev det inte nu då när dom har 20% rabatt på allt i butiken på Media Markt??
hmmmm......
tog en snabbrunda i cybervärlden och kollade omdömen och kom fram till att jag klarar mig bra med lillebror till den kamera dom har köpt, det kostar ganska många fler stora slantar för att få filmfunktion och handen på hjärtat så är det väl ändå 90% foto jag tar, och filma kan jag göra med den "lilla" kameran och med mobilen, så jag la dom pengarna på ett extra objektiv istället.
Äntligen kan jag ta dom bilder som jag saknat från min gamla systemkamera, jag försökte ju få liv i den, men hur jobbigt är det inte på en skala att måsta vänta på framkallning för att se resultatet?
så nu är jag ivrig ägare av en Nikon D60 med ett 18-55 objektiv & ett 55-200 objektiv som nog får sitta på för det mesta!
Att ta närbilder med suddig bakgrund kommer att bli min nya hobby, synd bara att huvudrollsinnehavaren på bilderna ( hunden) har lagt sig till med röda ögon igen så dom måste vi kurera till nästa helg.
japp så nu vet ni vad jag pysslar med i helgen........hysteriskt fotande varvat med näsan i instruktionsboken....tur att den andra digitalkameran oxå är en Nikon så menyer och rattar känns inte helt främmande!
här kommer ett litet smakprov på dom första stapplande försöken.....

rabieshunden...kolla löddret på läppen ;0)












Vad roligt allt blev nudå på en gång! Och nu får jag fortsätta leka med dom andra tjejorna när jag oxå har en ny kamera, iofs modellen mindre, men med ett objektiv som inte ni har så då räknas väl det som kvitt eller *asg*
ha de bra / AC

Av AnnCatrin - 15 maj 2009 09:03

hallå!
ja då var det helg igen då, himmel vad tiden rusar iväg, snart ska julkulorna fram ur gömmorna igen *asg*
men före det så ska jag kastas fram och tillbaka i utställningsringarna med armar långa som jag vet inte vad........tjoho matte, nu jagar vi ikapp den före!
igår var det ringträning igen, nu med bara berner, och vi blev insorterade i facket "blåbär" och fick stå och titta på när andra gick triangel och "T"....HALLÅÅ !!!....är det nåt jag kan så är det att gå triangel & bokstäver så nästa gång vill vi göra alla moment oxå annars så säger vi till ;0)
Men så är det ju när man påbörjar nåt nytt, när man inte vet upplägget så håller man sig på sin kant och kollar läget, men att stå och titta på andra utan att få pröva själv är ju helt bortkastat iallafall i min värld.
Det positiva var att få träffa trevligt bernerfolk och "slippa" alla småhundar i ringen.
jaha vad ska jag mer svamla om....man får gripa efter halmstrån för att ha nåt att komma med, kanske ska börja med "sommartid" på bloggen, mångt och mycket reducerar ju öppettiderna på sommarhalvåret, ska fundera på det alternativet.
Grillen är iallafall rengjord, bättre sent än aldrig så ikväll blir det grillat till middag, karrén ligger och gonar till sig i marinad i kylskåpet.
Har varit på skojakt igen, som vanligt med skralt resultat, är det nåt jag inte tycker om så är det att köpa skor, det blir ALLTID fel......eller maratonskorna jag köpte förra månaden är faktiskt riktigt sköna, men dom andra goretex walkingskorna som jag köpte har inte alls passat på foten...hmmm....men så slog det mej att om jag knyter dom så sitter dom bättre...HA´hur många vuxenpoäng ger det?!
jag har en förmåga att bara köra ner foten och vandra iväg, jobbigt att böja sig och knyta, kanske får lägga lite energi på det nu då.
Nu är jag på jakt efter en sko att ha i icke hundrelaterade sammanhang......den enda som satt som en smäck såg ut som en gammelgubbstoffel och fick mig att känna mig som 80 pannor så nix, då är jag hellre utan.
....och sen skulle jag behöva ett par byxor oxå som INTE är svarta....det är mycke´ nu!

 sfinxen, mattes busbulle!
Till hundens försvar måste jag klämma in att det är bara på utställningsträningen som han är helt uppe i gasen, nu är han jätteduktig att gå i koppel, absolut inga problem, han drar inte längre som en besatt som han gjorde för någon månad sen, så det går framåt med det mesta.
Försökte med köttbullar på träningen igår men det blev som jag trodde......helt stirrig och med nosen fastklistrad i köttbullefickan så tillförde inte det någonting.
ja men nu har jag testat igen så då kan jag utesluta det......nu är det bara att bida sin tid och vänta in den magiska åldern när hunden kommer ner på alla fyra tassarna på jorden, där vi andra dödliga står stadigt och inte svävar i det blå ;0)
Vilken dj-vla tur att året består av 365 dagar och att max 10 ( och då har jag överdrivit lite) av dom tillbringas i utställningsringen typ i runda slängar en kvart varje gång....då blir det genast ett värdsligt ting lätt att hantera :0)
nä, nu ska jag röja klart på altanen, hussen är jourledig idag så då får jag hjälp att kånka dom tunga grejorna, han har dragit iväg med hunden på promenad med det nyinköpta kopplet, vi får väl se om han tycker att det funkar bättre........eller kanske jag ska kolla med Aston vad han tycker för det är nog han som håller i taktpinnen på deras promenader ;0)
Jag har inte sett eller hört att Fabbes mamma Tindra kommit hem igen så vi fortsätter att hoppas på det bästa, att hon kommer till rätta.
( har precis läst på Sissis blogg att flera har sett henne men inte lyckats få tag i henne för att hon är så skrämd, så vi får hoppas att hon snabbt blir infångad )
ha en skön helg! / AC

Av AnnCatrin - 13 maj 2009 17:20

Berner Sennen tik efterlyses!!!


    Detta är en efterlysing på en berner sennen tik från Bernerstjärnans Kennel och

    vidarebefodra gärna detta till alla hundmänniskor Ni kan tänka Er, eller länka på

    Era hemsidor!



Tindra, som tiken heter, försvann ifrån sitt hem i söndags den 10 maj under eftermiddagen.




Konstigt nog har ingen sett henne, varför vi nu behöver all hjälp vi kan få.



   Polis, radio, varenda gård, kennel och hundpensionat i kommunen är kontaktade, men tyvärr utan resultat.

 Även veterinärer i närområdet, djurskyddet och djurens vänner.


Om Ni skulle se, höra minsta lilla vänligen kontakta Sissi Hansson på Berner Stjärnan´s Kennel


  

Tel: 0411 - 420 49 eller Mobil: 0733 - 18 86 95 eller gå in på www.bernerstjarnans.zoomin.se  för mer information.


Tindra är snart sju år gammal och en mycket snäll och trevlig tjej!


Tack på förhand,


   Sissi Hansson

   Bernerstjärnan´s Kennel

Av AnnCatrin - 12 maj 2009 07:15

godmorgon!
idag är det jobb igen, snart dags för en långledighet känns det som! Fast när jag slutar imorgonbitti så är jag ledig till måndag så det är väl hyfsat långt ändå får jag tycka.
igår var det ringträning, Tuffa med matte backade ur så då slog ju latmasken till hos mej oxå......eller? kan kanske vara en bra idé och testa om det går bättre utan "störande" tjejer.
så vi for dit ändå, ja´och blev det nåt bättre då?
han var definitivt mer kontaktbar när inte väldoftande Olga fanns i närheten men annars vill han gärna springa ifatt hunden före.
En hanhundselak lapphund, en dansksvensk gårdshund, en kines, en mops, två worsther (stavning?)...åsso Aston....en brokig skara!
Modet har sjunkit att det kommer att flyta på när det gäller, han är alldeles för flamsig för det, vad hjälper det att vi kan gå klockrena bokstäver när han ändå ska jaga ikapp hunden före?
och gissa vilken ny bokstav vi fick gå igår?....just det ett U !!!!! vem gick ett U i skogen häromdagen?
Vi avslutade med gå korta intervaller och snabbt ställa upp, dagsformen för det är att han ställer sig själv helt ok 95 % av gångerna, och står han inte riktigt så kan jag inte rätta till honom för då tar han ett skutt med bakdelen och står åt helt fel håll, typ med rumpan mot domaren.
Men nu ska vi inte bryta ihop för mindre lyckade resultat, vi får ju ändå träna och göra nåt tillsammans med mycket kontaktövningar.
avslutar med några bilder från gårdagens promenad.

en blogg utan bilder är väl inte så kul.......fast variationerna på bildobjekt är ju inte så stora å´andra sidan.

ha de bra/ AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards