Aston & Lukas

Alla inlägg den 10 september 2009

Av AnnCatrin - 10 september 2009 09:29

Hallå!
Vilket väder i har! det är helt sanslöst, igår nästan stormade det när vi lunkade runt i skogen men det var otroligt varma vindar, temperaturen visade 22 grader, helt ärligt så kan det få bli lite svalare nu, nu på denna sidan året så är det lätt till att klä sig för varmt, bara för att almanackan säger september så åker långbrallan på...det behövs INTE !
Hade selen på igår oxå och som av en händelse så mötte vi en taxfröken i skogen, naturligtvis så möttes vi på ett väldigt bängligt ställe så vi fick backa tillbaka till en del av stigen där vi kunde kliva åt sidan.
Inga som helst problem att styra upp duracellen med denna sele, kan i princip hålla honom med en hand så jag hoppas verkligen att det kommer att funka för modern.
Denna gång inbjöd taxfröken till en invit att det var ok att hälsa......hon ångrade sig tydligen på en microsekund och skällde till när han böjde sig fram.....min hund kan hoppa typ 1 meter rakt upp i luften och bakåt från stillastående....det är inte lätt att vara stor och klumpig Tungan ute taxfröknar får lätt stora skälvan det är tydligt det!
Jag har naturligtvis googlat lite om det här med selar som korrigerar, och majoriteten verkar rörande överens om att det är ett smartare sätt att lära hunden gå fint med träning istället för att ta till en sele....ok, jag instämmer till fullo, men ibland funkar inte det och då är det ju himla bra att det finns hjälpmedel att ta till som trots allt inte skadar hunden, som jag förstår det så snörs selen åt runt det ena frambenet beroende på vilken sida jag står på, kopplet är fäst mitt fram, detta gör att kraften dämpas och hunden står där den står utan att kasta sig framåt,  som i Astons fall i ett lyckorus.......så länge hunden inte ligger på och drar eller kastar sig framåt så märker den inte av selen.
Jag kan ärligt erkänna att jag visste inte ens att det fanns sådana selar, ibland har jag funderat varför folk har sele på en stor hund, i min sinnevärld blir ju hunden sjukt mycket starkare i en sele där den kan använda hela kroppstyngden...det kan tänkas att det är en sån här sele som används eller så har dom en lugn och timid hund som bara spankulerar omkring i godan ro......dit har vi inte kommit än min duracell och jag Cool
Men men hur lockande det än kan vara så är selen ett hjälpmedel till min mor för att hon ska kunna hantera hunden när jag jobbar....jag fortsätter med halsband, det är ju faktiskt bara vid hundmöten som det blir lite ansträngt men vi jobbar på....
Det slog mig häromdagen att när vi är på utställning där det vimlar av hundar då tar jag honom i ett kort koppel och så bara går jag med bestämda steg......tala om för mig varför jag inte gör likadant när vi möter EN hund?????
Jag signalerar uppenbarligen att oj oj...nu blir det trubbel....vi ( jag) får träna vidare på det.

Hunden hinner bygga upp en förväntan om ett möte som inte blir av, jag måste bryta innan denna förväntan har sått sitt frö......ja jag vet hur jag ska göra, nu ska jag bara få till det i praktiken oxå Skäms
Lilla söta Hasselafröken Olga fortsätter att sprida väldoft i grannskapet....det som är ytterst märkligt är att hunden äter med god aptit....så inte kan jag säga att aptiten påverkas av löptikar direkt......det är väl bara allmän kaos i hjärnkontoret på ynglingen när matlusten sviktar Flört
  
mmmm......tjejer......det doftar ljuvligt!
Idag har vi varit iväg på en liten runda redan strax efter 8, jag ska på ett snabbt möte så vi får gå en längre sväng sen.
  
ha de bra / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards