Aston & Lukas

Alla inlägg den 16 september 2009

Av AnnCatrin - 16 september 2009 08:05

hallå!

Jag tar tillbaka att jag önskade mig svalare väder....det är himla skönt med värmen på dagarna ändå, när kvällen kommer gör temperaturen en störtdykning vilket gör att man genast ångrar sina ord.....

Och det kan man väl göra lite nu och då...ångra sina ord, men det var väldigt snopet att inse att mitt inlägg i debatten om trimning blivit förpassat till cyberrymden på en sida som är för trimning, ja ja alla tycker vi olika men det blir väldigt tråkigt om det sen ska påskinas att det var ett mindre trevligt inlägg som försvann som en fis i rymden....för otrevlig var jag inte, däremot så uttryckte jag en annan åsikt dvs att jag INTE tycker att en trimmad nedklippt berner är snyggare efter frisering....attans att man inte kopierar sina inlägg för framtida försvar Förvånad

Nåväl vi behöver ju inte dra ned den här debatten på sandlådenivå, ordkrig i inlägg och gästböcker är en sällsamt tråkig historia, varför detta kom på tapeten igår igen var för att Lina tog upp ämnet...och det var oxå på Linas blogg för ett tag sen, jag har oxå´plitat ner några rader om det , efter Karlskoga tror jag att det var.

.......och varför är detta en sån het potatis då?....många har åsikter av vitt skilda slag, men i grund och botten är det väl så att det som är tilltalande med rasen är den tjocka långa pälsen, den ska inte vara kort och perfekt, det ska vara lite rufs att köra fingrarna igenom, en oborstad ej nybadad berner ser väl inte så hejig ut alla gånger, kan till och med se helt ovårdad ut, fråga mej som har en slempelle.....Tungan ute

Men med lite schampo och en hårfön så ser dom allra flesta helt acceptabla ut på bernervis!

Att klippa en hund av praktiska skäl är nåt helt annat mot att klippa för det rent kosmetiska....och det finns väl inte många som inte friserar öron, hasor och tassar, det är ju iofs delvis av kosmetisk art för hur snyggt är det med tassar som spretar som på Grinchen? men det är ändå ljusår ifrån nedtrimmade hundar.......

i den bästa av världar så strävar alla mot samma mål som en stor lycklig familj....men i denna fråga så finns det vitt skilda åsikter och vi kan väl alla få framföra vår version hos er som lyfter frågan oavsett om vi håller med eller inte?

En berner är ingen trimras, det finns ingenstans i rasstandarden där det står att en berner skall klippas ner för att framhäva hundens bästa sidor eller skulle vara av praktisk fördelaktig betydelse för hunden.

utdrag ur rasstandarden:

helhetsintrycket skall vara en långhårig trefärgad hund över medelstorlek

pälsen ska vara lång och glänsande rak eller vågig

Jag vidhåller och vet att många tycker som mej att trimning inte tillför något för rasen, skall vi ha friserade hanhundar i utställningsringen som inte har ett endaste böljande hårstrå någonstans?


För till syvene och sist är det ju där, på utställning, som detta har betydelse, hur en berner ser ut som polymasar omkring på hemmaplan är väl kanske mindre intressant och viktigt då den inte är framlyft  i utställningssammanhang som en representant för rasen...men det är ju jättetråkigt om detta eskalerar och urholkar synintrycket för hur en rastypisk berner ska se ut.
Och om det är så att en utställning "bara" är det samma som en skönhetstävling där brister och fel skall skylas över så är det väl inte långt borta att fylla i pigment, operera mindre stiliga bakställ, strama upp lösa ögonkanter etc etc allt för betraktarens öga....sen vad som finns i grunden bakom allt det fejkade har ingen som helst betydelse för rasens fortlevnad.......jag reserverar mig i den frågan......det är väl ändå en rastypisk välkonstruerad sund hund som ska leva upp till rasstandarden som är det ultimata eller?

Sen kan jag även förstå att frågan blir känslig då många har känt varandra i många år och ingen vill egentligen säga något som gör att man stöter sig med sina gelikar, det har jag full förståelse för, men det finns ju en rasklubb och i den bör nog dessa frågor ventileras för att det kommer annars att bli pajkastning och förtalskampanjer i bloggar och gästböcker och för att inte tala om alla privata mejl som går skyttetrafik i cyberrymden.......

Vi, och jag skriver vi för jag vet att jag inte är ensam som protesterar mot trimning är absolut inte ute efter nån häxjakt eller ute för att skada eller prata ner nån person, det är "den nya flugan" trimning vi ifrågasätter vilket naturligtvis oundvikligen sätter vissa personer i fokus......hundarna trimmar sig inte själva Flört

Jag vill bevara berner som den alltid har sett ut, det finns ju ett korthårigt alternativ för den som inte gillar lång päls, kan tyckas som ett spydigt uttalande av många men det är ju faktiskt så att om man vill "bygga om" den hund man har och skapa något helt annat så kanske man har fel ras?

Att värna om en ras är väl att tillvarata och vårda den ursprungliga versionen, att sträva efter att få den långa böljande pälsen vacker och glänsande.......det är väl en större utmaning än att sätta saxen i pälsen eller?

Det är ju bara att hoppas att detta är en fluga som virvlar vidare, handen på hjärtat, vill alla verkligen ha perfekt trimmade hundar utan ett hårstrå som ligger på sne´?

Det räcker med att spetsa öronen på en utställning så hör man genast vad som är på allas läppar....och än har jag inte hört nån som är positivt inställd.....

Visst, jag kan vägra trimma och skippa utställningar, men hjärtefrågan i det här är ju faktiskt vad vi gör mot vår ras och är det så att majoriteten tycker att berner är alldeles för långhåriga, ja då får väl avelsintresserade lägga lite krut på att avla fram hundar med kortare päls....det måste väl funka?

Jag röstar iallafall tjurigt vidare på att en berner ska se ut som en berner.........Flört


Nog om detta från mej som aldrig snappade upp fördelen med talesättet "tala är silver tiga är guld"...Tyst

  

Annars inget nytt under solen vi traskar på i det härliga vädret jag är ledig två veckor så när som på ett dygnspass, sen ska det klämmas in nåt möte till veckan, APT hade vi igår så nu är det slut på sommaren och lata dagar och den

bistra verkligheten är ikapp....man måste göra några knop på jobbet oxå mellan varvenCool

  

igårkväll kom Fabbe med husse förbi en liten sväng innan dom skulle på fotbollsträning, vi glömde ju helt bort dom när det gällde sennenträffen Skäms skäms.....har lovat att höra av mig inför nästa träff.

Nu ska jag rota fram symaskinen och sy köksgardiner till dottern, det blir nån cafévariant för hon har ett stort högt fönster mitt över entrén, ganska hyfsad insyn med andra ord.

trägolvet på baksidan snart på plats, iallafall en meter brett där man går ut, resten kommer på plats till våren när byggnadsverket satt till sig i backen.

ha de bra / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards