Aston & Lukas

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2009

förmaningar 6/10

Av AnnCatrin - 6 oktober 2009 17:00

hallå!
Ja då var ett dygn avverkat igen på jobbet, den här gången blev det mer än ett dygn för vi hade brandskyddsutbildning direkt på morgonen.

Mycket intressant och tänkvärt.....ett bra tips var att måla upp ett scenario i skallen och sen tänka ut hur man skulle göra vid en eventuell brand...är man mentalt förberedd så handlar man mer effektivt och rationellt och grips inte lika lätt av panik om man har händelseförloppet klart för sig.....
Vi som är ensamma med fem brukare på natten kan inte springa runt som en yr höna utan måste någorlunda sansat ta reda på varför brandlarmet går och agera utifrån det.
Sen var det ett alldeles ypperligt tips som gäller gemene man att i varje familj bestämma en uppsamlingsplats om det börjar brinna.....skräckscenariot är att föräldrarna springer ut på framsidan och barnen tar fönstervägen på baksidan.....många mammor och pappor har fått sätta livet till när dom rusat in i rökfyllda hus för att rädda barn som satt sig själva i säkerhet.
Det räcker med 15 andetag i ett rum fyllt av SVART rök för att man skall vara förlorad för alltid.
Sen skall det i varje sovrum där någon sover med STÄNGD dörr finnas en brandvarnare...sitter brandvarnaren i hallen utanför så är det i regel försent när röken letat sig dit ut.

Kanske inte så rolig läsning men om det ringer nån liten klocka hos oss alla och vi stannar upp och funderar, hur gör vi i vår familj? sover tonåringen med stäng dörr och isåfall finns en brandvarnare på det rummet?

har vi någonsin disskuterat hur vi ska agera vid en brand?  TA EN FUNDERARE PÅ DET, DET KAN RÄDDA LIV!
Imorgon skall vi ha planeringsdag så då ska Aston vara med Tuffa på jobbet, en liten mjukstart inför nästa vecka då han ska vara inhyst i flera dagar, jag ska först på kryssning och sen jobba dygnspass så då passar det alldeles ypperligt att han håller Tuffa sällskap.
Jag ska väl ta tag i det här med utställningsbiten oxå, det var väl attan om jag inte ska kunna få till det jag oxå, det gick ju riktigt hyfsat i Svenstavik faktiskt så nu ska vi smygträna på en inoff i november så får vi se om jag inte kan ställa honom själv i december.
Och jag har inte på något vis avskedat min handler, tro nu inte det....kan hon kamma hem ett CK för en finsk domare så kan det nästan inte bli mycket bättre......om finska domare har vi hört mycket men jag klagar inte
Flört
Kom ihåg att det är sennenträff igen på söndag, samma tid samma plats!
Då får man nog ta på raggsockor och toppluva för himmel och pannkaka vad kallt det blivit på en endaste gång.....från sköna septemberdagar med närmare 20 grader till minusgrader på morgonen och inte över 10 grader dagtid...brrrrr
  

en tidig morgonpromenad......
ha de bra / AC

 
 
Camilla

Camilla

6 oktober 2009 20:16

Ja , det kan ju faktiskt vara en bra ide´att tänka igenom utifall olyckan är framme , otäckt det där med endast 15 andetag .
Vi ser fram emot att få rå om duracellen imorgon och nästa vecka , han kommer helt säkert förgylla våra dagar på det där sättet som bara Aston kan *s* .
Helt rätt att du provar i november , det är bara i ditt huvud det sitter , du vet ju att du kan och Aston kan , så det är bara att spotta i nävarna och sätta ner hälarna så kommer det där gå galant .
Syns i morgon
Kram Camilla

http://www.mills.zoomin.se

 
Anneli

Anneli

6 oktober 2009 23:08

Ja usch och fy...hemska tanke,men det är bra att vara förberedd om elden skulle komma lös.
Vi har brandvarnare överallt :)

Skojjigt att Aston ska vara med Tuffa i morgon...han gillar ju tjejer ;)

Så du har anmält dig och Aston nu ? Här är det betalt och klart nu :)
Nu ska jag ut och kissa hundarna i regn...ingen snö längre alltså.
Kramkram Anneli

http://www.maximilian.panatet.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCatrin - 26 februari 2014 22:23

jag förnyar mig och byter blogg!häng med till den nya!  http://acufoto.wordpress.com ...

Av AnnCatrin - 20 februari 2014 14:00

Hallå!   Ytterligare ett år av galenskaper att lägga till handlingarna och jag bara kräver att han blir lika gammal som sin mor, dvs 12 år .........så vi har många år kvar av stolleprov!Tur att jag väljer själv vart jag lägger fokus ........... kunde...

Av AnnCatrin - 7 februari 2014 22:30

Hallå!Hur kan man bli valpsugen så här hux flux när man ingen valp ska ha???Vilken tur att man kan få sig en dos valpmys i en annan kommun så att man klarar sig ett tag ........... för dom är ju inte valpar för evigt .......... som på beställning bli...

Av AnnCatrin - 30 januari 2014 20:41

Hallå!Jajamän, nu har vi stökat undan januari,även om jag känner mig lite missnöjd med vädret så är det bara att gilla läget ........ det är då tusan vad solen håller sig borta ........ men då borde vi ha tillgodo när sommaren kommer tycker jag!Men t...

Av AnnCatrin - 19 januari 2014 08:13

Godmorgon!Uppe med tuppen ........ja allt är ju relativt, men att kliva upp 7.30 är i allafall tidigt i min sinnevärld .......... men så får det bli när man ska jobba, hundarna måste få mat och vila magen efter det, sen kan vi promma innan jag åker p...


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards