Aston & Lukas

Alla inlägg den 5 januari 2010

Av AnnCatrin - 5 januari 2010 19:59

   Hallå!
Varför måste fina dagar vara kalla dagar, vilken ordning bestämmer det? Kan det inte vara sol, blå himmel och ett blygsamt antal minusgrader?
  
Näpp, ska solen visa sin lysande nuna då ska det vara minst minus 16, det är tydligt det!
Men det var bara att bege sig för jag skulle jobba mitt över dagen och hunden skulle var själv några timmar, då är det bra att grunda med en uttröttande långpromenad!
Som vanligt är det cirkus bara att ta sig ut på gatan, förspelet i hallen sitter som en smäck nu, han sitter ( iofs vibrerande ) på mattan och väntar, gör några ryck framåt men det räcker med att hålla upp handflatan så hoppar han baklänges in i rätt position igen........ det är mattes kille det! kan hoppa baklänges oxå!
Väl utanför dörren så var det naturligtvis en strid ström med folk som skulle passera precis när vi ska vandra iväg........ hmmm........ avvaktade den värsta strömmen av flanörer och gick sen ner för trappen och vidare mot parkeringen för att plugga i motorvärmaren........ för den som vid det här laget känner till duracellens små egenheter kan ju själv räkna ut hur många luftsprång, saltomortaler och ystra glädjeyttringar som han hann med på dessa ynkas metrar.......... " voj, voj, voj " sa en äldre herre som precis passerade och stannade av pur häpnad, av dialekten att döma så var han av finländskt ursprung, " ja, han är alltid så här glad när han ska på promenad" sa jag.........
" det är bra " sa han på bred rungande finlandssvenska och log brett   
Men hörrni´, jag tror bestämt att min hund kan börja titulera sig terapihund, det finns knappast nån som inte drar på smilbanden eller brister ut i ett befriande gapskratt när dom beskådar hans fenomenala livsglädje! ( och med det menar jag icke att finländare skulle vara ett sällsamt svårflörtat släkte )
  
Idag har vi verkligen dragit vårt strå till stacken vad det gäller att trampa upp stigar, mjölksyra upp till öronsnibbarna innan vi var ute på "vägen" igen, skickar en tacksam tanke till den vänlige själ som pistat skogsvägen, kanske inte i första hand för oss som tar oss fram fotledes, det är väl dom skidburna som är målgruppen, men tack för att vi kan dra nytta av det oxå!

Prisa pistmaskinen!

Ja, inte vet jag vart denna kaxiga attityd kommer ifrån.......... han kanske övar på att stå snyggt......... öva på!    


Reflektion........ det är ett ord som står mig upp i halsen......... när jag omskolade mig på gamla dagar och läste omvårdnadslinjen på komvux 2003 - 2004 då var det varje lärares favorituttryck........ " nu vill jag att ni ska reflektera"  ..........

Men nu känns det helt plötsligt relevant att damma av detta ord igen och klämma till men en reflektion i det infekterade ämnet vargjakt.
 
Det första spontana som dyker upp innanför pannbenent är att det är fruktansvärt, skjuta oskyldiga djur........ men sen så börjar jag tänka lite längre, visst, alla djurarter har rätt till sin existens, människan är inte allsmäktig.......  men är det så smart och in i varje liten detalj genomtänkt att släppa vargen fri?
Det är lätt att sitta och ha åsikter när man inte är berörd, men jag skulle inte vilja utsätta mig för risken att vandra i skogen om jag visste att det fanns ett antal vargflockar som strök omkring........ nej, vi är inte där än, men om vi låter vargarna fortplanta sig okontollerat så är vi där om några decennier........ vill vi det?
På radion idag så förtäljde dom att vargjägarna blivit uthängda med namn och bild på nätet........ vad säger det om det största rovdjuret, människan?
Det är lätt att dras med i drevet som skallar att vargarna skall lämnas fredade......... det skriver de flesta under på........ tills vargflocken slaktar ett kärt tamdjur....... då skall dom flyttas eller skjutas........ för just hemma hos mej vill jag inte ha några vargar........ nähä, men i vems skogar skall dom tillåtas stryka omkring då?
Sen så reflekterar jag vidare ( mina lärare skulle vara tårögda av lycka om dom läste att jag reflekterar hejvilt ) Jag tror att det har blivit för mycket fokus på hur jakten har bedrivits, bara av att läsa att 12.000 jägare har fått licens för att skjuta av kvoten på 27 djur får ju hjärnkontoret att snurra förundrat......... skogarna måste ju ha liknat STHLM`s tunnelbana i rusningstrafik, en jägare bakom varje buske, konstigt att dom inte sköt varann!
Och hur vet man att man skjuter bort inavlade vargar och inte invandrade?
Nä, när jag analyserar mina reflektioner så tror jag att vargslakten var ett stort fiasko, att jaga hjälplösa djur i spårsnö blidkar ingen vargälskare.
........ och det verkar ju inte vara nån speciellt komplicerad jakthistoria, alla sköts ju inom några timmar......
Nä, jag tror helt ärligt inte på ropen som skallar att vargen skall släppas fri, vi får mer än vad vi ber om då, jag tror att om alla tänker ett steg till och sätter tanken i den omedelbara närmiljön......... vill jag ha en vargflock runt hörnet?
Det är lätt att tappa fokus och se det skjutna djuret som en hund, en snäll familjemedlem.......... en varg är ett rovdjur, glöm aldrig det, hur fin och go dom än ser ut .........
Vargen tillhör Sveriges viltdjurbestånd det har den "förnuftiga" regeringen bestämt, sen hur dom har räknat ut att vargstammen skall bestå av runt 200 djur som dessutom icke skall vara inavlade är ju en gåta för mig........ men vad vet jag?
Ja, så då återstår ju frågan, hur stor vargstam ska vi ha? Det är inte upp till mej att bestämma men nog låter dagens kvot lite snålt, man behöver ju inte direkt vara insatt i inavelskofficientdjungeln för att inse att en population på 200 djur icke kan fortplanta sig utan  kraftig inavel.......... eller så kan dom det........summan av allt mitt spekulerande och reflekterande är att jag är inte lika säker längre på att jag skriver under på att vi ska ha en galopperande vargstam i Sverige.......... lagom är bäst......... iallafall i mina skogar......  
.......... och jag skriver definitivt inte under på att man jagar vargar så okontrollerat och hysteriskt som dom  gjorde denna gång........lite mer ordning i leden tack!

ha det bra / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards