Aston & Lukas

Alla inlägg den 26 mars 2010

Av AnnCatrin - 26 mars 2010 19:32

Hallå!
Jaha, om ingen annan bloggar........ tex nån som har en valp.......då får väl jag klämma in några rader........ och jag vill rikta uppmärksamheten på att jag minsann är hårt arbetande.....till skillnad från vissa andra valplediga........ 
och som en parantes kan jag oxå lägga fokus på att jag som vanligt i känsliga fall icke nämner några namn....... 
Jobba ja, herregud man kan ju tro att man jobbar heltid........ja just ja! det gör jag ju, men som många kanske snappat upp så har jag mycket fritid pga av att jag jobbar dygn........ men den fritiden har jag sett lite av på sistone, det är möten , planeringsdagar och arbetspass huller om buller, ingen ordning alls!
Och sen att jag nu börjar jobba varannan helg istället för två helger av fem har ju oxå sin inverkan till viss del..........det är ju när det kommer till utställningsdax som det har betydelse, annars jobbar jag lika gärna helg och får polymasa runt i lugn och ro på skogens stigar på vardagar........dom som jobbar under veckan har ju en tendens till att drälla runt lite hur som helst i skogen på helgen.  


Nåväl, det ser ut som att pusslet funkar denna sommar oxå, några byten är gjorda redan nu så då kan man sitta lugnt på kammaren och inte behöva slösa några semesterdagar.
Två dagars kurs inleds nästa vecka med därför att vi kör igång med ett nytt lönesystem ..........med önskeschema, det låter ju väldigt flådigt, det går nog inte att önska så mycket när vi är sex stycken i personalgruppen och det ska vara bemannat 24 timmar om dygnet.
Men det är bara att gilla läget, det blir ack så tungjobbat om man bara fokuserar på vad jobbigt det ska bli, näpp, det är bara göra det bästa av den nya situationen.
........och schemat blir egentligen inte sämre förutom helgerna, det blir snarare mer fritid på vardan`........ME LIKE!
Nytt schema är väl ett löjligt problem i det stora sammanhanget när man ser hur det är för dom som inte har jobb.
För den som inte visste det så funkar a-kassan så att om du är arbetslös och stämplar så får du reducerad avgift, ca 200 kr i månaden..........om du är med i a-kassan men inte uppfyller kraven för att få stämpla så blir du dessutom påförd en extra "Reinfeldtskatt" på 300 kr....... vilket innebär att du betalar över 500 kr i månaden till facket/a-kassan........och har en inkomst på ca 2800 kr via ett aktivitetsstöd........... räkna ut procenten på den fackavgiften ni!  
Ja, där fick jag klämma in lite av den  nuvarande extremt dåligt fungerande jobbpolitiken oxå! ........ från en säker källa som sitter på ett fackförbund........ och med konsekvenserna av detta innan för väggarna.
Men nu verkar det börja lossna på jobbfronten i detta fall så det finns ett ljus i tunneln.
Det är ju som med allt annat, man tar till sig det som berör en, jag har tex noll koll på skola och dagis för den tiden är förbi, men blir det nån gång aktuellt med barnbarn så kommer den biten säkert hamna under luppen igen.  
Annars inget nytt under solen, surväder, slask och allmänt elände utomhus behöver väl inte dryftas nåt ingående, jag vidhåller fortfarande som jag skrivit tidigare att våren är en överskattad årstid.........
Inga bilder idag heller, finns inte på kartan att hala fram nån kamera när det det ligger en tjock tät dimma som en blöt sur filt över tillvaron.
Men duracellen lever sitt liv i högsta välmåga. det blev väl lite fundersamt häromdagen när jag kom hem på morgonen och det låg en lapp på köksbordet
( som jag såg flera timmar senare) " kolla hunden, han går illa, ev trött" ????
DURACELLEN TRÖTT????? hmmmmm........och det är i ett sånt läge som det är helt fel av hussen att inte vara anträffbar på telefonen!!
Till saken hör ju att han var precis som vanligt när jag kom hem så det var ganska snopet att få denna lapp i nyllet!
När jag väl fick tag på hussen så visade det sig att hunden hade varit rejält halt på morgonen när han klev upp.........men eftersom han inte visade något två timmar senare när jag kom hem och inget flera dagar efter det heller så är det väl lugnt......eller?
Som jag skrivit tidigare så händer det så mycket så man vet aldrig vad som väntar runt hörnet.

Men jag hoppas av hela mitt hjärta att jag får ha kvar honom långt mer längre än vad medellivslängden föreskriver!
Nu har jag faktiskt handlat på mig en massa böcker, tro det eller ej men dom handlar om lydnad!   Det går att lära gamla hundar sitta ( typ mej ) Jag lär mig varje dag och genom mitt beteende lär sig hunden.
Alltså! varje dag är en aha upplevelse, han fattar ju på en gång, det är ju jag som ska visa vägen!
Istället för att göra allt halvdant så tar vi en sak i taget, nu har vi börjat fila på att inte ha så bråttom ut genom ytterdörren, ( momentet före att sitta och vänta när jag klär på mig sitter som en smäck)  vilket egentligen bara är en grej när vi ska på promenad, när jag ska jobba får han gå lös till bilen.....så igår morse så gick han lös ut och jag sa stanna när han kom ner för trappen för att han inte ska rusa ut på gatan.....sen gick jag vidare mot bilen och där stod han kvar..........  men hallå matte! haru` sagt stanna så står jag tills du säger nåt annat!
Det kan jag ju säga är jag i ett nötskal, jag är inte så diciplinerad och fokuserad när det gäller att fullfölja det jag påbörjat.........men det blir roligare och roligare för varje dag att hitta en lösning på det när jag har en sån samarbetsvillig partner!
Idag har jag faktiskt varit ledig så då gjorde jag en Stina..........det blev ett Ikea besök , sur blev jag när dom säljer gardinstänger men har plockat bort hållarna för panelgardiner ur sortimentet.......DÅLIGT!
Sen skulle jag roffa åt mig en sån där behändig mackapär för datorn oxå, träskivan är inte så himla mysig........men då har jag måsta vandrat en trappa upp så det får bli nästa gång!   
Ha det bra / AC







mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards