Aston & Lukas

Alla inlägg den 1 augusti 2010

Av AnnCatrin - 1 augusti 2010 23:06

Hallå!
Men visst är det väl ändå lite vemodigt att inse att det är augustimånad.......sommaren har liksom bara swischat förbi ( som Camilla bakom ratten vid ett möte.....) fast det var väl inte nån bra jämförelse egentligen......för när det gäller årstider är det minsann ingen som stampar bromsen i botten.........  

Men som tur är så har vi många russin kvar att plocka ur sommarkakan.......Byske och en vecka på Gotland håller tillbaka höststormarna..........hade bara vädret hållit i sig så hade inte höstspöket fått greppa tag i hjärnkontoret........men nu lyser solen med sin frånvaro så då blir man lite låg.......Men, det är bara att bita ihop, bryta ihop har vi verkligen inte tid med, velandet med sängkammarplanerna är nu som så att sängramen är nedburen i källarhålan.......för målning....det blir ju ytterst intressant imorgonbitti när man ska kravla sig upp ur sängen som nu bara är en resårbotten direkt på golvet........  smidig som ett kassaskåp lär passsa bra in....... 
 
Hunden och jag vi tränar på i cyklandets ädla konst, jag förstår verkligen inte vad jag varit orolig för, han som är värsta mattegrisen följer sin matte tätt intill oavsett om hon färdas gående eller uppflugen på en cykel   så nu har vi skrotat det där med koppel, han springer så fint ändå vid sidan, ytterligare en stor fördel att vara på en stor plan........ och jag känner en inre frid över att inte tvinga honom till att springa .......nu kan han sacka efter om han inte pallar..........
det är ju det där nedrans frambenet som spökar, jag vill verkligen inte överanstränga honom, men samtidigt har det blivit väldigt sparsamt med långprommisar i den hetta som varit........och jag har ju en liten hysterisk läggning som innefattar att det måste traskas hutlöst långa promenader för att hålla muskler & sinne i fin form......... 
 
Camilla efterlyste bildbevis på vår nya motionsform.......att cykla och samtidigt fota en hund som springer nära är inte direkt en enkel sak....... men nu har jag iallafall gjort ett försök!
 
full fart framåt!
Vi cyklar några varv och sen surplar vi lite vatten och sen blir det en stilla promenad hem igen, ett bra sätt att varva ner tror jag!
  Nu är det en vecka kvar till det ska ringspringas...........det skulle vara fantastiskt roligt med ETT rött band denna sommar.......... 
Men men....vi bidar vår tid.....dom röda banden kommer nog så småningom, jag har inte en perfekt hund.......( finns den perfekta hunden? ) men så dålig är han inte så att att inte är värd en röd valör.........dom kanske bara inte kommer som på ett pärlband........ 
Det har ju så där lite smått börjat rycka i valptarmen..........men först nästa år som tidigast, men man kan ju inte låta bli att kolla runt på vad som erbjuds........och då dyker det ju genast upp en sån där fundering igen.........jag tycker att jag varit väldigt timid på den fronten.......sist jag funderade så gick ju stora bongotrumman igång och det vart ett herrans väsen..........så nu funderar jag väl vidare utan att föra det på print........ MEN........ om man söker valp så vill man väl veta mer än den tilltänkta inavelsgraden eller?
Det är ju frågan om den minimala informationen är ett sätt att göra sig intressant på......eller är det helt sonika så att i brist på erfarenhet så tror man att valpköparna inte behöver, eller vill ha mer information...........vilka föräldrardjuren är och vilka meriter dom har är helt oväsentligt eller?
Men alla är vi olika, det är väl tur det, en procentsiffra på en inavelsgrad är lika obegripligt för mej som en lång harang på latinska.......det säger mig icke ett endaste dugg..........men det är ju jag det......... 
ha det bra / AC


Av AnnCatrin - 1 augusti 2010 12:00

SE 55129/2010


Doremis Lucky Luke Kid "Lukas"


  


Lukas dök upp i mitt liv när han var 6 veckor gammal, det fanns inga planer på nån valp just då, tidigast efter jul var planen....... men ibland så bara händer det, mamma Dubble-Nougat har jag följt på många uställningar ända sen hon som 4 månaders ulltuss intog ringen i Byske.......
Pappa Iago vet jag inte så mycket om mer än att det är en ung Kronblommas hane, han ska vara en härlig hund enligt dom som träffat honom.
Så att intresset väcktes när det fanns en valp kvar var inte så konstigt .......och innan jag hann blunda hade vi varit på en stökresa till Umeå för att kolla in honom........ och trots att han var minst i kullen så tilltalade han mig, det gick liksom inte att säga nej......... vi får väl se hur han utvecklar sig, han har vuxit på sig riktigt ordentligt sen jag såg honom första gången så vi ser med spänning fram på vad det bliva ska av denna lilla krabat........ en trevlig stabil hund är jag helt övertygad om att jag fått.......sen får vi se hur det exteriöra blir.
Men pröva vår lycka i utställningsringen ska vi naturligtvis göra....men det är ett tag kvar till dess!
Lukas är en trygg och balanserad valp, det är inga problem att lämna honom själv en stund när Aston skall rastas, han kommer nyvaken och möter oss när vi kommer in igen, skönt att den biten funkar.
han sover för det mesta hela natten, och dom gånger han gnällt lite har det varit för att han varit nödig........ut och stöka undan det och sen somnar han om, önskvärt är väl kanske att han sover lite längre på morgonen, fem är lite väl tidigt, vid sexsnåret är mer lämpligt med tanke på hussens morgonvanor.......han skall ju styra upp det hela när jag jobbar.
   


Född 2010-08-01 på Doremis kennel


Tavelsjö Umeå


Mor SE UCH NO UCH Doremis Dubble-Nougat

Far Kronblommas Iago


5 stycken i kullen 2 tikar & 3 hanar
  Lollipop är fodertik hos Åsa Thorsén Behrens kennel, Le Basco bor i Skellefteå ( kroksvans)
lady Madonna bor kvar på kenneln och Lolvo ska flytta till Irland.




Stamtavla

SE55129/2010
Doremis Lucky Luke Kid

S68151/2008
Kronblommas Iago

ANKC2100198936
CA CH SE UCH US CH
Zanzebern Defender

NHSB2454953
Nalle Fender V't Rijkenspark

ANKC2100066404
CH
Zanzebern Dancing Queen

S54996/2004
Kronblommas Cherubino

S42355/99
DK UCH SE UCH
Macis Zam Mont Morzy

S45195/2002
Kronblommas Aithra

S34733/2008
NO UCH SE UCH
Doremis Dubble-Nougat

S41391/2005
NO UCH SE UCH
Doremis Ubbefin

S61701/2002
NORD UCH
Doremis Nalens Dandy

S37243/2002
Doremis Mixie Fin

S17285/2006
Doremis Wanilla Brad

FIN29339/04
Maroussia Brad-Einarsson

S43691/2000
NORD UCH
Doremis Gleaming Proud Mar





Veckobilder............



 19 månader  

 
2 år 8 månader 47,6 kg


 
  17 månader 46 kg
 

          11 månader 40,7 kg


  1  10 månader

  8,5 månader 37,7 kg


 
7 månader 31,8 kg


 


 
6,5 månader


 


 


 
 


 
20 veckor 22,7 kg


 


 


 


     




 
 




 


 


     


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards