Aston & Lukas

Alla inlägg under september 2010

Av AnnCatrin - 10 september 2010 20:51

Hallå!
klämmer in några rader bara och önskar er en trevlig helg, jag ska jobba jag........och det ska jag göra typ alla helger framöver......eget val, då blir jag ledig på veckorna!
Det var ju tur att jag inte ilade iväg och köpte nytt dyrt foder, för se idag passar det inte, nä, men låt bli då!
Förr eller senare så äter han väl igen.......
  Och det är väl egentligen inte så konstigt att denna dyna föll herrn på läppen..........han är ju inte den typen som nöjer sig med massproducerat........ näpp det ska ju vara hemlagade grisfötter och knorrar oxå.......
Skulle ju vara kungligt om han kunde tugga ben som "normala" hundar....... till veckan blir det en repa till veterinären igen för att styra upp tandstatusen.........


 
Våra tankar går till er i Gävle ikväll, vi tänder ett ljus, styrkekramar!

Ha en skön helg / AC

Av AnnCatrin - 9 september 2010 22:20

Hallå!
  kloka ord.........man kanske inte ska vänta på det perfekta tillfället........... det kanske är bättre att gripa tillfället i flykten.....hur oplanerat det än må vara......hmmmm.....
 
Det finns nog en mening med allt.........trots allt........och om magkänslan säger att........"go for it "....så kanske förnuftet får kliva tillbaka.......och det är iofs  mitt förnuft ganska så tuktat till ..........
Nä, för den oinvigde blev nog detta väldigt svamligt....för den invigde så är det som så att det är så gott som klart.....om inga stora oklarheter dyker upp...... magen har som sagt gett klartecken........och den har med sin storlek en viss pondus....... 
Jamän det där vart väl ändå solklart??!!
Annars inget nytt under solen.......jobbar och står i, Aston Martin har skött sig med beröm godkänt hos mattemor när jag knegat och stått i....... där äter han minsann upp sina portioner utan knot........eller som modern säger......" man måste ju mata honom med sked......."
Jag köpte några provpåsar av Orijen hundfoder i helgen........ är det nån som är förvånad över att han utan knot satte i sig en hel påse 400 g nu på kvällskvisten........ det är precis vad man kan önska sig.......ett foder för 950 riksdaler......och då är det inte ens 15 kg....näpp, endast 13,5 kg till det facila priset....... GLÖM DET ASTON MARTIN !..........säger jag då.......  skulle jag köpa en säck så skulle det vara bara dom första kilona som vara intressanta........behöver verkligen inte mer fodersäckar som står och skräpar..........
 
En skön kvällspromenad med Corvetten har vi haft, det blev en tur runt elljusspåret........ det var väl det som triggade igång hungerkänslorna......... men det måste väl gå att bli hungrig på nån billigare variant???
Helt seriöst så skulle jag kunna tänka mig att testa en kemisk kastrering för att se om det påverkar aptiten........det påstods ju så med min förra berner, men han sket högaktningsfullt i det........
Men skulle den kemiska kastreringen funka så vore det lika bra att göra en riktig......då kan man ju ställa ut om man vill, kemisk räknas som doping.
Men där är vi inte riktigt än, men för en hanhund som inte ska gå i avel så ser jag inga nackdelar med kastrering....... förutom möjligtvis att pälsen blir en tråkig historia........... men det blir ju till att gilla läget i det fallet isåfall..... 
Imorgon ska jag fortsätta att bära grejor.......det som är på övervåningen skall bäras ned ( inte allt, men en hel del) och en hel del som är nere ska bäras upp......... kallas i folkmun för trappträning....... 
Imorgonförmiddag har vi en date med Corvette inplanerad...... sen fortsätter vi med röjandet......... 
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 7 september 2010 18:40

Hallå!
Nu gör vi som Linda i en annan del av Köping......tummen upp, nu har vi surat klart...... eller vi och vi.......sura ingår inte i hundens humörförråd....... 
  Näpp, ystra krumsprång är mer hans melodi.......men faktiskt travar han mer än han hoppar så då är det ok att brista ut i en liten glädjeyttring....... bara för att livet är så himla härligt i hans sinnevärld.
Jag inser att jag glömde att skriva BIR och BIM...........och det föll bort av den enkla anledningen att dom skingrades för vinden på en gång så vi hann inte med att fota, det var ju lite tråkigt.
BIR Bernerdalens Å DE VIE         BIM Berntiers Daily News.
Men som sagt, nu lägger vi denna svacka till handlingarna, det är fortfarande lite konstigt att jag blev så besviken men så blir det ibland.........
Så på´et igen........hotellrum bokat till STHLM i december......... 
 
Idag har det varit fantastiskt väder så det blev en härlig runda i skogen, sen har jag burit grejor hela dagen, alltså fatta hur mycket finporslin och tunna skira glas det finns i detta hus.........arvegods som står och dammar......men det går inte att dumpa iväg det heller av nån anledning så då får man roa sig med att bära runt det...... 
Matrummet ska fixas till och gästrummet styras upp tills det kommer finfrämmande i oktober   
Så där ja´........något positivare tongångar idag tror jag allt!
Ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 6 september 2010 16:54

Hallå!
Ja då har vi varit och inkasserat ett blått band igen.........och denna gången blev jag faktiskt uppriktigt ledsen..........  för det är jobbigare att få svart på vitt det man redan vet......än att få en kritik som man kan avfärda med att vissa saker inte stämmer..........
Och då undrar förstås vän av ordning om vad han nu fått för eländig kritik.....måste ha blivit sågad jäms med fotknölarna......... näpp, den är helt ok, förutom att domaren grundligt gick igenom och vickade och trixade med haslederna.......hade inte blivit förvånad om han halat upp en liten röntgenapparat oxå......... 
och det är det som blev så ledsamt.....att få det inrubbat gång på gång att han har ostabila hasleder.......och det är ju ingen nyhet, det har jag hört sen han var 7 månader att han har ett förfärligt löst bakställ.......men någonstans har man ju trott att han ska växa i det, men nu känns det som att det bara blir värre och värre.......
 
Så nu blev det en liten dipp i mattes sinne, hunden är naturligtvis oberörd och ystert opåverkad....tur det!
Men det är bara att bryta ihop och komma igen..... han är ju inte den enda bernern med uselt bakställ som vänstervarvar, och för rasens bästa så ska naturligtvis domarna slå ner på icke rastypiska saker........handen på hjärtat så är det ju konstigare att dom inte påpekar det......
Men vad är väl en bal på slottet.......eller en fånig utställning i en annan landsända........där man som grädde på moset får med sig en elak fästing hem på bröstkorgen........mot att njuta varje dag i hemmets lugna vrå av den bästa av dom alla.........   foto Camilla Anderholm


Astons kritik:


fin storlek
bra huvud och uttryck
fin överlinje
lång i länden
framskjuten skuldra
tillräcklig bakbensvinkel
lösa och ostabila hasleder
önskar mer drive i rörelserna
fin päls och färg


Domare John Jakobsen Norge


För övrigt tycker jag att domaren var helt ok, han var trevlig och noga, förklarade att i Norge hade St Bernhard stora problem med haslederna och dom började även se det på berner.........och då är det ju hans uppgift att påpeka det.........JAG VET!!!! men alla har vi våra mindre bra dagar och igår sjönk jag som en gråsten i den stora svarta sjön i blåbandslandet...........snyft.....
Tänk att när dom tycker att uttrycket är bra då passar inte bakdelen.......och när rumpan faller domaren på läppen då pekar ögonen åt alla håll....... 
Usch vilken gnällblogg det här blev då........förlåt!
Men nu kändes det så här den här gången, skall försöka var mer positiv inför det blåa bandet vi ska hämta på Nordichallen i oktober.........för är den domaren något att ha så dömer och tycker hon lika som hon tyckte i juli.......alltså inte till vår fördel........

Och tro nu inte att bara för att jag känner mig nedtryckt i skoskaften att jag ger upp detta med utställning, åh, nej!!.........det är fortfarande hela upplevelsen som gör det värt alla mil vi kuskar kors och tvärs.........och nån gång kanske nån kamrat oxå tar med en hund att ställa ut........det är inte bara jag som lackar ur minsann...........  jag tar iallafall modet till mig att utstå kritiken...........man kan ju bestämma sig före oxå.......och helt sonika ta ut allt i förskott och strunta i att anmäla......... 
Men som en tjurig röd gris så älgar jag vidare varv efter varv.........emellanåt är det ju faktiskt nån som tycker att helheten uppväger nackdelarna.......och det är dom små guldkornen som är så mycket värda!
Nu ska vi stärka kropp och sinne med härliga långa höstpromenader så blir jag nog på bra humör igen...........kanske.......
SKOJAR BARA!!!! det är inte så illa som det låter, men det är väl det som är bloggandets grundidé.........att man skriver det man känner för stunden, förr var det i dagboken.......nu är det på nätet...........kallas utveckling...på gott och ont.
Och för att vara helt ärlig.......så var det här gårdagens svacka, men då jobbade jag så då får jag plita ned det idag istället........ 
Igår var det bara att kasta in hunden när vi kom hem och fortsätta mot jobbet........så idag när jag kom hem fick han inviga den nya dynan som jag köpte istället för en röd rosett.......hade blivit f-n så mycket billigare med en rosett kan jag säga!
  Hunden njuter på sin nya fina dyna........eller rättare sagt han ligger på spänn och väntar på att matte ska fota klart så han får resa sig upp och lägga sig på golvet i stället.......hmmmm........säng numero 3.........kanske dax att ge upp nu eller?
Fast denna hemsydda historia är ju iallafall snygg och passar in i mitt "nya" vardagsrum.......det gjorde inte den senapsgula beanbagen som nu är förpassad till sovrummet nere...........vilket är ganska bortkastat när hunden sover uppe....... 
Men nu hade jag som av en händelse en femhundring i plånboken som bara låg där......varför inte impulsköpa en hunddyna som vi inte behöver???
Det blir dyrt när man ska kompensationshandla............en sextio riksdalers röd rosett hade blivit mycket snällare mot plånboken.......  Vi siktar på en sån framöver......nån gång......kanske.......hoppas......PLEASE!!!!!!  
Ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 4 september 2010 16:18

Hallå!
Ja då har man legat i och jobbat en hel vecka.........a´puh, skulle behöva lite semester........  nä, jag skojar bara, så knäckt är jag inte efter en arbetsvecka, nu är det bara att jobba på, ingen långledighet i sikte.......om man inte räknar dom 4-5 dagar som poppar upp lite nu och då på schemat  
Håller precis på att önska hejvilt om hur höstens schema ska se ut, det lutar åt att jag behöver hundvakt max 5 gånger på sex veckor, ett alldeles utmärkt hundschema!
Och nu har det ju faktiskt hänt några gånger att mattemor har haft förhinder, men det löser sig med en lång rast mitt på dagen och sen kommer ju hussen hem vid fyrasnåret så det har funkat bra.
Idag har jag yrat runt ute på Birsta.......då blir man hungrig.......så det blev en snabbis på MC-Donalds........reklamblad på bilen när jag kom tillbaka.......det brukar man ju få därute......om nåt extra bra erbjudande.......nu var det tre visitkort från en bernerkennel......  näpp, inte intresserad av valpar från en tik som aldrig är utställd........och det är ju väldigt hemligt vem den trevliga hanen hon är parad med är..........
Mitt tips är att gå med i svenska sennenhundklubben, meritera tiken och lägg ut valparna på rasklubbens valpsida.........det är betydligt seriösare än att lappa bilar på Birsta.......och som en vild gissning sälja dom på blocket.........
Ja, jag vet att jag skulle vara "snäll" hädanefter........men det är som att gå på helt fel huggorm om man sätter ett visitkort på min bil........då hugger jag som en kobra på ett löjligt lättfångat byte....... man bjuder liksom in till några rader i min blogg tycker jag  
Nog om detta........
Idag när jag kom hem efter ett dygn på jobbet så var det hundbad på schemat.......det blev väl mer en variant av raggartvätt.....det är ju bara en vecka sen jag badade honom sist........men dubbla schamponeringar på den sorgliga historian till hakparti och nån dutt schampo på det övriga, lite balsam och sen får det duga.
 
Årets sista utomhusutställning står för dörren, sen går vi till vintervila troligtvis, om man räknar bort Nordichallen som jag verkligen inte har lust med, men har man gångavstånd så har man.......och vi får ju fint främmande från Norrköping så då får vi väl utstå ett blått band igen.......om inte fru domare gör ett lappkast och tycker annorlunda helt plötsligt!
  Inga nya bilder idag, klämmer in dessa från förra fredagen då han oxå var nybadad.......men med mer päls........nu faller busbullens kostym i drivor......vi får väl vara tacksamma att den suttit kvar hela sommaren  
Imorgon ska jag jobba när jag kommer hem så vi får väl se om jag hinner slänga in nån rapport om ringspringet!
Ha en fortsatt trevlig helg! / AC
( nu kom maken in med ett ytterligare ett kort som satt instucket vid bilrutan......summa fyra stycken alltså..........men det hjälper inte att tapetsera bilen......intresset är och förblir noll)



mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards