Aston & Lukas

Alla inlägg under januari 2011

Av AnnCatrin - 10 januari 2011 12:28

Hallå!
Ja då är det dax att plöja igenom ett antal oxveckor igen enligt morgonblaskan ....... men för en skiftarbetare som mej blir det ingen skillnad, jag är ju ledig mitt i veckan och jobbar helger året runt jag, men det känns säkert lite motigt för den som har kontorstid att det inte finns några helgdagar och klämdagar i sikte   

  Idag orkade solen visa sig en stund och endast - 3 grader, riktigt behagligt med andra ord!
mer snö kom det i helgen, mer åt det blöta tunga hållet så igår morse vände jag faktiskt på promenaden, nu är jag sjukt less på att traska runt på halvt upptrampade stigar ........ ge oss en månad utan mer snö tack!
      Fattar inte vaför jag inte får till några bra bilder med nya mobilen, det blir sällan nån bra skärpa, även fast man söker fokus först ........  och bara för att det trilskas så måste ju mobilen halas upp i parti och minut, men jag har ingen lust att plumsa ut i djupsnön så det blir mest bilder på hundar före mej eller efter mej på stigen  
       


Även om arbetslivet inte påverkas av dom sk oxveckorna så är det väl ändå så att det dröjer innan det händer nåt kul ......... vilket naturligtvis påverkar lusten att blogga ...... ni kan väl mina vardagar vid det här laget!  
igår blev det iallafall ett trevligt avbrott med ett möte med likasinnande, hundprat och glada skratt kan förgylla vilken dag som helst! Kul att så många kom!
Nä, nu ska jag faktiskt ta en stödvila, jag är inte riktigt i form, det känns direkt när man plumsar runt i snön ........ är man hundägare kan man inte göra som vanliga dödliga och krypa ned under täcket när man känner sig ämlig .... näpp det är bara att traska på, alternativet att släppa ut dom på baksidan har ju oxå sållats bort med snömängderna ........ liten fis klättrar över staketet i både parti och minut ..........men det är ju inte ens nåt grönare gräs på andra sidan ........näpp, samma mängd snö där oxå!
ha det bra / AC
.......... när man känner sig lite under isen kan det ju vara skönt med lite uppmuntran .........
  uppmuntran ja, inte hånfulla brev  Det måste ha slagit runt fullständigt för svenska kyrkan ........ dom bjuder in MEJ till körsång ........ och det står att dom kan lära mej att sjunga ........ men hallå, nån mer tondöv än mej finns det definitivt inte i den här stadsdelen ........ men det skulle ju nästan vara kul att låta dom försöka .........   

Av AnnCatrin - 6 januari 2011 21:15

Hallå!
Hur har ni det under snön? Mer insnöad än så här är det väl svårt att bli eller?
En klass 2 varning igen .......och vi är bara i början av januari, allvarligt ... DET RÄCKER NU!!!!!!  
Med en temperatur runt nollan och kraftiga vindar så blir det hårt packad snö ....... OGILLA! Hallå där vädersnubbar, jag har faktiskt en valp som skall vallas i pudersnö, nu får det bli ordning på torpet och det med basta! 
Men vem bryr sig om mina önskningar ....... det kommer tydligen retroaktivt det jag önskade mig för några år sedan när vi hade isgator ........  
    nu kan man promenera förbi sovrumsfönstret och glutta in om man känner för det .......... 
     
jag har jobbat idag och då hade hussen ansvaret ....... eftersom han skottat fram källarfönstret på baksidan efter takskottningen så tyckte han att det blev en otäck fallgrop för hundarna, ramlar dom ner där så kommer dom nog inte upp själva ...... så efter middagen när dom gick ut så stod han och höll koll i fönstret ....... men så kom det ett sånt där SMS .......och fokus försvann för ett ögonblick ......och så oxå valpen ........ han fanns inte att uppbringa   så han gick till ytterdörren ......och vem satt på bron om inte Lukas lillfis?
hmmmm ........ han tog ett eget intiativ och klättrade över staketet, vilket inte innebär någon  vidare ansträngning vid dessa snömängder, vi får väl vara tacksamma för att han satte sig på bron och inte drog iväg på några vidlyftiga äventyr i Bosvedjan   Aston Martin, mattes stora pojk har då aldrig haft sådana idéer för sig.......  men ny hund nya hyss ........ det låga staketet vid parkeringen lär tarva förstärkning till sommaren ....... 
Innan vi fick koll på att det var klass 2 varning igen drog vi ( Camilla & jag) iväg till Kovland, mina gamla hemtrakter, för att kolla upp en eventuell lämplig plats för sennenträff........Ulrika H hade ett förslag som vi skulle undersöka .........Sättna gamla flygfält, numera ett mecka för bilsportsintresserade för dom kör dragracing där ......... det är inte bara att hitta ett ställe att träffas på när snön ligger meterdjup ...... men här blir det perfekt, en bit att åka men det kan det vara värt!
 
kompisar i lagomt format bjöd dagens utflykt på ....... men attans vad snabba dom var! Pinscher VS Berner Sennenvalp är väl ingen höjdarkombination direkt så den lilla fisen fick finna sig i att vara kopplad större delen av promenaden ...... inser man inte sin egen begränsning så ........ 
 
 
Bernerdalens E de Bruce blev oxå betagen av Lukas ...... 
 
Bernerdalens E de Bruce
foton från promenaden av Ulrika Hansson
Så nästa träff  blir på Sättna flygfält den 6 februari, snökaos, drivis och hejdlösa minusgrader undanbedes vänligt men bestämt!   
Nu ska jag brotta mig ut genom ytterdörren med hundarna, ingen mening med att skotta så länge det driver ........ men det kommer väl en dag imorgon oxå och snön lär ju ligga kvar........ 
ha det bra / AC


Av AnnCatrin - 5 januari 2011 08:30

Hallå!
Igår fick vi ett litet tillskott till snömängden igen, typ 10 cm, trevligt! .......eller inte ........ är det så här det ska vara att hela vinterhalvåret skall ägnas åt att trampa upp stigar ma´ett ma´ett ..........  ........ den biten borde vi klara oss undan nu ....... tänk att få vandra på hårdtrampade snöstigar som omväxling ....... ja, önskningarna varierar med årstiden, det är tydligt det!


   grannhuset på jobbet .........häftigt att snön kan hänga över kanten och hålla ihop utan att falla till backen!


   men att bekymra sig för snömängder tillhör såna där´a världsliga saker som tvåbeningar fundrar över ........ andra tar det med ro .........   
   det är viktigare att hålla koll på klunsedunshunden som alltid äter så sakta .......plötsligt så händer det ....... kanske ........att han lämnar en smula till en utsvulten stackare ....... tänk från början när man fick hålla i honom för han skulle fram till Astons mat till varje pris, och eftersom inte Aston sa ifrån så försökte han hela tiden, men nu glufsar han i sig sin portion och sätter sig snällt och väntar ......  
Lite sociala har vi varit efter helgerna, en tur till Berit & Dottie i Timrå och en hundpromenad med kompisar var precis vad Aston behövde ......... lite stimulans för knoppen, inte bara lunka på på våra promenader.
      
Camilla kom ut med Kliff oxå , hormonstinn kille det där!   han blev hejdlöst förälskad i Lukas och lillefis fick finna sig i att bli både mulad och omfamnad av Kliff .........  
  
Det är ju en stor fördel med snön, valpar landar mjukt!
Jag är inte riktigt överens med min nya telefon, jag valde den för att kameran skulle vara bra ........ det kan jag väl inte instämma i än men jag får väl fortsätta pula på så kanske jag får till det ........ men hittills så tycker jag nog att bilderna blev bättre med den gamla mobilen.
( dom kassa bilderna från promenaden tagen med den nya)
   NOKIA N8
...... och ja, den går att ringa med den nya ....... men kameran är mer intressant för den vill jag ha till hands jämnt.
Igår var vi på prommis med "Korven" men det var så grått och tråkigt så det var inte lönt att hala upp nån mobil för att testa.
Vi ska gå med dom idag oxå men det verkar tyvärr lika dystert på himlen idag med.
Nä, jag kanske ska börja stuva in tomtarna i garderoben, dom har samlat sig på matbordet och där kan dom ju bli stående ett tag om jag inte får fingrarna ur........
  
...och femmånadersvikten landade på 25 kg prick, en halv Aston med andra ord   
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 1 januari 2011 09:57

God fortsättning till släkt, vänner och även till alla andra kan jag väl drista mig till att önska så här på årets första dag  

Ett helt nytt oskrivet år, undrar vad som kan tänkas hända? Känner i vart fall inte samma stress och press som föregående år framkallade, det kallas visst för en släng av livskris ....... men det gick ju att överleva 50- årsdagen oxå och dagarna fortsatte att rulla på ........ livet går vidare vare sig man vill det eller inte .......   ....... och så sant som det är sagt så är var och en sin egen lyckas smed ......... vill man ha en förändring så får man skapa den själv......... 
Sammanfattningsvis så blev 2010 ett förändringarnas år, huset vändes upp och ner, alla ärvda pinaler fick gå och gömma sig och penslarna jobbade hårt med att skapa ett ljusare bo ......... känner mig fantastiskt nöjd med resultatet.
 
 
     


  andra resultat har väl varit mer mediokra..........


   
Aston Martin tog klivet in i öppen klass och sammanfattningsvis så har det nog varit mer ris än ros, men han knep en fjärdeplats i öppenklass på rasspecialen i Byske .......
   
 
trots att herr domare inte kunde sluta skratta åt min "Björn Borg" .......men det var ju ändå ett snällare omdöme en fru domare tidigare på sommaren som kallade honom för "pittögd" .......jaja ... alla är inte stöpta i samma form och nån måste ju hålla domarna på bra humör oxå!  
Men vi tar nya tag till sommaren, ......   "vi harvar på i öppenklassnivå " 


       
En resa till Gotland hörde till årets höjdpunkter ....... fantastiska vyer ......
                   
........åsså kom Lukas .........
     
Nästan som en blixt från klar himmel .......tanken på en till hund var ju född, planerna vi hade med Lena sprack ju när Hera inte var friröntgad, och då började man fundera i lite andra banor ......... och som av en händelse så fanns det en liten kille kvar på Doremis kennel ...... och då kunde jag inte låta bli att ringa och fråga "vad är det för fel på honom då ?"   men det var inget fel förutom att han var minst i kullen så en stökresa upp och titta på honom kunde man väl tänka sig......... ja, och resten vet ni, eftersom kombinationen definitivt var nåt jag kunde tänka mig och den lilla parveln genast fann sin plats i mitt hjärta så var det liasom inte nåt mer att fundera på ........ men tidsordningen sprack ju big time .........tanken var väl en valp på denna sidan året .........men det gick att stöka till i schema och dylikt så två veckor senare var Camilla och jag upp och hämtade honom.
  Aston
Det är väl inte menat för mig att jag ska vara med och önska och välja i en valpkull ....... både Aston och Lukas har varit kvar i sina kullar, men dom visste nog att jag fanns och skulle hämta dom en dag ........ och jag är så glad och tacksam för mina härliga killar, jag har definitivt inte fått nåt avskrap som var kvar på slutet ....... näpp, jag fick den bästa i båda kullarna vågar jag påstå!  ... nä´e inte ett dugg opartisk........
........ och minst i kullen.... det var bara en rökridå i Lukas fall .......han växte ikapp och förbi i en hiskelig fart som fick matte att vara på gränsen till ett nervöst sammanbrott ......... det ska bli sjukt spännande och se vart han landar för nån liten kille tror jag inte att det blir!
Så nu önskar jag för båda mina killar att dom får vara friska och för Lukas önskar jag naturligtvis ett strålande röntgenresultat i slutet på sommaren, men så länge det inte är några grava fel som ger besvär så jag nöjd.
men vi är inte där än, vår värsta tid är nu .........tillväxtperiod på hund är en jobbig historia.
Tro nu inte att jag springer runt och oroar mig i parti och minut, nej, jag njuter av den lilla fisen varje dag, han får röra sig fritt och vi går lagomt långa promenader, efter all snö som kommit så har det inte varit aktuellt att utöka sträckan, den tar längre tid att vandra ändå när det kommer ny snö hela tiden.
      Så inför 2011 så fortsätter vi i samma takt, vandrar, fotar och bloggar om vår vardag ......... jag kommer säkert att slänga in nån fundering oxå ........ men det blir så lätt irriterat om man utrycker åsikter ........ men så länge man inte skriver nåt i hastigt mod, utan fortfarande kan stå för sina åsikter i ett längre perspektiv ....... då måste man ibland få fundera .......för visst är det många konstiga tokiga saker som händer i allmänhet........ och i synnerhet med vår härliga ras?
Alla är vi barn i början och nya uppfödare skall naturligtvis uppmuntras för vem ska annars föra rasen vidare när dom "gamla rävarna" lägger ner sin uppfödning?
Men den som vill föda upp berner kanske ska börja med att ställa sig den viktigaste frågan, gör jag detta med stor eftertanke och noggrannhet för att bidra till att föra rasen framåt ........ eller gör jag det för plånboken?
jamän sedär....... nu har jag börjat det nya året med en liten fundering ....... jag ska försöka att fortsätta på den tidigare inslagna vägen att vara "snäll" på den fronten ....... men det är inget nyårslöfte ........ 
Andra saker som vi ser fram emot inför 2011 är att vi är nya aktivetetsombud för sennenhundklubben, Camilla, Anneli och jag ....... vi hoppas på stor uppslutning på våra sammankomster.

Sen ska vi ju även ha en sennenspecial här i Sundsvall i oktober, men planeringen för denna har vi inte ansvar för, det ligger på det gamla aktivitetsombudets lott.
Lukas lillfis blir fem månader på årets första dag, så det måste ju förevigas på bild!
   
har äntligen fått till att blixten avfyras utomhus i taskigt ljus .......inte som man ska enligt instruktionsboken, för det funkar inte ........
  och naturligtvis vill Aston Martin oxå posera på årets första dag ....... det ska vara rättvist!
  nä, nu ska det promeneras och sen ska det jobbas några timmar ......allt är som vanligt med andra ord även 2011!
ha det bra / AC
( det var betydligt mindre raketer på nyårsafton i år och det gick hundarna obemärkt förbi, skönt! )



mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards