Aston & Lukas

Alla inlägg den 27 augusti 2011

Av AnnCatrin - 27 augusti 2011 19:33

Hallå!
Nu har jag en oxå ........ jag som ingen skulle ha ........ men herregud, vem kan leva med en mobil som bara knastrar så att man får gissa sig till vad den i andra änden säger ......... och sms:a och ringa kan man göra om man inte skriver fel .......... eller använder bokstäver eller siffror till höger på tangentbordet ........... en viss begränsning infinner sig milt sagt!


 
ALLA andra har ju en ........... fru Anderholm blev grön av avund och såg genast till att få en egen under sina vingars beskydd  
Ja så nu pillar man frenetiskt på skärmen ............ blev lite fundersamt när jag inte hörde den jag pratade med i denna lur heller ......... hmmm ........det var visst en skyddsplast som skulle bort  
Har beställt ett siliconskal för grovarbetare .......... extra extra skydd är aldrig fel! 
Idag var det sennenträff på programmet, det blir alltid lite stressigt när man har jobbat men jag blev bara 10 minuter sen, båda hundarna fick hänga med för hussen drog på öppet hus i Järvsö.
Och faktiskt! det är den mindre modellen som har fluff i öronen och ska fram och förbi till varje pris, Aston LYSSNAR ju faktiskt på vad man säger även om han skruvar upp sig lite, han fick fem stjärnor av matte idag!   
Jag kan ju få lite prestationsångest över att jag inte GÖR något med mina hundar ........förutom att knalla över stock och sten i skogen, och släpa med dom på utställning mellan varven ......... men nu ni!

Nu har jag hittat nåt som passar mig, jag, som har stora problem med att nöta in grejor och vara disciplinerad .......... här är det mer på hundens villkor, det passar mej som handsken!
VILTSPÅR! det är grejor det!

Ulrika, och Emma som har coachat fram Bernerdalens E´de Bruce till viltspårchampion skulle lära oss att spåra idag, i min sinnevärld är det trögstartat att dra igång nåt som man inte kan, perfekt att få en lektion och praktiska övningar, det går säkert att läsa sig till oxå men det kan omöjligt vara samma sak!
     
Först ut var Aston, Ulrika hade lagt ett spår i en båge utan markeringar så jag hade inte en susning om var vi skulle gå ......... men bästa busbullen körde nosen i backen och grymtade på som bara han kan göra, det går inte att missa när han spårar  det lilla tryffelsvinet    
Att lita på sin hund var ordet för dagen, intressant och lärorikt!
 
       Lukas gick sist av alla, han och Tutan fick nya spår lite längre bort, hade jag gjort detta själv hade jag säkert gått tillbaka i samma spår och kört båda hundarna i samma, vet man inte så är det lätt att göra fel!
Ingen av mina hundar var intresserad av att bära klöven, trevligt att det inte är ett måste om man skulle få för sig att tävla   denna form av tävling när man är i skogen och älgar fram över stock och sten passar mej betydligt bättre än att vänstervarva på utställning ......... men skulle man komma till skott så poppar nog nerverna ut på utsidan av kroppshyddan som vanligt är jag rädd!
Även om dom tappade spåret så hittade dom tillbaka, Lukas var mer metodisk och målinriktad än vad Aston var, dom spårade helt olika men ändå som jag hade förväntat mig, KUL!
   Ulrika och Busen i full fart framåt, han är svensk viltspårchampion ......... hmmm ........där har vi vår morot !
   Busen
     Hubbe som är van att leta upp gamla mössor och vantar i skogen blev alldeles till sig när denna trofé dök upp i lingonriset!
   Rocky med matte, inga problem med nosen där heller!
       Tutan 7 månader fick pröva på att följa blodspår för första gången ........det gör hon nog gärna igen!


   Kliff är mer intresserad av publiken ......... kan ju bero på att matte inte visar nåt större intresse, men dom kom igång och hittade klöven och matte har till och med dristat sig till att beställa egna rådjursklövar ......... nu jobbar vi bort den där tanken att det är äckligt med blod och avkapade  djurdelar fru Anderholm!   


         En härlig dag trots att dimman låg tjock, men varmt i luften och inget regn, man får nöja sig med det!
Tack Ulrika och Emma som gjorde varsitt spår åt hundarna, det här gör vi om snarast, jag drog ut på Birsta och köpte en spårsele, nu är man taggad upp till dom blodade tänderna!  
 
   När Figo och Putte drog iväg hade man inte en chans att hänga på i den kuperade terrängen    
       Inget privatliv i skogen, en skiter och tre tittar på!


 Efteråt åkte vi och släppte Aston, Lukas, Kliff och Hubbe, det blev en rejäl dag från 11-16  
Gårdagkvällen bjöd på sommarens värsta åskväder, det är inte nådigt när det smattrar i åskknallarna, då är dom nära! korta strömavbrott
gjorde att bloggen försvann två gånger innan jag hann spara, men nu så ska bokstäverna vara på plats!
Nu ska jag ta en rejäl runda med grabbarna och sen så ska det jobbas .......... jag vill ju ut i skogen jag!
ha en skön söndag / AC 


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards