Aston & Lukas

Alla inlägg den 7 september 2011

Av AnnCatrin - 7 september 2011 11:15

Hallå!
Nu börjar allvaret, maken har börjat jobba efter sin sena semester så nu förväntas det flyta på som vanligt i vardagen.
I måndags jobbade jag dygn och båda hundarna skulle vara hemma själva för första gången, väckning 05..15 för att hinna gå en rejäl runda och sen iväg på jobbet, hem på lunch vid 12-snåret för en runda till ........det var då det hände ............. på väg upp mot skogen möter jag en människa, som jag känner igen men inte kan placera ......... och hon bär på en gigantisk svampkorg till brädden fylld med stora gula kantareller och trattisar ..........jag bara stannande och utbrast " VAD ORÄTTVIST!!!!!" ............ur fickan halade jag fram en bajspåse med 4-5 stackare som jag hittat    .........men herregud sa hon och skrattade, det finns ju hur mycket svamp som helst, jag har fulla frysen sen ifjol så det här ska jag ge bort till dottern .......... jag fick en beskrivning av var den där "hurmycketsomhelstskogen" låg ....... jag hann inte vandra iväg dit på lunchrasten ..........och svampmänniskan hon skulle minsann bara hem och vända och gå en runda till .........."för det blir så tungt att bära"  men hejda dig rejdar! SPARA ÅT MIG OXÅ!!!!!! 
Inser att jag drabbats av en svår form av svamphysteri, höstarna var bra mycket mer harmoniska förr om åren när man inte gick runt och vred nacken ur led i jakten på den stora "skatten".
Och att Ulrika hade en  lektion i hur en trattis ser ut gör ju inte hysterin mindre.   
Igår skulle vi lägga spår på em, men regnet stod ju som spön i backen på förmiddagen så vi la ner det projektet, men som av en händelse sken det upp på eftermiddagen så då begav vi oss till den där svampskogen ........och tänk, DET VAR SANT! det var där dom var dom luringarna, hittade faktiskt mer än en gul åt gången, på ett ställe var det riktigt mycket faktiskt, och trattisarna dom kan man nästan påstå att det drällde av, LOVELY  !!!!!


   Lukas till vänster och Kliff vaktar dyrgriparna ............   vad synd att jag dumpat iväg flera korgar som skulle ha varit alldeles förträffliga som svampkorgar! 
   Mitt livs första STORA svampfynd  
 Attans att regnet står som spön i backen idag igen ........jag är ledig och vet att dom är där ute och bara väntar på att bli plockade .......... 


    Och när vi inte plockar svamp då spårar vi ............fast med ett svampöga i backen hela tiden naturligtvis!
Har läst på lite och det visar sig att man får inte dutta på med blod hur som helst, nepp, tillstånd måste man ha minsann, japp, men då fixar vi ett sånt då så var det problemt löst och ingen messersmitter kan komma och påpeka den lilla detaljen! blankett beställd!
Fru Anderholm och jag la varsitt spår på söndagen som fick ligga ca 4 timmar.
Hon höll på att storkna när hon följde oss i spåret jag lagt till Lukas, det var tydligen på en helt annan nivå än den vi befinner oss på  
Men han fixade det galant, trots att det var långt och utmanande, vi filmade men filmen blev så lång så den går inte att ladda upp, skulle tippa att det tog honom 25 minuter att gå 600 meter,
DUKTIG KILLE!
   " jäkla SÄRRING! " ska man måsta gå ihjäl sig innan man hittar godsakerna????


Vi hade tänkt testa några av hundarna på ett anlagsprov men domaren fick förhinder, det känns bara bra för jag har ingen brådska, tränar gärna flera gånger innan vi går provet.
Men efter mitt mastodontspår så tror jag inte att ett anlagsprov är några problem för Lukas, han är så effektiv och metodisk, ett riktigt spårämne! 
Aston vill jag nog träna mer med och avlägga prov helst utan andra hundar, då är han oxå lugn och fokuserad.
   Kliff dissar klöven och tar hellre en godis!
Vi är några stycken som försöker träffas minst en gång i veckan med våra berner för att spåra, vill du hänga med så hör av dig, detta ligger utanför aktivitetsträffarna så vi skickar inte ut varje gång vi ska göra något!
Nej, nu är det väl bara att ta tag i lite hushållsnära tjänster, hade ju MYCKET hellre varit i skogen men det är aningens för blött så jag får lägga band på mig.
Aston Martin skall väl hyfsas till oxå inför helgens ringspring, hans snabbväxande tasshår har jag icke sett maken till, riktigt lurvig blir dom på rekordtid. 
Om en månad är det rasspecial, ni kommer väl på kamratmiddagen på lördagkväll 8 oktober? utan att lova för mycket så kan jag säga att det är en hel del sjukt bra priser på lotteriet på kvällen, så ta inte med lillbörsen, storlommen rekomenderas! 
Det blir fördragna lotterier på utställningen oxå, men kamratträffslotteriet blir lite extra!


MIDDAG: lördag 8 oktober kl 18.30. Vi träffas i mc-klubben Ada´s lokaler

Pris per ätande vuxen: 100 kr   
Barn under 12 år: 50 kr. Dryck (både starkare och lättvariant) säljes till humana priser på plats (egen dryck får ej medtagas). Anmälan göres SENAST 30 september, till Sara Boija: 0660 - 548 95 
famboija@hotmail.se 
eller Monica Fahlén: 0611 - 607 91, 070 - 624 34 98 monica.fahlen@harnosand.org


Ha det bra / AnnCatrin


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards