Aston & Lukas

Alla inlägg den 8 juni 2013

Av AnnCatrin - 8 juni 2013 18:16

Hallå!
Ja då har vi haft ett prinsessbröllop igen då ............................till mångas förtvivlan och till andras stora glädje ...........................själv lever jag som många andra i landet mellanmjölk ...................inga stora ovationer varken till höger eller till vänster.

Det är väl vackert att få uppleva ett bröllop ???............................ sen kan man kanske börja värdera skattekronan och grotta ner sig i all världens elände som inte skulle ha inträffat om inte just denna prinsessa gift sig här och nu ............................jaja .......... men nu lever jag i landet lagomt och jag tycker iallafall att det var rörande och vackert och nöjer mig med det   
Vi gör alla våra val i livet, men jag tror helt ovetenskapligt att ju mer man upprör sig över tingens ordning ju mer far man illa själv ...........................det gäller att hitta ett sätt att hantera den vardag man lever i ............................. för att må bra ...........................och ett prinsessbröllop gör varken till eller från i den vardag som jag lever i .............................så varför ödsla energi liksom? Jag önskar dom nygifta stort lycka till, vi har monarki i Sverige och jag fogar mig i det utan större eftertanke.
Giftermål i sig är väl ett ganska förlegat begrepp ........... i vår moderna tid borde väl folk få göra som dom vill, när dom vill ????
Själv levde vi i syndens näste när sonen föddes, förhör på kommunkontoret minsann för den tilltänkta fadern som fick bekänna faderskapet med rodnande kinder ..........................samma sak med dottern som även hon är född utom äktenskap .........................................."erkänner du dina synder" ...................................TYP   
Med en svärmor som mässade om det katastrofala som kunde tänkas inträffa om man inte var gift innan änkepensionen avskaffades 1990 så gick vi helt frankt och gifte oss i hemlighet ..........................i kö fick vi stå med neutrala vittnen ................men gift blev vi den 8 december 1989 .....................sa f-n ta den som avskaffar änkepensionen!
Nu var det ju faktiskt så att barnen redan fått sin fars efternamn .......................jag hette ju Andersson   iofs en mycket trivsam släkt men det finns ju en hel del med det namnet   
Så ett bröllop i lönndom ............................bröllopsmiddagen bestod av pizza, saliga svärmor ringde mitt i middagen .............................hon slängde på luren när hon insåg att hon blivit blåst på sin enda sons bröllop .............................. "so what???" är det inte typiskt svenskt att vara så j-vla orolig för vad andra ska tycka och tänka ???
Hugg i ryggen kan ingen freda sig emot, men att leva sitt liv genom andra har man ingen skyldighet att göra........................................det är mitt motto!
Nåja, svärmor kom till sans och insåg att det inte var läge för nåt bröllop mitt i vinter, jag ammandes en kroniskt hungrig 6 månaders baby så vi fick faktiskt en torktumlare i bröllopspresent ................ibland måste det vara mer praktiskt än romantiskt!
Detta gäller väl en hel del val vi gör här i livet .....................ibland känns det som att vissas mission här i livet är att sätta andra på pottkanten ......... bara för att man kan liksom ...........................????
Vad f-n är problemet med att bara vara ??? 

Ibland rinner bägaren över ...............................även för mej ........................ om livet bara består i att märka ord ...................och mästra andra, vad finns kvar liksom????

Jag vill ha lugn och ro, harmoni i ett jämnt flöde .........................................jag vill att dom som är runt omkring mig ska må bra, inget tjafs om bagateller, helt ärligt så har jag paserat det, tror det hände typ när jag fyllde 50 .................... 

Vi har alla våra sätt att sätta guldkant på tillvaron, efter 24 års åktenskap tycker min man det är hysteriskt roligt att vända hojen när han ser oss på en sidogata och dra järnet precis när han passerar oss bara för att Aston Martin går fullständigt i spinn på höga motorljud ...................jag som precis insett att jag laddat ner en ljudbok jag redan hört står och fipplar med mobilen när jag ser OCH hör honom ..................................hussen som citat : bara skulle kolla om jag orkade hålla honom" har synnerligen underskattat min simultanförmåga, Aston Martin i ett stadigt grepp och rätt ljudbok i örat ........Jajamän!
Så har vi det på Bågevägen   

Tänk om alla kunde leva i en enda stor HAPPY FAMILY, där även om man tycker sig veta bättre än nån annan, respekterar varandras åsikter även om man tycker olika, hur KUNG skulle inte det vara ???

Imorgon ska vi ha sennenträff, jag har som av en händelse hamnat i en sits där jag ska dela med mig av lite fototips ...................    
Nu skulle det ha varit läge ha en sån där vuxen pondus och vara sjukt säker på sin sak vad det gäller fotandets ädla konst ...........................DET ÄR JAG INTE!! 

Men jag har efter lite reflektion ( lönar sig att studera ) kommit fram till nån sorts EPAlösning på hur JAG gör .....................sen vad alla andra belevade i fotandets konst tycker har jag ingen aning om ............................men åter igen, har man landat på döhalvan
( fyllt 50 ) så varför ödsla tid på vad andra tycker? 
.............. och med detta menar jag inte att man inte ska respektera andras åsikter ....................men här och nu var det ju min åsikt som efterfrågades så varför framföras andras??

 

tips 1 : ha inte föremålet i mitten ( kan läsas på de flesta fotosidor )

 

 tips 2 : ha koll på fokuspunkterna! stor skillnad vart skärpan hamnar   

 
tips 3: det mesta kan fixas i ett gratis fotoredigeringsprogram
PHOTOSCAPE använder jag,  jag har även photshop elements men det går snabbt och enkelt i photoscape, helt klart beroende på vad man är van vid och hur mycket tid man vill lägga.

jag har ju snöat in lite på det här med foto och vill naturligtvis utvecklas i mitt fotograferande.

Ju mer jag läser desto snurrigare blir jag   

Om man ska tro de lärde så måste man fota i RAW ........ annars är man inte med på listan typ .........................JPG är ett format som redan "fixat" bilden så man är förlorad för alltid om man vill redigera .........................då säger jag " BULLSHIT" vi glada amatörer som inte ska förstora våra bilder till nån helsida på en husvägg kommer långt med JPG och ett GRATIS fotoredigeringsprogram ........................hur mycket HIGH TEC behövs för en bild på FB??

Sen att man vill gå vidare i sin utveckling är en helt annan sak, men här och nu duger det alldeles utmärkt!

 
Hur mycket man vill dona med sina bilder är ju en smaksak, just nu är jag inne i en "fas" där störande bakgrunder är BIG NO NO ......................det kan löna sig att bara vinkla kameran för att slippa "onödiga objekt" i bakgrunden ....................  

Tips 4: kolla bakgrunden, flytta oibjektet om så är möjligt !

Här och nu försöker jag hitta en balans i att slippa utfrätta högdagrar, vilket på svenska betyder att det vita inte blir för vitt, i dom flesta av mina bilder så flyter det vita ut och blir väldigt skarpt och FÖR VITT .....................träna träna!
Jag gillar det mjuka ljuset när man lägger på " överstrålning" men då får man FÖR vitt på köpet.   
Finns säkert förståsigpåare som har åsikter, FINE! Jag gör som jag vill med mina bilder, så gör du som du vill med dina   

Tips 5 : fota SJUKT många bilder, alltid blir det nån som blir bra!

Tips 6 : har nyligen fått lära mig att bilder som skall publiceras ( typ i sennenbladet) skall vara i originalformat, hoppsan sa jag då som nästan alltid beskär mina bilder .....................men det knäckte jag ju en sömnlös natt, beskär bilden redan i kameran om du har en tanke på att skicka den någonstans   finns alldeles säkert en annan lösning på detta men så här gör jag !  Eller så skickar man helt sonika originalet med stränga föreskrifter , ni vet fem myror och fyra elefanter .....vem ska bort??  
Tips 7: bilder för husbehov , FB eller blogg kan man beskära som man behagar, då spelar originalformatet inte så stor roll.
Tips 8: ner på knä .............även om kroppshyddan skriker om nåd så blir hundbilder till 99 % bättre då!
Tips 9 : kamerainställningar, ett kapitel för sig, men jag som är tjurigare än en röd gris vågar vägra auto,
just nu är jag inne i Halvauto kan man väl säga ............tålamodet för helmanuellt har jag beställt på internet men det var lång leveranstid   

Jag har en NIKON D5100
KORTFATTAT:
vrider du ratten till A kan du ta porträtt med suddig bakgrund
.........-:-................................................ S kan du ta actionbilder
.........-:-.............................................  P så motsvarar det i princip AUTO läge men du kan på verka mer.

Tips 10: .........................hmmmm .............kommer inte på nåt mer, sammanfattar istället, ner på knä, kolla vart du har skärpan, skanna av om bakgrunden duger ( så mycket enklare än att sudda i redigeringen ) fota som en tok!

Inser precis att jag redigerat bort mig själv från morgondagens fotokurs   

   
finaste Lukas med sin älskade bebis, tror inte han hade varit lika intresserad om han bott med sina 5 avkommor ........................  

ha det bra / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards