Aston & Lukas

Alla inlägg under december 2013

Av AnnCatrin - 23 december 2013 08:19

 
God jul till er alla!
Den vita julen uteblev i år ........den snö som kom förvandlades till en hemsk och isig mardröm ......
 

 
Utsikt från jobbet igår ............ detta är INTE kul!
 
Det var väl kanske inte så kul med denna utsikt heller för några veckor sedan, OBRA att snön kommer när man är på "fel" ställe och jobbar, surt att betala för motorvärmare och carport nån kilometer bort   jag skulle ju kunna parkera där och ta en liten vandring men men ........

Jag har ju mina ICEBUGS, hussen han fick vända igår på promenaden för han var som bambi på hal is   utan dessa pjuckor hade nog jag fått göra detsamma .............USCH & FY!
Men snön kommer väl, det är väl typ aldrig som vintrarna varit snöfria.
Och ljuset är på väg tillbaka, nu har det vänt, det är lite halvjobbigt i längden att det aldrig blir riktigt ljust, det tillför ju inget med konstant mulen himmel ........och spöregn ........ nu kan det bara bli bättre!
När vi var på avelskonferens i slutet på november så var en föreläsning om BPH, beteende & personlighetsbeskrivning hund, och jag blev liten sugen att testa vad det var ......... och jag har ju som av en händelse en alldeles lämplig kandidat innanför väggarna .........han som tycker att allt är kul!
Båda mina hundar har gjort ett bra MH, så det var väl inte nödvändigt med en test till, men vad tusan, lite kul måste man unna sig ibland!
här är två filmer från beskrivningen




( skotten var utomhus så dom blev inte filmade, det var så mörkt, men ingen reaktion på dom )
Summa summarum så har jag en glad prick och en trygg hund, det är faktiskt lite småroligt att få papper på att han bara är glad, ibland kan det nog verka som att han är helt galen ....... men han bygger alltid upp sådana förväntningar i situationer utanför det vardagliga eller när vi ska träffa kompisar, och får han bara rusa runt som en furie i nån minut så är han nöjd sen, bästa busbullen! 
Beskrivaren skrattade och sa att hon visste inte riktigt hur hon skulle bedömma när han kom glidande över " okänt underlag" hon hade aldrig sett nån leka sig genom det momentet förut   han är lite som han alltid har varit, en smula "scooby doo" lite allmänt slamsig, välter koner bara så där i förbifarten och flamsar vidare till nästa spännande upplevelse, det finns alltid något roligare som lurar runt hörnet och det finns definitivt ingen tid till att tappa fokus!
När vi gick MH så var ju "dumpern" lite småläskig, därför var det väldigt kul att se att han vågade ta kontakt själv med överraskningen som dök upp ........ även om han blev två meter lång och "en aning lång i länden för dagen" så fixade han det   

Nu efter snart 6 år så kan jag min hund utan och innan, jag vet hur han reagerar och kan ställa för det, hundmöten som i hans yngre dagar var en pärs ........inte för att han var hundilsken utan för att han såg en lekkompis i alla möten ........... nu kan han helt ignorera andra hundar om jag erbjuder något annat intressant , typ en godis ..........och i min värld funkar det alldeles utmärkt, vi hade säkert kunnat arbeta vidare på "problemet" men jag är nöjd bara vardagen fungerar, men att släppa garden kan jag aldrig göra med denna virvelvind, det är ett livslångt åtagande att ligga steget före hela tiden   
 

Hälsat på söta "barnbarnet" i Timrå har vi gjort oxå, han växer och frodas och full fart är det, ingen blyg viol därinte!

Doremis Santoz Luis snart 8 månader på bilden ( nu har han hunnit fyllt )
 
       
Lukas är väl inte överdrivet intresserad, men lite koll på sonen har han allt!

   
Dieten går som en dans, han har gått ner 3,2 kg på en säck dietfoder, det tog ca en månad, han fortsätter ett tag till, ett kilo till ska han tappa innan jag är nöjd, sen ska vi hitta nivån för daglig giva åt den lilla knubbsälen ........utan att reflektera närmare så har dom fått samma mat och samma mängd ........det har blivit för mycket energi för Lukas, jag tror att Aston förbränner  bra mycket mer bara genom att vara den han är   
   
Lite guldkant på tillvaron är att åka limo till och från en julgala   
 
Fin julgrupp har jag fått av Rosa, tack så mycket!
 
Och en kartong full av grejor kom åkandes från STHLM, mina bilder på fina saker, tack så mycket Strands grafiska!
Dom börjar med tryck på olika produkter efter nyår och har använt mina bilder att testa på.
 
Äntligen är Aston Martin i full päls, tror ta mej tusan han varit pälslös sen förra vintern, stora julbadet är överstökat, men fortsätter detta väder får vi nog börja det nya året med ett nytt bad. ( han ser väldigt formklippt ut men det är bara benen som är frissade faktiskt, och det ser inte lika perfekt ut längre   )
 
Klon har läkt fint på liten farbror. Det är helt sjukt vad några kilo kan göra skillnad på kroppen!
Jag får väl erkänna att jag inte riktigt har kopplat att han varit överviktig, eller det har jag, men inte att några kilo ner skulle göra sån markant skillnad, han är ju en liten kille och är mer rund än avlång till formen, men nu är han inte längre bred som en lagårdsdörr över rumpan   
Jag har varit stenhård till 98 % med hans diet, nåt grisöra och ett märgben ibland har han faktiskt fått.
Det finns fler i familjen som tydligen inte får äta vad dom vill, fick ett sms från min man när jag var på jobbet .........  
  

Ett litet julmirakel har vi fått uppleva när Lukas fina syster Donna
( Doremis Lady Madonna) höll på att förblöda efter att något gick snett när hon opererade bort sin inflammerade livmoder hemma i Ö-vik, tack vare hundar som ställde upp som blodgivare kunde hennes liv räddas här i Sundsvall, det är ju fantastiskt att vi nu har jour dygnet runt, även om jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver utnyttja det!
Vi har anmält oss som blodgivare och ska prova om det funkar efter helgerna, det bygger ju på att dom ska kunna ligga still .........  
Idag ska jag jobba igen, motvallskärringen som jobbar när alla andra är lediga   
Håller alla tummar för att snön och den blå himlen dyker upp snart, har lite fotoabstines faktiskt!
Usch vilka skitbilder det blir i detta surväder, tur man kunde leta i gömmorna från förra vintern så att en liten julhälsning kunde snickras ihop.
ha en härlig helg! / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards