Aston & Lukas

Alla inlägg under augusti 2010

Av AnnCatrin - 31 augusti 2010 10:39

Hallå!
 
Vad är det för vits med ordspråket borta bra men hemma bäst när internet lägger av när man nästan bloggat klart......och det beror INTE på att jag inte fyllt på ransonen.......hoppas jag.......
Tur att jag har några kronor kvar på den mobila varianten då!
Härligt att sitta i sitt eget soffhörn och plita ned några rader.....med TV i bakgrunden.....har aldrig uppskattat dom gapiga tv-doktorerna så mycket som nu!


Och nu ska jag försöka komma ihåg att spara inlägget som utkast med jämna mellanrum.......hur svårt kan det vara att få in det som en god vana?
Tänkte bara sammanfatta veckan som varit.......
  Vi hade aldrig varit på Gotland förut och det gör väl att man förundras lite extra över den härliga naturen, dom annorlunda byggnaderna och kaninerna på tomten, fasanerna efter vägarna.......och de storslagna vyerna vid havet......
                            Vi har väl lyckats klämma in en hel del på vår vecka......


  115 mil har vi rullat kors och tvärs över ön......


 
jagat gräsklippare......


 
känt på saltstänkta hav.......


blivit blåsta.........( ser ut som en toktrimmad variant.......  )


   
traskat på de flesta underlag......
  klättrat på raukar......


  vägrat sitta still vid behov.......( mattes behov av fota i parti och minut)   poserat för att göra matte nöjd och glad......


 

fast matte är iofs alltid nöjd över att ha denna vackra kille vid sin sida......


Sammanfattningsvis så har det varit en vecka av upplevelser, kommer vi tillbaka så är det helt självklart att vi vill bo vid havet.......iallafall med havet på drägligt promenadavstånd.......att sitta mitt ute på landet är ok när man får låna ett boende......men det är troligen värt pengarna att betala för att bo mer centralt.
Det är ju en del av semestern att kunna gå ut på kvällen och äta och dricka gott........bilen vill man helst parkera och låta stå.
Vilken tur att det blev helg och det dök upp lite folk att surra med!  
tack Veronica, Micke, Kalle & Kajsa för en jättetrevlig middag på kvällen.......vår enda kväll som vi inte tillbringade i huset på landet!
Hemresan blev en trevlig upplevelse, Aston fick två trevliga söta rottistjejer på samma stolsrad......ÅHH, TJEJER!!
Dom hade en lika trevlig matte vid sin sida så båtresan gick snabbt när man surrar både på in- och utandning!
Sen behövde man inte alls åka genom centrala STHLM......Årstatunneln fixade det lätt som en plätt......sen att vi hamnade på Sveavägen ändå berodde på ett eget val......är man så nära så måste man ju dra en lov i HD-butiken......
Men sen blev det tungt.....usch vad trött vi var, att kliva upp 04.45 var lite kämpigt, men hem kom vi efter många kaffestopp.......  
Nu ska vi ta en stärkande promenad....det väntar en rotfyllning på eftermiddagen......jag trodde jag skulle vara där 07.30......trevligt att få ett sms och inse att det var på em.
Till helgen ska vi inte först in i ringen, alltid trevligt att kunna starta nån halvtimme senare hemifrån......
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 29 augusti 2010 18:32

Hallå!
Ja det svänger hejvilt i ringen från dag till dag, idag fick den röda valören, med finfin kritik och placerad som reserv......  "gillaknappen"!
Synd bara att himlen öppnade sig precis när det var dags för oss......
    Regnkläder det är bara för tunnisar.......eller för dom som kommit ihåg att packa dylika ting......    
Men det tar vi så länge vi får röda band!
Det blev väl inte så värst hejiga kort när fotografen satt inklämd under parasollet......som inte är regntätt...... 
  Det var inte bara vi som blev blöta!
OCH det var inte bara vi som bytt färg på bandet idag, Dumle han slog till och vann öppenklassen med CK och blev sen andra bästa hane med CERT.......som sagt det är upp och ner, igår fick han oxå den blå valören!
  Stort grattis Till Veronica & Micke som plockade ett CERT per dag, strålande resultat!
Regnet lugnade ner sig till sluttampen, det tackar vi för!
  Dagens BIR & BIM, stort grattis till er!!!


Astons kritik:
In excellent condition
Nice head type
good angalation in front and rear
moved ok

domare Joan Walsh


Inte så speciellt många rader men dom som står är ju alldeles lysande trevliga!
Nu trodde jag att vi skulle vila typ en månad.......hmmmm....vi hade visst en dog show till helgen oxå.......spänningen är olidlig ....rött eller blått?


Ja nu lider Gotlandsvistelsen mot sitt slut, ska bli så skönt att komma hem och glo på tv dygnet runt...... 
Vi har haft en härlig vecka, med en mycket trevlig avslutning, igår åt vi middag på Munken inne i Visby med ett gäng glada norrlänningar, vilken lycka att surra med folk......och SE folk på kvällskvisten!
Nu ska vi packa och städa, båten går 7 imorgonbitti......45 minuters bilresa dit, och minst en halvtimme före skall man vara.......så det blir till att kliva upp omänskligt tidigt.......fast vaknat i ottan har jag gjort hela veckan så vad är skillnaden?
Tack alla trevliga goa människor för en givande utställningshelg........kanske inte så givande i rosettskörden om man ska tänka så.....men det är ju det stora hela som gör det till vad det är........sen att man pinnar iväg och köper en röd rosett av pur lycka är ju som grädde på moset!
 
nä, nu ska här städas, over and out från Gotland! / AC

Av AnnCatrin - 28 augusti 2010 15:38

Hallå!
Ja då var dag ett avklarad på Gotland dog show, det bidde den blåa valören men med i mitt tycke en bra kritik, det enda jag inte fattar är vad han menar med besvikelse över bettet ? Möjligtvis att han har ganska mycket tandsten igen......men med en hund med så mycket saliv som han har i kombination med att han inte tuggar ben så blir det mycket tandsten......för själva bettet är det inget fel på  
 
Men roligt har vi haft iallafall, sol från himlen och runt 20 grader kan man inte klaga på, väderprognosen sa regn.......
  Kolla på mej då!
Det är ganska roligt att se vad han snappar upp när vi ska iväg på utställning...... dom andra dagarna när vi åkt iväg på dagsturer har han bara sprungit med ut till bilen.......imorse var han helt kollrig, släppte mig inte en sekund med blicken, stal strumpor och var ivägen i största allmänhet, kände helt klart på sig att nåt var på G........det är väl mina tävlingsnerver som vibrerar i luften...... 
Badet igår gick väl sådär........dåligt tryck på vattnet och sen la blåsen av......det var för klena säkringar till den värstingen.........vilken tur att bara en hund skulle fönas då!
  snacka om att se helt ihoptryckt ut........tur att han börjar bli van........
Vid första rundan när domaren kollade på alla sex öppenklasshanar så drog han på smilbandet när han passerade oss........åh, åh..........var det blicken som framkallade ett leende?
Näpp, denna gång fick vi  trevligt formade ögon på kritiken......YES!!!
 
Vi tar nya tag imorgon!
 
Stort grattis till Veronica som vann öppenklassen och blev tvåa i bästa tikklass med cert!!!!
  Stort grattis till BIR & BIM, Craft knep ett cert han oxå.

Astons kritik:
Nice size & substance
Good propotions
Nice balanced head
Nice shape eye
Dissappointed with his bite
Good sholder placement
Short in upper arm
Good angalation in rear
Moved well in rear
But paddel in front


Domare John R Walsh

Nu ska vi vila en stund sen blir det mat i Visby med trevligt sällskap........ Camilla har höjt ett varningens finger om att jag inte ska surra ihjäl dom stackare som vi ska äta med..........ska försöka komma ihåg det....... 
Är det konstigt att vi kommer upp i många mil på den här ön......bara idag blir det Visby tur och retur två gånger....... 20 mil som på ett bräde.......
Igårkväll skulle vi kolla på finnkampen på datorn.......såg väl en halvtimme innan internet försvann.......upptäckte imorse att jag förbrukat min andra laddning veckosurf, uppenbarligen skulle jag ha laddat för en månad.........men vem visste att vi måste använda datorn som tv?
För några dagar sen så blev det likadant, men då varnade modemet med en ringsignal att det höll på att ta slut........det gjorde det inte denna gång........en lätt panikkänsla infann sig.....utan internet kommer jag inte åt banken för att ladda..........a´puh, det gick att styra upp via makens iphone......tur det!
Imorgon blir det lite sovmorgon för vi är nummer 55 in i ringen, det tackar vi för!
Övriga resultat hittar ni säkert hos nån annan, jag har som vanligt ingen koll   hörs imorgon! / AC

Av AnnCatrin - 27 augusti 2010 13:34

Hallå!
 
.......och gör mest ingenting, det tar på krafterna för både folk och fä att turista runt som skållade troll.
Aston Martin sov vidare när jag började frisera tassarna, det har ALDRIG hänt förut.......det ska jagas några varv runt huset och sen får jag stå böjd som en v8 över hunden som vägrar ligga ner........det är betydligt smidigare med en liggande hund.......kanske måste åka på semester lite oftare!
Sol på förmiddagen en liten regnskur och sol igen, så ser det ut hittills idag.......skall ta tag i hundens bad, allting känns mycket krångligare när man inte är på hemmaplan, men det är en rejäl duschkabin iallafall så vi behöver inte trängas!
Hunden sitter just nu i husarrest......det blir för många tvärnitar för hussen när hunden yrar runt gräsklipparen......
   
  Det blir väl kanske nån bilsväng på eftermiddagen.......och vi får väl se när jag bloggar nästa gång........förstår att ni börjar tröttna när jag tjatar på varje dag.......om inte annat skriver jag väl en sammanfattning av helgen när vi kommit hem igen...... 
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 26 augusti 2010 20:13

Hallå!
Ja inte får man blogga när man vill heller.......eftersom vi inte har nån tv så får datorn tillhanda hålla den tjänsten.......nyheter och tv4-anytime med repris av fångarna på fortet går före mina nedplitade rader......fast man måste ju få se och höra nåt folk även om det bara är på datorn........lappsjukan lurar runt hörnet  
Börjar lite smått tröttna på att sitta ute i ingemansland........det är inte så lockande att måsta ta bilen vart än man ska.
Det blev ombestämt om dagens utflykt, vädret såg helt plötsligt bättre ut idag än imorgon så vi siktade på Visby.
      trevligt och pittoreskt.......men på en semester med hund i bagaget föredrar jag vidsträckta stränder och trevliga promenadstråk.......men helt klart sevärt att ha vandrat innanför murarna.
 
Aston njuter av härliga semesterdagar!
      Strandpromenaden var en mäktig upplevelse....det är så coolt med oändliga vyer av hav och himmel så långt ögat kan skåda!
Det blev en lunch i hamnen idag, på Trossen, mycket smarrig hemlagad hamburgare med diverse mumsiga tillbehör.......rekomenderas.........och hundvänligt dessutom, flera hundar på uteserveringen och dom fick naturligtvis vatten serverat.......nu har ju vi en hund modell större, så han fick sitta kvar i bilen, dock inom synhåll!   irriterande att inte ha låsbara grindar, jag törs inte chansa att lämna öppet utan att ha låst grindarna, så då måste man ragga matställen där man ser bilen.
Efter maten gick vi en sväng till bland annat i en botanisk trädgård, ganska fascinerande faktiskt med alla gamla träd......
  Jag är ingen shoppande människa så att gå i stan var mest jobbigt......när man har hund med sig.......bortsett från alla glada människor som skiner upp när dom ser den ursnygga hunden........tror inte dom hade dragit lika lättvindligt på smilbanden om jag ensmummen hade plöjt gata upp och ner utan en snygglars vid min sida....... 
På hemvägen svängde vi förbi en djuraffär för att inhandla lite schampo.......vi ska väl göra en liten sanering imorgon inför lördagens evenemang.........jag började lite med kammen idag men la genast ned det projektet.......NU FÄLLER HAN!
Inte läge att rycka loss nåt i onödan!
Vi bestämde oss för att utforska närområdet på kvällskvisten.....ca 7 km bort ligger ett naturreservat.........det är så man vill ha det.......på promenadavstånd..........orka gå 1,5 mil på kvällsrundan efter landsväg när man turistat hela dagen.......och inte vill man åka bil den sträckan heller för en kvällsrunda  
Men fint var det iallafall, det blir så härligt ljus mot kvällskvisten.....
  himmel och hav flyter ihop.......           Det var väl inte så jätteskönt för tassarna på den steniga stranden men det är bara att bita ihop!
En härlig dag med bara några regnstänk och runt 18 grader......vi får hoppas att prognosen för helgen svänger till det bättre........när bestämdes det att man skulle packa regnkläder???? inte när jag hörde iallafall......... 
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 25 augusti 2010 19:27

Hallå!
Dagens rapport från ölivet.......
 
det blev en väldans massa blåst idag! det syns nästan hur han trycker fast sig i marken   
  har du släpat med dej fönen eller vad är det frågan om???? mittbena i sidan är verkligen inte på modet!!


Idag har det regnat och stormat så vi la ner Visbyprojektet, det blev en biltur istället neröver sydvästra kusten, klarade oss hyfsat från regn men jag har nog aldrig varit med om sådana vindbyar som på Hoburgen.......det gick nästan inte att stå upprätt, till och med hunden såg brydd ut!
    tur för honom att han hade fyra ben att ta spjärn med!
         
Så nu har vi varit längst ner oxå, väldigt mycket mer att se när man åker åt detta håll !
Sen att vädret inte var på sina bästa sida gör ju bilderna mindre rättvisa, men storslagen natur har vi upplevt, och idag har jag inte velat sitta på nån båt över havet.....riktigt stora vågor!
        En fårskock vid havet  
  Lilla Karlsö.......tror jag......   Tofta......
  Väldigt hårfagra hus lite här och där  
När vi närmade oss "hemåt" så var det väldigt blött på backen, undrar om det inte regnat hela dagen här.
Summa sumarum hittills så är vi fullt nöjda med vår lilla semestertripp, kommer vi fler gånger så är det önskvärt att bo närmare havet, man blir lite "off" mitt ute på landet, promenader efter en smal landsväg känns inte så lockande, att spankulera vid strandkanten hade varit trevligare!
Men vi ser och lär, nu har vi typ åkt ett varv runt ön, söderut är det mycket mer att se och öppnare landskap, norrut är det som att köra i ett kargt fjällområde.
55 mil har vi kuskat runt på ön.......så imorgon blir det nog ingen långtur!
Och får jag önska nåt ytterligare så är det nog att komma tidigare på säsongen, nu är det mesta stängt, fast å´andra sidan är det inga köer..........
Fullt med söta kaniner runt huset.......bara en tidsfråga innan Aston upptäcker en.........men han behöver nog motionen, det blir mycket bilåka om dagarna....
Men vi har Visby kvar.......och en dogshow x 2 till helgen att se fram emot.......utan stöd från teamet.......hmmm........undrar vilka som får skulden om det går åt pipsvängen...... 
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 24 augusti 2010 21:15

Hallå!
Nu turistas det på hög nivå, uppe med tuppen, 05.15......kollade att batteriet till kameran var laddat, checkade kartan och sen iväg......eller inte.....vad är det frågan om???? varför vaknar man i ottan på semestern???
Kanske för att man kröp i säng ganska tidigt........avsaknaden av tv och ett mobilt internet som började krångla gjorde att det inte fanns så mycket mer att välja på.........varför sitta och dumstirra in i väggen liksom???
Vaknade av ett tokregn inatt men på morgonkvisten klarnade det upp och vi har haft rejält blåsigt men härliga 21 grader.....så det är fullt godkänt!
Idag stod en tripp till Fårö på programmet, vi lär ju försöka se så mycket som möjligt.......men först måste vi ragga upp lite färskvatten som Aston Martin kunde tänka sig surpla i sig....vi hade ju med oss bubbelvatten men kranvattnet är väldigt järnrikt så det dissade hunden.
Men jag klandrar honom inte, han är van med Sveriges bästa vatten så varför byta ner sig??
Hittade vatten på flaska på en liten ICA utan kolsyra........skulle köpa mer på hemvägen på kvällskvisten.......4 flaskor för 24 riksdaler, som hittat på ICA Maxi, slog till med 8 flaskor........synd bara att jag ryckt med mig kolsyrat vatten..........
Så nu ska jag minsann ringa klagomuren på ICA, dom kan väl göra lite större skillnad på kolsyrat och icke kolsyrat.........jag ryckte åt mig flaskor med svart etikett........färgad är smaksatt.......men se att så kan man minsann inte göra......svart randig är utan kolsyra........svart rutig är med......MEN ÅHHHHHH....
så nu vispar vi ur kolsyran för glatta livet......men so what....vi har ju ingen tv....
här kommer ett gäng bilder från dagens utflykt:
    God lunch på Friggars krog, lammfärsbiffar med ratatouli och stekt potatis, fantastiskt gott! jag var ju tvungen att klämma till med en saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde till efterrätt....bara för att ha provat.......grädden och sylten var iallafall god......pannkakan sådär men nu behöver jag inte fundera på det nåt mer!
415 riksdaler för en lunch......tror det blir nudlar imorgon!
    Aston fick sitta i bilen medans vi åt men sen gick vi en sväng........full rulle på busbullen!
 
men när matte ville ta ett tjusigt kort med havet i bakgrunden blev det genast tröttsamt........insuinerar min hund på att det fotas för mycket eller??
  mot raukarna.......fattar ni att det hällregnade typ tio minuter innan detta fotot togs? molnen blåser bort fortare än man hinner blinka....."gillaknappen".
  fantastiska vyer!
....och jag har fått rapporter om att man inte går i kortärmat på hemmaplan......pilutta er då som är hemma......
  Åh, en rauk.....jag måste bestämt bestiga den.......
  hemlängtan eller?
 
kanske inte "on top of the world"....men Aston Martin nöjer sig med toppen på en rauk han!
  mattes livsnjutare!
  Linslusen ville naturligtvis bli förevigad här oxå......
Nu nöjde vi oss med utsidan, men hunden har iallafall druckit härligt källvatten direkt från grottan!
 
 

Men vad är detta för spjälstaket??? har laddat med korv och köttbullar på affären nu när vi inte har några kompisar som sporrar vid matintagen!
    En härlig dag på Fårö!
Körde runt norra delen tillbaka via Visby.....
  insidan av muren skall vi utforska imorgon!
Ja, det var dagen i ord och bilder.......nu återstår väl bara att gå och knoppa så att man är pigg inför morgondagens äventyr!
ha det bra....det har vi! / AC
.........och Lummelundagrottorna ligger på Gotland, inte på Fårö som man kan tro efter min yra beskrivning......."vart är jag? vart ska jag?".........


Av AnnCatrin - 23 augusti 2010 20:25

Hallå!
 
Nu har modet återvänt efter söndagens mindre trevliga upplevelse......maken somnade som en klubbad oxe.......hmmmm......jag skulle ha kört så hade jag oxå törnat in ovaggad......näpp, istället låg jag och grämde mig över att jag inte gick upp bytte stuga.....för 195 riksdaler till så hade vi fått en med toa och dusch.......fast egentligen så hade vi betalt för tre stugor med utnyttjade EN.......så vi borde fått byta gratis......tio små xxxxxpojkar....det är väl vad vi kan summera denna resa med........kamraterna blev kvar på hemmaplan, av olika anledningar.
Klockan två på natta gav jag upp och tog med mig Aston Martin ( lite läskigt att gå själv) på en vandring runt campingen för att uppsöka toa.......jag går typ aldrig på toa på natten men finns det ingen nära till hands så blir det naturligtvis av psykisk karaktär.........Aston fick följa med ända in på toa för jag törs verkligen inte lämna honom utanför......sen fick vi vandra "hem" igen i becksvarta mörkret.......hua!
 
Men efter en natt av snurrande i den stenhårda bädden så blev det äntligen morgon och vi kunde bege oss mot färjan.
Skönt att vara i tid, det blev så gott som fullt i hundkupén, så det var bra att vara bland dom första och kunna välja plats.
 
började med en hörnplats, men då hamnade han i gången där det gick folk hela tiden.
  Så då flyttade vi till en mittenrad med fyra stolar, och bättre golvyta framför........så där törnade hunden in på böljan den blå   
Och en hund modell större tar två sätens golvplats.......återigen på pluskontot att bara ha en hund!
  nja....nu åkte vi kanske inte precis med den där båten......fast det hade nog känts lite mer äventyrligt!
Hann bara slå ner bakdelen i djurkupén och höra kapten berätta att vågorna skulle bli en meter som högst........när tioöringen ramlade ner att vi faktiskt skall åka båt.......i över tre timmar......och inte en sjösjuketablett så långt ögat når......hmmmm....tänkte inte på det!
A´puh, det gick bra, sjösjuka är oxå insorterat under psykiska hjärnspöken......har man tagit en tablett så är det lugnt..... 
Om inte internet hade börjat krångla igårkväll så hade jag kunnat blogga klart då, men det var nog nåt oväder på ingång för det har regnat ordentligt inatt, men det blåser varma vindar så det blir nog en bra dag idag trots moln på himlen.
  på väg mot huset, så här brukar Annelis GPS vilja att vi kör, på vägar med grässträng imitten, så synd att inte hon var med nudå!
  Ingar problem att hitta trots en beskrivning med några "tror jag" i........
  ingick i vägbeskrivningen........;0)
  en jättestor tomt, det skulle gå får på utsidan men dom har vi inte sett till än.
  Aston han placerade sig på bron han, då har man koll!
Vi bor i ett litet samhälle på Östra Gotland, här är det mesta stängt för säsongen, men en konsumbutik fanns iallafall så att vi kunde köpa lite frukost, vi får handla i Visby idag.
Man kan ju undra varför man vaknar före halvsex när man har semester.........kanske för att blogga klart.......nu är det gjort, undrar om man kan försöka sova nån timme till?
ha det bra / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards