Aston & Lukas

Alla inlägg under januari 2012

Av AnnCatrin - 27 januari 2012 18:46

Hallå!
Ja, nu är man igång, med det nya livet   en liten trevlig bieffekt är att jag får sån sprudlande energi ..........................typ jobbat sen igår, åker och storhandlar direkt imorse eftersom hussen var hemma och jourledig ........................kastar mig över frysen det första jag gör när jag kommer hem och tömmer den för urfrostning, sen raka spåret in i kylen, välbehövligt att rensa ut i gömmorna och torka ur ........ det var visst ett tag sedan    
Är det så här dom har det .....................dom som inte bär på extra kilon? Jamän då får jag nog vänja mig vid det    
Imorgon skall det jobbas dygn igen och sen skall det åkas raka spåret på sennenträff om söndag, fast först hem och hämta en hund förstås ....................och lillgrillen, jag har visst lovat korvgrillning   
Och sen när jag kommer hem efter det på söndag då ska jag göra matlådor, har tänkt mig fullkornslasagne & grekiska köttfärsbiffar med tomatsalsa .........................i frysen finns portionspåsar med fläskfilé & rostbiff, ingen risk att göra för mycket om man bara tar fram sin lilla ranson ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hua vad bra detta ska bli!
Var på BIA mätning på torsdag morgon, glädjande nog så har jag bra muskelmassa, mindre glädjande att fettmassan oxå är "bra", fast var den inte det så skulle jag inte befinna mig i denna situation    
På måndag har jag bokat intro på gymmet, har inte varit där sen tidigt 2008, kan vara bra att få ett upplägg om hur man ska bekämpa fettmassorna, det är ju inte musklerna som ska bort.  
Efter träffen på torsdagmorgon tog jag vägen förbi Granloholm och hämtade upp Kliff, jag skulle inte börja jobba förrän kl 17.00 så då passade det bra att han fick vara "dagisbarn" när hussen och matten skulle jobba.
Enklast att dra sig mot skogen än att vandra efter vägarna med tre hanhundar ........man kommer inte så långt .........................

nosa nosa och nosa lite till ........................  


     
 




ÅHÅ .........................här kommer jag och springer lite försiktigt säger Kliffen  


Dom kompar jättebra, Kliff har väl fått lite kläm på att det är "mycket snack och liten verkstad " när Aston Martin kommer ångande .................som den störiga killen i OBS klassen, kan han lägga krokben för nån så gör han det, bara för att han kan liksom, knäppsnöre!
Det var mulet när vi gick iväg så jag velade ett tag om jag verkligen skulle släpa med mig kameran när jag hade tre hundar att hålla reda på .........................men vad F-N, livet består av utmaningar i stort och smått!
Någonstans där mitt i skogen så sprack det upp så vi fick skynda på lite för att nå fram till solskrället.
     

prisad vare det gratis bildredigeringsprogram som jag använder, det är inte kul med idel mörka bilder men dom går att fixa till hyfsat faktiskt!


hehe ..........................hundarna på samma bild .....................det tar sig!   Fast helt ärligt så vill jag hellre fånga ögonblick än perfekt uppradade hundar, att förmedla känslan i en promenad snarare än att dom sitter fint på varje bild. 


 
 Tjohoo, framme i solen!



ja, det var den lilla stunden, typ nån minut sen var den väck igen.

Kliff håller sig gärna nära mig



Hörru, Kliffen, kom och lattja lite!  

Det är fantastiskt vackert ändå på vintern, hela vår värld går i blå toner.



 
       På smala knappt upptrampade stigar får man gå på led  

mattes finaste lilla farbror, Lukas hårfager  
På väg hem blev det värsta snöfallet med stora lappvantar som dalade från himlen, det blev vinter i år oxå fast det var trögstartat! 
Timråmatch på tv:n, 5-1 i baken efter första perioden, tror jag måste hälla upp ett till stort glas med cola zero ......................och tänka att det går bra utan Captain Morgan oxå .................är man tillräckligt motiverad så kan man nöja sig med det faktiskt!  
trevlig helg på er så syns vi väl några tappra själar på söndag // AC 

Av AnnCatrin - 24 januari 2012 14:00

Hallå!
Ja, får man det egentligen? tjata på om hur bra man har det? Hur som haver så kan inte jag låta bli att varje dag förundras över vilken lycka det är att få vara ute på vandring, mitt i veckan när solen skiner.........................och att dessutom vandra på "arbetstid" gör ju inte det hela sämre!  Och innan vän av ordning sätter kaffet i fel strupe så är förklaringen denna att jag snyltar icke på kommunens ansträngda ekonomi, näpp jag är hemma med gott samvete, det finns andra som sköter arbetsuppgifterna, min arbetsdag börjar klockan 15, men för nåt år sedan fanns inget alternativ, då hade arbetsdagen börjat klockan 8.
Att kliva upp i arla kolsvarta morgon är inte " my cup of tea" , ja jag vet att jag tjatat om det oxå förut .......................sorry!
Idag var det friska - 13, faktiskt ganska skönt, jag gjorde som alla andra, drog på mig mössa och vantar ..........................dom satt väl på i 500 meter, sen fick dom bo i fickan resten av promenaden, vilket tydligen är upprörande för jemene man, inte en promenad utan att någon man möter kommenterar att jag inte har några vantar ....................... hehe har man fyllt 50 så får man bestämma själv ....................och det är väl därför jag alltid gillat vintern, det är så mycket svalare då, jag gillar sommaren oxå, men jag hatar att svettas, svår kombination!
Idag tog vi en väg som vi inte gått på ett tag, blev lite plumsande mellan varven när snön helt plötsligt gick över knäna, snacka om ojämn nederbörd!
 Även om man vet hur stigarna slingar sig så ser allt annorlunda ut vintertid., hmmm.........inser att vi kanske inte var på stigen exakt hela tiden!


 
 Grabbarna spanar ut över Bosvedjan   undrar om det händer nåt spännande idag?


Aston Martin mattes dampunge, han ser verkligen ut som en vuxen kille nu  
Han som under en period varit en dröm att gå på promenad med har nu uppenbarligen smygsvalt en studsboll eller nåt ..........................tjohoo vad vi kan hoppa fram och tillbaka och hit och dit, mina armar och axlar bönar om nåd .......................alla fyra tassarna i marken tack!
Tur man har nära till skogen när han får sina "skov"  




       Vackert som en tavla när solen lyser och snön gnistrar, man blir snudd på religiös  


   


 
Liten trulig farbror får man fånga i flykten, han fjantar inte på och står snyggt på begäran, och inte är han mutbar med godis heller  
 
 
     slakt av liten buske, stående inslag på varje promenad! 



Det blev väldigt snöigt innanför kängorna innan det var klart, kasta snö för att få hundarna dit solen skiner, dom är snabba att vända när dom inser att jag inte hänger på, jag sitter som regel i en snödriva och hinner inte upp när dom kommer ångande ....................en tidsfråga innan både jag och kamera är mulade under snön!



Nu har man insupit lite dagsljus och fått energi av solen, drar mot jobbet med lätta steg ................. eller kör om vi ska vara noga!
Och igårkväll så skrev jag in mig i ett fettbekämparprogram ........................kriget mot fettet har startat ..........................ni vet väl att varje kilos övervikt lägger två kilos tryck på knäna .....................inte konstigt att man har ont överallt, men nu så ska det bli ändring, och det med basta!
ha det bäst // AC    

Av AnnCatrin - 22 januari 2012 20:00

Hallå!
Som av en händelse så har jag jobbat i helgen ........igen   men egentligen skulle jag jobbat idag, bytte och tog lördagsdygnet istället, passade lite bättre in i planeringen.
Aston Martin fick en förfrågan igår om han ville hänga med Johan på en skidtur idag, ja det tackade matte inte nej till, hunden själv fick finna sig i vad matte beslutat ......... som alltid   
så hussen fick order om att frukost till hundarna skulle serveras senast 9.00 så att dom var klar för avfärd när jag kom hem vid 10.30
Johan hade väl kanske en smula förhoppning om att bästa busbullen skulle ha en dold talang och ligga på som en liten vildbatting i spåret .............................

vi andra som var på promenad fick syn på dom på håll ...................hmmm, såg väldigt lugnt och harmoniskt ut, ingen vilja alls där att ligga på och dra, nej jag trivs bäst här, vid din sida Johan!
Det är nog ofrånkomligt att man får offra sig och knyta på sig laggen och agera hare!
   
Det var gränsfall att solen skulle tränga igenom, knoll & tott kunde inte bry sig mindre om vilket väder det är  
       
alla väder är bra väder när man får promma med bästa vännen!
Ikväll har vi Kliffen på besök, hussen och matten skulle äta på lokal och sen gå på biograf minsann.
Mycke´jobb tll veckan, men dygnen har jag trollat bort förmiddagarna på och börjar som tidigast kl 15, det är ju helt suveränt med det här nya schemasystemet !   nackdelen ska möjligtvis vara att jag får göra fler pass för att få ihop timmarna men det kan jag leva med när det tar fem minuter att köra till jobbet, och det allra bästa är att hundarna slipper vara ensamma.     
idel hurrarop och glada miner med andra ord!  
Snart har vi avverkat januari .....................och sen kan det bara bli bättre, lite roligt att se fram emot lättar alltid upp, så då får man putta in lite roligheter mellan varven i agendan så håller man näsan ovanför snökanten ...........................och den är ju inte speciellt hög i år, passar bra, snö i moderata mängder är ju alldeles perfekt!
Och för att ha nåt att längta till så är sommarens alla övernattningar bokade, sen om vi åker är ju en annan femma, men husrum har vi om andan skulle falla på!
BOOKING.COM kan starkt rekomenderas, gratis avbokning till dagen före och ibland samma dag, ingen betalning i förskott, skriver man till att man har hund med så brukar hotellet höra av sig om dom vill dubbelkolla nåt!
i år blir det en hel vecka i Byske, bättre väder än i fjol la jag till på bokningen.   
Bara okända namn på domarna för mig på dom utställningar som har lagt ut sina PM, just nu lutar det åt att Aston Martin får hänga med på turné, Lukas tid kommer!


Barnen är här på middag eftersom faderskapet fyllde år igår, passade ju alldeles utmärkt att kräva lite barnarbete, så sonen fick följa med på promenad   Tärt när det uppenbarligen stryker runt en löptik i krokarna .......................exakt hur länge kan man stå och nosa på samma fläck egentligen  
Snappade upp ett kul uttryck på Sveriges mästerkock " stör mej inte jag är bakom tiden" så kan man ju oxå säga när man är sen och tiden inte räcker till  
Så det gäller att hålla sig framför, bakom tiden vill man inte vara!


Nu har jag äntligen tagit mig i hampan, stora förändringar på G detta år .......................jag bestämmer här och nu att det kommer bli det bästa året på länge!
Imorgonkväll är det inskrivning på träningscentret ........................jag kom ju av mej när jag blev med valp, tränade flera gånger i veckan före det ..........................nu fyller "valpen" snart fyra år så nu håller inte den ursäkten  längre    
Inte en sommar till som en vandrande alladob, och det med basta!  Här och nu avsäger jag mig rollen som barbamamma personifierad  
 ......... hehe ..................nu har jag satt lite press på mig själv  ........... första siktet inställt på mars då vi ska på gala och galej, nåt hekto borde ha försvunnit sen dess!
ha det bra alla goa glada positiva människor ........................och ni andra ...........................ja, ni kan väl göra så gott ni kan!  // AC 
 

Av AnnCatrin - 11 januari 2012 19:00

Hallå!
Ja det finns inte så mycket att orda om, inte mycket nytt som händer under solen denna tid på året, det är bara att borra ner huvudet och plöja framåt, mot ljusare tider!
Några fina dagar har vi haft, sol på lediga dagar är en trevlig kombination!
Igår mötte vi Diva med matte, Liten farbror fick en akut släng av hormonrusning .................. hej & hå vilken fart det var på lillrumpan  

här får han sig en avhyvling av Divas matte, för femtioelfte gången ......................som om han brydde sig ....... 

till och med Aston tyckte att han fick lugna ner sig  
 
Klart han blev tokkär i denna vackra tjej!

Aston kan iallafall bete sig gentlemannamässigt när han träffar damer, han sitter minsann inte som ett frimärke på ryggen    


       
Men roligt hade dom, nu när vi har fått snö så kan det räcka så, skidspåren är uppdragna, parkeringen skottad, då nöjer vi oss med det ! 

Kom ihåg mötet här oss mej nu på lördag kl elva ni som är berörda !
Avelsindex är ordet för dagen, det blir mycket fokus runt det nu från början, allt verkar kretsa runt en siffra, men till syvene och sist så är det väl fortfarande bra mycket mer som ska till för att det ska bli bra i slutändan, mentalitet och exteriör för att bevara det rastypiska kan inte utläsas av ett avelsindexvärde.


Sol idag igen, men varför inte för omväxlings skull bjuda på lite svartvita bilder, jag blev inspirerad på FB, vart annars?  



Jag kämpar på med mina inställningar, jag har en vision om hur jag vill ha mina bilder och där är jag inte än ...................men nån gång ......................
      Lukas, just nu bara en stor nos, han växer lite roligt måste jag säga, ser bestämt ut som en liten anka mellan varven, men söt ändå!
   
kommer Kliffen? nä´e matte bara luras ......................jäkla särring!
 
och undrar vem hon påstår kommer nu då? Jag har ju alltid kört med att "kommer Tuffa? " känns lite fel för hon springer ju på dom gröna ängarna nu så vi får fnula på nåt annat som kan få Aston Martin att spänna upp sig. kommer aldrig att finnas någon som får honom att stå så snyggt bara för att hennes namn nämns   
 



       naturligtvis måste jag avsluta med färgvarianten så att vi inte blir alldeles under isen att allt bara är grått grått och grått  
Vill man ha ve och elände då ska man hänga på fejan, och läsa alla statusar, för att inte tala om alla delningar man blir bombarderad av, vissa har ju som en mission här i livet att upplysa oss mindre vetande om alla orättvisor och eländes elände, undrar om det kan vara tänkbart att gemene man faktiskt läser dagstidningar själv och håller sig uppdaterad om det man tycker är intressant ................... utan att lägga upp det som en "bomb" på FB ?
 
Att dag ut och dag in "frossa" i jämmer och elände kan ju inte tillföra något som helst positivt i ens liv, ja, så tänker jag, det är förfärligt och hemskt så in i norden med allt miserabelt som händer, men kan man få slippa matas med allt på FB?
Jag har levt mer än halva mitt liv, för över 100 lär jag knappast bli, är det för mycket begärt att vilja ha lite positiva vibbar mellan varven?
Och än en gång .........................SLUTA dela alla hemska bilder på misshandlade djur, har man sett en bild så har man den för alltid på näthinnan .................... POINT TAKEN !
Må så vara att jag lever i en bubbla som inte har någon som helst förankring i den riktiga världen, ja, men det är min bubbla och den passar mig, när lugnet råder och alla mår bra i min närhet då räcker det för mig, jag orkar inte ävlas över hur andra har det.
 

Många skulle nog må bättre över att vara glada för det dom har än att gnälla över det dom inte har ........................ igår utplånades en hel barnfamilj på ett ögonblick i en trafikolycka .................. livet är inte rättvist, det kommer alltid finnas dom som har mer av allt och bättre än en själv ............... ska man verkligen lägga sitt krut på att onda över det?
Egoistiska jag kommer att fortsätta att se om mitt eget hus och vara glad för det jag har..........................  
Det finns grejor i min vardag som kan göra mej galen av ilska, men kan jag inte förändra så får jag försöka ignorera, svårt, men det går!
Men nåt som gör mej glad är när fru Anderholm ringer och säger att Lukas har en tid bokad med sin personliga tränare imorgon   passar ju som handsken eftersom jag ska jobba, jag jobbar och hunden tränar, HELT PERFEKT! 


  Livet är det som händer medan du är upptagen av att göra andra planer 


ha det så bra som bara du kan ha det, imorgon kan det vara försent! // AC
  

Av AnnCatrin - 4 januari 2012 10:30

Hallå!

Undrar just jag vilket humör vädergudarna är på ? Om inte regnet står som spön i backen så stormar det, typ pest eller kolera   bara för att man konverterat till antisnöfolket så betyder ju inte det att man fördrar isbelagda gator och orkanvindar ..................... nä, jag tror bestämt att jag ombestämmer mig, jag återgår till den gamla hederliga "jag vill ha kopiösa mängder med snö" inställningen från och med NU ! 
Min enda mission denna lediga vecka var att bada Lukas, kändes inte speciellt lockande ledig dag nummer ett mändag när det regnade som aldrig förr, men sen så, tisdagen började med hyfsat blå himmel så då blev det raka spåret in i duschen på morgonkvisten.
 


Doremis Lucky Luke Kid  17 månader ca 65 cm 44,4 kg

insåg mot tisdag eftermiddagen när jag kände igenom honom för att försäkra mig om att han var torr överallt att jag lyckats med konststycket att blåsa underullen till dreds ................ har hört att det kan bli så men aldrig varit med om det på Aston, men på den här pälsbollen skulle det naturligtvis " lyckas"
japp, det tog sin lilla tid att kamma igenom, men nu så är han representabel igen     
Vi plockade upp Kliff med matte på tisdagen efter badet, vi hade tänkt gå vid Hulistugan men den ligger ju helt fel för att några solstrålar ska visa sig ...................och sol   vill man ha om man ska fota fyrbenta, så Kliffen stuvades in i baksätet och iväg bar det mot Sättna, där är det ju så öppet så solen borde orka fram där ..........................ATTANS & DUBBELATTANS att det skulle komma ett megamoln just då   Näja, hundarna hade kul oavsett väderläge, dom yngre roade sig kungligt och den äldre han hängde med matte han, idag vankades det frolic, men hua om han skulle missa en godisknul .....................bäst att vara nära nära ..............................  Fast sina vana troget så gör han ju några "utfall", bara för att han kan, och för att röra om lite i grytan ........................ Kliff tycker att det är lite halvbesvärligt när han kommer ångande, Lukas kunde inte bry sig mindre, HÄRDAD!


 


 
Det är ju alltid full fart framåt på Aston Martin ......och oftast en växel till oxå  



var det nån som sa frolic?


 
Ha må vara söt som få den lille farbrorn, men hej och hå vad tjurig han är! Aston kan man få att slå knut på sig själv för en godis, sånt skiter Lukas i, mattarna ville ha en grupp bild, två stod som ljus .......................den tredje ..........................hmmm .....................först skulle Camilla styra upp det hela, det slutade med att hon kom seglande efter Lukas som minsann skulle till matte han   Tjalle tvärvigg! 
Omfördelning i logistiken, jag radar upp hundar Camilla fotar, glöm det sa liten tjurig röd gris, han blir som en slingrande orm, fantastiskt att det ser ut som att han står still!     
A´puh, vi återgår till det som funkar, HOPP & LEK!  
 


 


 




 


        
Tänk att bara några mil hemifrån finns det snö, hemma på gatan är det bara en isskorpa, så tråkigt så det är inte klokt!



   


  



Till helgen jobbar jag, då ska Lukas få flytta in hos Kliff igen, SNÖ vill vi ha tills dess!
Helgen därpå jobbar jag oxå, typ fjärde på raken, men genom att jobba på helgerna så har jag fått bort tidiga morgnar på vardagar, nu på åtta veckors schema börjar jag aldrig före 12 på vardagarna, hussen kommer hem kl 16 så typ en till två gånger i veckan blir dom ensamma fyra timmar .....................finns nog hundar som har det betydligt bedrövligare än så!  


är det vinter ska det vara snö, tänk att ifjol var man grinfärdig för man visste inte var man skulle göra av snön, hussen tappade bort valpen som helt sonika travade över det obefintliga staketet ...................... en kille som gick förbi på gatan upplyste honom om att valpen satt på bron .....................hussen höll på att plumsa sig fram  i samma spår, det var betydligt enklare att vända och gå in och öppna dörren istället!


 


 


 


       NU ska vi bege oss på en liten prommis .....................I REGNET   det blir inga långa svängar när det regnar vintertid, regnet är ju så sjukt kallt!   vi får kompensera detta när vädret har rätat till sig!
ha en fortsatt bra vecka! / AC  


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards