Aston & Lukas

Alla inlägg under maj 2009

Av AnnCatrin - 31 maj 2009 08:50

GRATTIS GRATTIS till min mor och alla andra mammor på morsdag!


Idag blir det samma lika väder som igår, solen gassar från en klarblå himmel, vem vill åka och jobba då?
Vi blev obönhörligt påminda om sommarens STORA nackdel igår.....hmmm....huset alstrar värme som en bakugn oh det gå inte att vara inomhus.....15 grader ute och 25 grader i sovrummet när det var dags att natta...a´puh !
Ja, jag vet att man ska stänga värmen ute, men det funkar inte att ha huset hermetiskt tillslutet, då kan jag lika gärna bo i lägenhet, det är ju det som är tjusningen att altandörren kan stå på vid gavel på sommaren ;0)
Vi satt ute på gräset och åt middag, det vart ett stort plus när vi fick möbler över efter förtältet, nu har vi en grupp ute oxå, för på den inglasade altanen försmäktar man i värmen ;0)
Hunden kan välja att ligga på altanen på natten för där är det betydligt svalare än inne, men jag vet inte hur han gjorde inatt, får väl smyga upp nån natt och kolla.
Ja, och så det här med Robinson....??????....vad ska man säga? kanske att svinhugg går igen och att den som gräver en grop åt andra faller lätt själv där i.......
Årets upplaga vanns av den som var det minsta hotet, som inte paktade utan bidade sin tid....smart drag får man väl ändå tillstå!
Med facit i hand så kan man misstänka att tv4 medvetet valt att göra Eleanor till en grå mus som inte tillför nåt för dom hade ju facit när dom klippte ihop programmet.
Ska man utgå utifrån den bild vi har sett så fanns det kanske en annan som var mer värdig titeln Robinson och det var Jarmo......men icke att förglömma så har den slutliga vinnaren varit där lika länge och under samma förhållanden som alla andra.
Och helt ärligt så hade jag ingen speciell favorit denna gång, så stort grattis till Eleanor som var den smartaste räven i detta elaka spel !
Nu ska jag läsa morgonblaskan och fixa kaffe, sen blir det en stund i solen innan jobbet pockar på uppmärksamhet.
kurs på tisdag, jobbar dygn på ons-tors och sen är jag ledig 11 dagar....nice!
sen en veckas jobb innan det är dax för semester numero ett !...kommer ju fem veckor av lata dagar senare i sommar oxå!
ha de bra och kram till mamsen ! / AC

Av AnnCatrin - 30 maj 2009 16:31

Hallå!
Nu blev det högsommarvärme helt plösligt!
Naurligtvis när det är jobbarhelg, konstigt eller? Idag har det varit motorcykelns dag så jag bänkade mig i väggrenen vid motorvägen för att försöka fånga hussen på bild.....hmm...han hann nästan smita förbi men ett halvdant kort blev det iallfall, vlken tur att jag lämnade Aston hemma för attans vad solen stekte!

hussen på MIN moppe

HDCS Katarina & Tomas Funseth





grrr....nu håller nog datorn på att balla ur igen för varannan bokstav kommer inte med.....mycke´rättstavning blir det ;0)
Hussen har sakta men säkert förstått att jag ska verkligen ha tillbaka min moppe.......har jag någonsin sagt nåt annat?
Har du ångrat dig?......nä, du kanske inte har lyssnat till ordet låna eller?
......jag skulle ju lägga krutet på hunden den här sommaren.....om jag orkar hänga med i hans tempo dvs.....allvarlig Lena! få man ångra sig, har han damp eller??









På årets hittills varmaste dag har han inga planer på att dra ner på tempot....sitt inte bara där matte och pimla kalla öl..vi leker vettja!

Vattenpaus

men tänk att det blev en bild till slut på en sittande vovve.....dom bilderna växer inte på träd ;0)
A´puh...hur orkar han?????
nu ska vi dra igång grillen lite smått, revbenssjäll med potatissallad och vtlöksås står på menyn.....ett litet vitlöksbröd kan nog oxå slinka ner skulle jag tro ;0)

På pingstafton för 24 år sedan födde jag barn .......det har runnit mycké vatten under broarna sen dess!
Till veckan ska vi springa runt runt på gräsmattan inför nästa helgs "mission impossible"......allvarligt så hade jag lite otur när jag tänkte när jag anmälde till Karlskoga.......men vi håller med en dåres envishet fast vid grundtanken att det är bra träning.....vem försöker jag lura med dessa hurtfriska tankar??
Ja ja.....alltid kul att sitta bakom ratten x antal mil...hussen får jag inte med mig så nu får du så lov att hänga på Camilla!!
Nä nu ska jag styra upp middan´ imorgon är det jobb igen
Ha e skön solig fortsättning på helgen / AC
...och naturligtvis ett stort avundsjukt grattis till brorsan Adler "Magic" som röntgat bästa möjliga resultat.....A -höfter och prima framben ua......hmm....nu återstår det för oss att sopa banan med bröderna i utställningsringen framöver ;0)

Av AnnCatrin - 29 maj 2009 10:24

Hallå!
Nu är jag tillbaka efter en jättetrevlig resa!
Det började lite illavarslande med nästan stormbyar när vi satt i bussen på väg nedöver.....hmmm....stormiga hav är väl inte nåt som jag har högst upp på önskelistan....så det blev febrilt tuggande av åksjuketuggummi i förebyggande syfte.
Men tydligen så var vädergudarna på min sida denna resa, kul att man har flyt nån gång, så när vi kom till Stockholm hade det spruckit upp och solen gassade och havet var lugnt och fint, det tackar vi för!
Mycket folk på båten, kan kanske bero på att lönekuvertet dumpit ned hos de flesta, Thor-Leifs är tydligen omåttligt populära, vuxna människor satt med kameran i högsta hugg iklädd Thor-Leif tröja.....ja, fast vad är skillnaden mot att ha en tröja med ett hårdrocksband? typ ingen, smaken är som baken och själv har jag inte alls nåt mot dansbandsmusik, mycket styrdans har det blivit genom åren, men att dansa men vilt främmande mer eller mindre fulla herrar tillför intet så det blev till att sitta stadigt på rumpan hela kvällen .
Sen var det Wallmans schlagerbar och dagen efter Tony Irving som driver hejvilt med svenska folkets dansstilar, riktigt kul faktiskt!
Taxfree shopen kan göra vem som helst köpgalen, och det är inte ens billigt!
Men står det en skylt med 20% rabatt om man köper fyra kartor öl så kan man ju inte köpa bara en karta...eller?
Och parfym och mumma till både dotter och man, cigg & snus stod oxå på inköpslistan, lite motvilligt köper jag det till mina barn, men dom har ju åldern inne och det är ju trots allt billigare på båten.
Ja, och vad fick jag då?

....en massa gott till sommarens svala drinkar som skall avnjutas varma sköna dagar och kvällar.
Hmmm....ojdå, skulle det betalas räkningar oxå på den här lönen....tänkte inte på det ;0)
Hunden ser välmående ut så han har haft det bra på inkvarteringen, hussen var ju på kurs till Linköping precis när jag for bort, idag är han på en mc-tur över dagen så jag slog till med några semestertimmar på förmiddagen och sen blir det jobb tills imorgon.
Helgen skall tydligen bjuda på bra väder, vem trodde nåt annat när arbete står på schemat?

Nä, nu ska vi gå en runda och nosa upp lite löptikar för det verkar det finnas gott om just nu, sen ska det väl handlas lite oxå, imorgon blir det  grillat, det är ju ett måste vid fint väder.

trevlig pingsthelg! AC

Av AnnCatrin - 27 maj 2009 07:55

Godmorgon!
en liten morgonblogg innan jag styr kosan mot "el Stockholmo".
Det kanske finns nån som vill veta vad som händer i mitt spännande liv....eller inte *asg*
Igår låg jag på kudden 21.30, så otroligt trött så det fanns inte, det blev ingen ringträning dels för att det kändes stressig och dels för att det fanns hushållsarbete att utföra...hmmm..BORING!
Sen började det att regna så då var det skönt att vi vart kvar hemma.
På förmiddagen var jag på en extremt sövande kurs, att sitta och lyssna på lagar och paragrafer kan ju få vem som helst att falla in i John Blunds sköna värld.....men jag höll mig vaken dock!
Sen blev det en Birstasväng, jag skulle akut ha ett par skor, ovanligt!...men det slutade med att dottern hittade en klänning till studenten, den skira historien som jag tyckte att hon skulle slå till på passade inte alls " jag ser ju ut som Idas sommarvisa".....ja? men söt som socker var hon i den kreationen, men å´andra sidan så sparade vi en slant på den hon köpte istället.
Är det bara jag som tycker att börsen står som en gäddkäft när det finns avkommor i närheten??
Till veckan måste jag verkligen åka och köpa snigelgift....hur många sniglar tror ni det låg utanför här när jag gick ut och hämtade tidningen, en var på väg nedför trappen, bläää....och inte kan jag göra nåt heller för dom är så dj-vla äckliga.
Eftersom jag har en förmåga att öppna truten i parti och minut och se saker och ting ur andra perspektiv än kamraterna så har mina vänner en förmåga att lägga över ansvaret på mig både i stort och smått..."det där fixar du, vi litar på dej, du har alltid koll" ....snacka om smörande vänner ;0)
Fick ett nytt viktigt uppdrag igår som jag klarade mig undan ifrån i sista stund pga av yttre ej påverkbara omständigheter....*asg* vilken tur att jag nu får åka på en Ålandstripp utan att ha skallen full med tänkbara alternativ till det uteblivna uppdraget.
Sen måste vi klämma in ett stort grattis till Tuffa och hennes friska höfter A/B är inte fy skam, skrotbenen fram visste vi ju redan men vad skönt att bakdelen är ok iallafall!
Nä, nu ska jag packa beautyboxen ( varför då, ja´inte vet jag, det hör väl till...beauty och beauty...skulle inte tro det )
Nåt ombyte skall väl slinka ner oxå, får man ha joggingbyxor när man ska klämma i sig läckerheter från smörgåsbordet??
Aston skall skjutsas till modern oxå så här har jag verkligen inte tid att sitta.
ha de bra / AC

Av AnnCatrin - 25 maj 2009 21:45

Hallå!

idag säger jag grattis till min förstfödda som fyller 24 år, grattis Magnus!
från 52 cm till 195 cm är väl inte direkt mina gener som slår igenom ;0)
ja ja ....jag är inte längst i familjen....typ kortast....och nån ska ju vara bredast oxå....*asg*
Idag har det jobbats, imorgon är det kurs på fm och ringträning på kvällen sen bär det av till Åland ons-tors, då ska Aston inkvarteras hos modern på helpension med övernattning.
Vi har väl stött och blött helgens övningar oxå från alla håll och kanter så nu lägger vi detta till handlingarna, insorterat under "paranteser"......nu spottar vi i nävarna och tar nya tag.....vi ska klara av det trallalalallala.....
ett rött band ska vi bara ha innan sommaren är slut ;0)
Och vi kommer att bli experter på att synkronisera packningen så att Camilla slipper utbrista....regnkläder????? när f-n bestämde vi det????????....Anneli & jag hade regnjacka, det hade inte hon...*asg*
Vi hoppas hoppas hoppas att Karlskoga bjuder på bättre väder...om inte så är det bara att bita ihop och gilla läget.
Hunden är tydligen periodare för han hade ju lite sakteliga börjat tagga ner men nu är det en herrans massa hopp och studs igen på våra promenader.....
Tänk att tiden rullar iväg så hiskeligt snabbt på sommarhalvåret, snart är det ju midsommar, vilket i sig inte är så mycket att orda om för jag jobbar hela helgen, helt frivilligt faktiskt, och efter midsommar är det semester, härligt! 3 lata veckor.....sen ska det jobbas febrilt i nästan 3 veckor innan det är dax för 5 lata veckor igen.....lovely!
nä, nu är det sängdax om jag ska orka kliva upp i ottan, blev lite skärrad över "sömnstörningen" i helgen......tänk om jag hädanefter behöver 12-13 timmars sömn varje dygn......det går ju verkligen inte!
ha de bra / AC

Av AnnCatrin - 24 maj 2009 18:26

Hallå!
Nä, jag har inte brutit ihop för vårt blåa band och tappat lusten för att blogga……..jag har sovit….som en liten gris, snacka om chock när hunden kommer och puffar på mig och klockan visar 11.22 !!!!
Då tyckte han nog att det räckte med trynande för idag, det finns fyrbenta i det här huset som inte har kissat sen 21.00 igårkväll….
Hussen är på hojträff så det var vara matte kvar hemma  att skrämma ur sängen……
Och jag kan tillägga att jag la mig vid 23 –tiden så det är helt snurrigt att sova så länge, men tydligen så behövdes det, jag var hur trött som helst igår efter att ha varit på benen sen halvsex , ute hela dagen och sen 30 mil bakom ratten, då får man vara på gränsen till medvetslös!
Sen hade jag helt glömt bort min brorson som fyllde 18 igår, så kl 13.00 skulle jag befinna mig i Stöde  idag, dit tar det en halvtimme att köra…hmm….det blev lite körigt så här på söndagen.
Men ingen större skada skedd att vi inte hann ta någon promenad, det blev fotboll med barnen så hunden blev ordentligt motionerad !









glada barn en solig härlig dag!
Vädrets makter var inte på vår sida i helgen, det var fint ner till Tönnebro där vi klämde en räkmacka, sen kom regnet sakta men säkert och det höll i sig till dagen efter, trist och tråkigt och det kändes ganska bortkastat med en nybadad hund!
Nu fick han ju ingen kommentar om den regnkrulliga pälsen men ändå.
Jag hade täcket med till honom så det fick dom turas om att ha på kvällsrundan, även en regnjacka hade slunkit med så det gick väl hyfsat, men några regntåliga skor fanns inte med i packningen så på lördag blev det bajspåse i skorna och det funkade kanon, blev inte blöt !

Men som vanligt på våra turer så har vi haft roligt, inget regnväder kan ta bort den trevliga stämningen, det blev inga kort tagna på boendet för det fanns ingen tanke på att hala fram kameran i spöregnet .
Men vi bodde väldigt fint, för fint i mina ögon när man har hund med sig, hela undervåningen i en stor villa med varsina rum, kök, allrum, bastu och en gourmetfrukost serverad på morgonen, man kan inte begära så mycket mer!
Där i Östhammar hade dom också kopiösa mängder med sniglar, trottoarerna var fulla av stora beiga sniglar med hus på taket, på nåt konstigt sätt så tycker jag inte att dom är lika äckliga som våra bajsbruna mördarsniglar….dom  blir ju nästan söt med sin stora snäcka på ryggen.

Vi stannade till på fredagkväll och satte upp utställningstältet och lämna av stolarna, snacka om smart drag!.....och för att inta tala om vilken lycka att ha ett tält när det regnar!!!!hädanefter blir det bara samma utställningar som Anneli ska på, tältinnehavaren ;0)

gissa vem som gillar utställningscirkusen?
Ganska skönt att bara ha hund och ryggsäck att brottas med på lördag morgon.
Det var bara två hundar i unghundsklassen, Björnligans Bonus Björnbus och Aston, Det blev ganska mycket hopp och studs som vanligt när vi ska springa, skillnade nu är väl att jag har insett att så här är det och jag försöker bara få ner honom på fyra ben utan att stressa upp mig för det.

Hur jag ställde upp honom är en annan historia, på ojämnt underlag var det inte så lätt och att rätta till framtassarna som pekade åt helt fel håll föll visst bort i villervallan, men det är så himla skönt att det ändå känns bättre och bättre för varje gång jag utsätter oss för detta spektakel…….

Det är bara att konstatera att jag inte har ett championämne i kopplet som glider på en räkmacka genom klasserna……här ska det kämpas om varje litet band, sen ska vi väl harva runt ex antal år i öppen klass också…..eller hur Camilla & Anneli *asg*
Bonus fick ett rött band och hp, vi fick det förväntade blåa bandet…ja ja……”hund under uppbyggnad, fortsättning följer ”
kritiken:
kraftigt maskulint huvud
väl utfyllt nosparti
ögonen önskas mörkare
nedre ögonlocken stramare
knappt saxbett
något kort hals pga ett framskjutet skulderparti
bra rygg
tåvid frambensställning
veka mellanhänder
välvinklad bak
fronten önskas betydligt fastare
rör sig väl från sidan

jaha! Hade inte jag en hund med bra front och sämre bakparti??
Vi får väl se om 2 veckor i Karlskoga om det har blivit nån förändring på den fronten ;0)
Men å´andra sidan så åkte 6 unghundstikar av 12 på blått band, så vi var inte ensamma om den kulören ;0)
Rocky får tänderna granskade
Snacka om en herr domare som var noga med tänderna, alltså till slut började Aston backa för det var lite väl tyckte han.

Tuffa skötte sig jättebra och såg ut som en riktig ringräv när hon ställde upp, duktig tjej!



Hon fick också ett blått band.

Olga vår klippa som skulle hålla fanan uppe i detta glada utställningsgäng var helt plötsligt halt bak……vad är detta?





Domaren tyckte inte att det var rättvist att hon skulle få en tvåa så det blev KEP ( kan ej prisbedömas)

Gangsterluvans Keno Kanon, dagens BIR GRATTIS!
Ja, det är tur att vi har så kollossalt roligt för den här gången hade vi inte ens tur med vädret *asg*

Det blev middag i Söderhamn för där kan man parkera alldeles utanför fönstret på O´Learys så att bakluckan kan lämnas helt öppen och vi kan ha koll på hundarna.



Aston har mått som en prins med damsällskap där bak i bilen, han var faktiskt lugnare överlag när han hade tjejerna med sig men inne i ringen var han som vanligt som en duracellkanin….men det kommer väl så småningom det också får vi hoppas.
Men som sagt en trevlig helg med många trevliga människor så det uppväger det blåa bandet…..blått är flott…..eller ?
nä, nu blir det soffläge resten av kvällen, jag har en hektisk vecka framför mig, jobba imorgon, Ålandsresa på onsdag och sen är det jobb hela helgen...a´puh.
ha de bra / AC

Av AnnCatrin - 22 maj 2009 09:27

Hallå!
kort rapport innan vi drar mot sydigare nejder, hundens tassar och bröst är schamponerade med ett schampo som ska göra det vita vitare ;0)
medans det verkar så kan ju jag hastblogga lite.
Igår var det ringträning....hmmm....två löptikar i församlingen.....behöver jag säga mer?
i vårt fall är det full huggning ändå utan draghjälp från väldoftande damer, vilken tur att jag skall till Åland nästa vecka så att vi "slipper" vara med ;o)
Nu ser vi fram mot kvällen och morgondagen  som en liten minisemester i trevligt sällskap så får det bli som det blir.
Migrän igår och inatt så förhoppningsvis så slipper jag det i helgen, har iallafall varit på apoteket till morgonen och tagit ut mer nässpray mot nämnda åkomma så jag är garderad.
Nä, nu ska vildebill in i duschen och jag ska sno ihop det jag ska ha med mig och sen bär det iväg vid 13.30
Svårt fall med vädret, mulet just nu så vi håller tummarna för att regnet uteblir.
trevlig helg /AC

Av AnnCatrin - 21 maj 2009 11:00



Astons MH diagram



 mer social och lekfull än en genomsnittsberner   mindre aggressiv och i total avsaknad av jaktintresse stämmer väldigt bra på bästa busbullen!
helt oberörd på skott, en etta.


 


Nyfikenhet/Orädsla

3,1

3,2

-0,1

Aggressivitet

1,3

1,5

-0,2

Socialitet

4,0

3,5

0,5

Jaktintresse

1,0

2,2

-1,2

Lekfullhet

3,0

2,8

0,2


 

Nyfikenhet / orädsla




Aggresivitet


     
 
Socialitet




Jaktintresse 



Lekfullhet



 
   


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards