Aston & Lukas

Alla inlägg under september 2010

Av AnnCatrin - 30 september 2010 23:45

Hallå!
 
Nu är han hemma, hjärtebarnet!

Det bidde ingen Loke, Lukas låter snällare och passar bättre in på denna goa mysiga kille!
7.8 kg vid 8 veckor är "startvikten".....så får vi se vart det bär, vi har en spännande resa framför oss!
 
Den korta tid vi tillbringat tillsammans ger intrycket av en lugn och trygg valp med alla fyra tassarna på marken, han lyfte inte på ett ögonbryn ens när vi stannade i Ö-vik för ett kissstopp och det dundrade långtradare förbi både framför och bakom.......näpp, fokus låg på det där konstiga kliiga saken som satt runt halsen....synnerligen besvärande tingest!
Hela hemresan har han tillbringat i knäet på Camilla, sovit mest hela tiden utom vid två tillfällen då han vart lite flåsig, men då blev det kiss och bajs paus och sen var det lugnt igen.
    Han är som en riktig myspropp, Aston Martin kom utvirvlande och fick lukta på honom när han satt i bilen........han reagerade som förväntat.......nosade frenetiskt, hoppade och studsade i allmän glädjeyra.....mest för att jag kom hem tror jag faktiskt.......den där lilla fyrbenta visste han inte riktigt vad han skulle göra med..........
 
hmmmm.......en ny lillkille....undrars vems det är?

  hörrdu, du var väldigt sprallig du tänker nog Lukas.........men han tog det hela med ro, inte minsta antydan till oro där inte!
  Är det sant????? är det min???????? tänker Aston......

      
  jaja....det blir nog bra det här............GOPROPP!
  Nu sover han sött i sitt eget lilla hus på en filt hemifrån.........trevligt att tygburen kommer till användning!
Curlingmatte har bäddat på en madrass bredvid.........hon ids inte springa i trappen första natten om det skulle behövas........Aston Martin snarkar i hallen och hussen gick motvilligt ner och sov.......lite svårt är det allt att slita sig från underverket!
 
Tack König & Linnéa för förtroendet att ta hand om denna härliga lilla kille.......jag ska ta god hand om honom!
nä, vi får återkomma en annan dag med fler bilder, det har varit en lång dag, tack Camilla för hjälpen att hämta hem honom!
Godnatt! / AC

Av AnnCatrin - 23 september 2010 19:49

Hallå!
...Så här på kvällskvisten ! Jag tackar allra ödmjukast för alla glada tillrop som jag får från er allra käraste läsare!
.......Och då kan jag ju inte lägga omkull mig och bara ligga och tvångsvila i väntan på att Norrköpingsborna avlagt visit...... näpp, raka spåret mot färgaffär´n efter dagens kursande.......
  och sen hem och röja....pust och stön......exakt hur mycket prylar och pinaler behöver man på en skala?????
Försökte mej på en hård och bestämd attityd........... men som ett exempel......jag kan verkligen inte slänga den söta halmgrisen som hängt med i många år till jul........det var en lycka att bära hem honom under armen i juletid och möta alla frödjefulla blickar.........vem kan inte låta bli att dra på smilbanden åt hans plirande blick?
Nu hade ju naturligtvis en bild på honom varit på sin plats........men han är undanstuvad i tryggt förvar och räddad till en jul igen!
....Inte ens dom fula plasttomtarna blev förpassade till sopsäcken........tänk om man kunde omplacera en del tomtar, vilken plats man skulle få i skåpen!
Men hotet om omplacering lever kvar.......vi får se till jul vilka som får stanna och vilka som får gå.......
Fondväggstapet beställd........spännande!
Attans att det skall jobbas så frekvent........men rummet är tömt, väggarna är spacklade och slipade och godkända för målning av MIG........frågar vi någon annan i närheten så skall proceduren göras om minst en gång till.......ÄH! det duger!
Och som om inte full rulle i arbetslivet vore tillräckligt så ska det klämmas in ett  MH på lördagmorgon....jag fick styra om arbetstiden så att jag kan börja senare...........klart man vill kolla in Hubbe´s bravader på MH-banan......och på söndag är det sennenträff hos Katrine.......japp, det fixar sig nog oxå om jag får skjuts.........maken bortrest och han tar bilen med sig.......
A´puh som om det inte räckte med späckat program....billös oxå!
Ja, men här har väl inte jag tid att sitta och pilla på tangenterna........dax att rulla ut lite maskeringstejp........och 10-kronorstapetrullar som täckpapp.......en gnutta ekonomisk kan till och med jag vara......men bara en gnutta......
Timrå leder med 1-0 med en period kvar......känns ju inte stensäkert minst sagt!
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 22 september 2010 22:00

Hallå!
Ja som ett under av alla under så har "salen" tagit form idag.......en smygande förkylning i antågande gör att man helst velat krypa ned under täcket......men det finns ingen tid till självömkan........det räcker att maken är okurant oxå......... 
Det blev en väldans massa möbler i ett icke tillräckligt stort rum...... nåja, detta rum får ses som ett förvaringskrypin för möbler som icke passar in någon annanstans.......  svårt att dumpa ärvda saker.......det stora klädskåpet har fått en ny uppgift....det blev ett alldeles ypperligt "hundskåp" dock ej för att förvara hunden i vill jag skyndsamt understryka.......  men alla attrialjer som hör den fyrbente till, fodersäckar, matskålar, schampo, fön, koppel osv osv.....
 
och det blev en Maskros ändå.........jag bara måste ha den.....men jag insåg att i detta lilla rum så går det inte att fläska på med den stora varianten........ hmmmm.......en lampa över soffbordet kanske behövs............
 
    Det var inte så lätt att fota och få med allt........men som sagt, ha i minne att här trängs allt som jag inte vill ha någon annanstans!
  ja, och så här såg det ut före....som sovrum.....
.
Och här kommer rummet i sin


nya skepnad:


 
och taklisten skall inte vara brun den är bortbruten......det ska in ett nytt tak......ett vitt!
  Bakom tygväggen gömmer sig en gräslig garderobsvägg, jag har lämnat dörrarna kvar så blir det inte så dammigt....dom syns ju ändå inte.........        
Lyckades klämma in en karmstol oxå....... finns det hjärterum så finns det stjärterum.......undrar var jag ska gömma undan dom andra två i samma format?
Ett rum i brunt och vitt kan man väl sammanfatta detta rum med.......gissa om det kliar i fingrarna att börja kleta färg i gästrummet.......där får den svart-vita rutiga mattan styra........vita väggar, och sen blir det olika kuddar på sängen i vitt och svart.......har även detta klart i knoppen.......skall bara ha tid att sätta planerna i verket........  tid tycks vara en bristvara i dessa dagar........
  En berner i varje rum är väl inte mer än riktigt? Min allra första, Bläzinas Atom "Tommen" född 1977.......(hur längesen är inte det?????) får ha en hedersplats i matrummet.....han är väl lite skyldig till att jag snart räknar in min femte.......en gång berner alltid berner....så sant så sant!
Summa sumarum så blev "salen" ett trevligt rum att titta in i......ser ombonat ut.......när det kommer till skarpt läge och fler än två skall inta en "candellight dinner" så kommer det att bli ack så trångt....men förhoppningsvis tillräckligt trevligt för att uppväga trångboddheten!
Nu hade jag ju kunnat valt att inte lägga i två extra skivor i bordet för att skapa lite space....... men se, nu tänkte jag inte så, näpp, nu ligger dom på plats och det slipper stökas och bökas när dom ska dit.......typ till jul.......och julen lurar ju runt hörnet så lite förutseende är ju inte helt fel!
Och får man trots hög mysfaktor klaustrofobi så kan man alltid söka sig ut i "stora rummet" där kan man anordna SM i styrdans utan problem.......där finns det ytor!
Näpp, dags att hoppa i bingen.......utbildning på agendan imorgon!
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 20 september 2010 21:30

Hallå!
Efter en hel helgs jobbande........så hjulade jag inte precis till dagens 8-16 utbildning i kost och livsmedelshygien.......det blev lite tröttsamt när jag insåg att jag ska kliva upp som vanligt folk varje morgon denna vecka......inte en sovmorgon i sikte så långt ögat når......... 
Nu är det bara lite småpyssel kvar i matrummet, tygfondväggen ska upp, möbler skall baxas in.....några tavlor och ditten och datten så kan vi nog proväta där sen   synd bara att en förfärlig massa lönearbetande står på agendan helt plötsligt.......undra vad det kan bero på?

Det är bara att inse att gästrummet får behålla sin mörkröda färg på väggarna..... det finns verkligen ingen tid till att hinna måla väggarna innan Norrköpingsborna rullar in........Lena: livet före och efter Norrköpingsbesöket....... 
Men det kommer väl ett liv efter oxå.......så då kan jag måla i lugn och ro.....lite trixigare där eftersom mattan skall ligga kvar....då måste det toktäckas innan jag kan släppas lös med pensel och roller!
Och kanske kanske när det börjar falla på plats i alla rum kan man kanske drista sig till att bjuda tillbaka nån middag......... 
Busbullen har varit hos mattemor idag, och varit på extra busigt humör........hmmmm........hade hellre tagit en rapport om en extra lugn hund....... 
Det passar väl alldeles utmärkt att han tar sig an en extra uppskruvad period igen lagomt till bebben flyttar in........... appropå bebben så är han nog fortfarande namnlös......... jag säger som i reklamen........"det känns inte riktigt bra" vi får väl se när han flyttar in vad han ska heta........Loke känns lite hårt.......vi får se!
  visst blir man väl alldeles varm i hjärtat!


  oh no! duracellvarning!


 


 
Lucky Luke Kid underst med syrran Lollipop Kid som skall flytta till Åsa Thorsén som har tagit alla bilder i dagens blogg. Tack för bilderna!
  hmmm.....verkar ha en förkärlek till att kolla åt sidan när han springer....... vi får hoppas att inget helt plötsligt står ivägen!


  hela syskonskaran..........andra från vänster är min lilla kille 
nä, nu ska jag fortsätta bära tomtar.......som bott i det stora klädskåpet......nu skall både dom och skåpet flyttas  
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 17 september 2010 20:48

Godkväll!
Bara några minuter kvar till nedsläpp........NU LYFTER VI! Heja Timrå, det finns vissa fördelar med regntunga höstkvällar ändå  
Jag kom hem på förmiddagen efter ett dygn på jobbet, kolla vad jag hittade på golvet säger min man.......jag tog upp tingesten för det såg ut som en bit av en klo.........DET VAR DET INTE.......det var en äckelfästing.......isch och usch......och i golvet for den med avsmak........den var f-n lika äcklig som död och intorkad! Den har uppenbarligen suttit någonstans och ätit sig mätt och sen tappat taget.......jaha, då blir det till att oroa sig för otäcka sjukdomar då.........  jag tycker att jag känner igenom honom  noga men tydligen inte tillräckligt.......skit oxå!
Idag har jag varit på G hela dagen, skjutsat dottern kors och tvärs och sen fyllt på med lite arbetstimmar på kvällskvisten oxå..........kanske en aningens jobbigt att gå tillbaka samma dag men det kompenserades med årets första surströmming på middagsmenyn....... gott gott  i gott gott........förstår inte hur jag lyckats undvika denna delikatess i höst !
Hunden har oxå fått ätit sig mätt idag........som om jag någonsin nekat honom...... det blev till inhandla en låda Klass..........han var less på det innan vi åkte till Gotland men nu blev det rent i skålen.........luddskalle!
En säck ANF och en säck Royal Gigant står till förfogande i kökshörnan....... förhoppningsvis så kommer han att börja äta när vi får smått i huset!


Troligtvis så börjar maken med golvet imorgon när jag jobbar.....spännande!
.........börjar bra, 1-0 till Timrå innan matchen knappt hunnit börja...... 
 
Nu har det börjat sjunka in att jag faktiskt skall ha en till hund.......och han är född och finns och är alldeles alldeles verklig!
Sjukt spännande!
När man är i planeringsstadiet så finns det ju ingen valp.......bara en tanke om av vem eller vilka man vill köpa den av........ sen ska det bli en lyckad parning......och födas levande valpar......och en hanhund över till mej.........faktiskt ganska många faktorer som ska spela in!
Det är väl därför detta känns så rätt....... att han bara fanns där och behövde en familj........precis som Aston Martin!
Det finns nog en mening med att hundarna kommer till mej på detta sätt   
Aston är nu under herrens tukt och förmaning....... eller iallafall mattes......  sådana där´a småsaker som att inte göra en saltomortar varje gång man lämnar huset........vi vill inte att den nya lilla familjemedlemmen börjar med samma ystra tilltag.......en räcker!
Och det är verkligen inget problem, han taggar ner direkt vid en tillsägelse.......  det är väl det som har varit kärnan i det så kallade "problemet" att han är så fylld av livsglädje och att jag tycker att det inte gör så mycket.........men det kanske inte är lika charmigt med två propellrar i kopplet......... 
Men om jag vore disciplinerad upp till tänderna så skulle Aston Martin vara drillad från nos till svansspets..........och hur roliga bloggar skulle det bli på en skala???......nä, precis!

  oh no........nu är han på G igen tänker Maxen för ett år sedan.........
Så när duracellen trots allt börjar tagga ner så måste man tillföra nytt blod i bloggraderna..........alltså vad gör man inte för sina trogna läsare!!
För ett halvår sedan så fanns det inte på kartan att skaffa en till hund.........men nu har det ju runnit några miljarders miljarders liter under broarna så det känns helt ok faktiskt!
Jag vet ju vad jag lever med innanför väggarna........BÄSTA BUSBULLEN EVER!!!!!
sedär......2-0 .......keep up the good work guys!
Näpp, nu ska jag gona ner mig i soffhörnet inför period 2........jobb imorgon igen.......då står det hemlagad pizza på menyn.......på söndag ska det oxå jobbas så då blir det mumsig inbakad fläskfilé till middag........a´la Linnéa .........nä, det är inte jobbigt att jobba........ möjligtvis för den obefintliga  midjan........ men den finns där någonstans.......väl inbäddad.........  men på helgen så får man faktiskt äta gott....så det så! .......en tjock dåres försvarstal..........
ha en himla trevlig helg! / AC


Av AnnCatrin - 15 september 2010 14:29

Hallå!
 
det är bara korkeken som fattas.....


Ja nu ligger man i som ett skållat troll för att få allt klart tills hjärtebarnet på fyra tassar skall flytta in!
 
Igår blev det tre rundor med vit färg på väggarna, idag är det listmålning och innan helgen är över skall förhoppningsvis golvet vara på plats.
Ja och sen är det väl bara att kånka möbler och kasta sig över nästa rum......... plus att jag ska ligga i och jobba som ett skållat troll och även hinna klämma in en kryssning...... A´puh!
 
Men sen så blir det två veckors helt ledigt med undantag av nåt APT och nåt kortpass........och efter det nätter och helger........det fixade till sig riktigt bra innan det var klart.......och detta bekymmer med den första valptiden har ju kommit oavsett vilken tid på året man skaffar den.
Mattemor sa inte så mycket när jag berättade........hon skrek mest........  hon har ju full huggning med att rulla runt i dikena med Aston så bara tanken på att gå med två blev nog lite för mycket........ 
Men det har ju aldrig varit min tanke heller att utsätta henne för det, det är den första tiden när valpen är liten som jag behöver hjälp, sen är det ju faktiskt bara en dag i veckan som det behövs så det löser sig med det.
  Gopropp i gröngräset........kolla! så här ser jag ut när jag ligger.......
Det blev otroligt många dåliga bilder.......det är väl typiskt! men jag bjuder på dom två följande ändå för att han är så söt när han springer och håller koll på att man tittar på honom..........och ja, jag vet att det inte är så han tänker men det ser så ut!  
    Det är helt obegripligt att alla rörliga bilder blev dåliga.........helt fel dag att ha kassa bilder på!
Och sen som av en händelse över till nåt helt annat, Astons mun är nu rengjord, det var ingen inflammation denna gång men han var ordentligt svullen i tandköttet........ uppenberligen så kommer vi att åka på en tandräkning en gång om år........   tandstenen är helt klart en kombination av att han vägrar tugga på ben och att han har så sjukt mycket saliv.......... jag ska försöka ta tag i tandborstningen igen, men det har varit svårt när han han så lättblödande tandkött.
Hakan är nu rakad och len som en babystjärt   men det syns inte om man inte vet om det eftersom det är bara under själva hakan, och några fjun växer väl ut igen tills vi ska ställa i oktober.
Jag har sjukt stora förhoppningar på att Lilleman har en torr och fin haka...... 
nä, här har jag inte tid att sitta......djupdykning i färgburken nästa..........
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 14 september 2010 08:53

Hallå!
 
Ja, ibland så går det med en rasande fart....... det är tydligt det!
Jag har ju börjat fundera på hund numero två och hört mig för hos några som skulle kunna tänkas ha en valp till mej.......typ nästa år........inte ens parat än........hmmmm........då dök som av en händelse den lilla kille upp, och det känns helt rätt, om än lite huvudstupa överraskande........ men det är ju hela två veckor kvar tills han skall hämtas......det är lång tid det.....Aston var ju typ från ena dagen till den andra!  
Nu är ju dennna lilla ljuvliga varelse redan döpt.......så det blev ingen Hillman som var tanken.......det blir inge bra att kalla honom för nåt helt annat.......så just nu lutar det åt "Loke"
  Mamma är Doremis Dubble-Nougat och Pappa Kronblommas Iago
Det blev en stökresa till Umeå igår för att kolla in honom, och det blev ju som befarat ganska svårt att säga nej......... 
Schemat som skulle läggas förra veckan fick läggas på is.......ifall det skulle klämmas in en valpledighet.......och det ska det tydligen göras nu!
 
 
Puss på´re Camilla........han var i sitt esse det lilla livet och gjorde allt för att sälja in sin charmiga sida..........
 
Det är ingen bamsekille, det ska bli spännande att se vad det blir av honom, växa fint och sakta är prio ett...........jag har höga förväntningar på att det ska bli en fantastiskt trevlig hund som passar in i familjen........det kommer nog att bli lite slitigt mellan varven för duracellen är ju glad och sprallig för mer än en hund.......nu är det upp till mej att inte skruva upp denna lilla godbit till samma nivå........nog för att han har en liten propeller i nacken men den kan nog försvinna för det är inte så många strån........
   
Det tar väl ett tag innan det sjunker in...........men man kanske inte ska planera allt i minsta detalj.......det är nog ett omen att han är född den 1:a augusti....det var Wictor oxå........vår härliga bernerkille som vi hade före Aston, oxå från Doremis kennel 
    Nä, nu ska jag gå och hämta busbullen som ligger under luppen hos veterinären, tandstenen skall väck och dom skulle även raka honom på hakan........så får vi bort det fula bruna missfärgade och får börja på ny kula med det vita....... 
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 12 september 2010 19:40

Hallå!
Idag har renoveringen av matrummet kommit igång på allvar, väggarna är spacklade, taklisten nedriven och plastmattan utriven........HÄRLIGT!!!!
Man ombestämmer sig stup i kvarten, nu hade vi bara tänkt ta väggarna, men äsch, lika bra att slänga in ett golv på en gång, så den gräsliga plastmattan i furuimitation är nu ett minne blott........ taket kommer dock att få vänta på sin tur, i min sinnevärld hade det räckt med en målning, men maken vill spika in ett nytt tak med isolering så det får bli ett vinterprojekt.........  
Och då kanske vän av ordning undrar varför taklisten måste bort redan nu?
Jo, för annars måste det målas om närmast taket för det är omöjligt att riva bort den utan att det blir märken.
Jag hade ju tänkt mig ett ljust omönstrat tyg till fondväggen som skall dölja den fula garderobsväggen.........men kom hem med ett tyg från Ikea som  varken är ljus eller omönstrat........sjukt mönstrat skulle jag vilja påstå!  
Tog med mig tyghögen på jobbet igår, rasten tillägnades till att mäta klippa sy, skönt att det är klart iallafall!
Det föll det sig naturligt i min sinnevärld att välja ett ganska mörkt golv till.......jag har en klar bild i skallen om slutresultatet........vi får väl be till några vänligt sinnande gudar om att jag inte tänkt fel..........  
Och tyvärr så får jag väl inse att den fantastiska lampan Maskros inte kommer att funka.......den blir alldeles för stor.......nu hade det iofs kommit en lillebror....... men då ser den så futtig ut istället så tillsvidare får det bli taklampan som hänger i Angelicas rum..........återanvändning åter igen!   .......och så får jag fundera vidare på om inte Maskrosen skulle funka trots allt......... jobbigt att inte ha tre meter i takhöjd ibland!
Inga bilder idag, regn och rusk ute och en hund som är lite nedstämd.........troligtvis besvärad av sin brist på bra munhygien igen.........lite rengöring hos veterinären ska nog reda bot på det!
eller..........hur tråkigt är det inte med en blogg utan bilder......... bjuder på en förhandstitt ........hur det ser ut "före"  
   
Det är inte ett stort rum.......vi får väl se om alla möbler i brunt format får plats........det kan tänkas att det stora klädskåpet får gå vidare till nån annan........
 
ett stort schabrak till skåp som vi fick på köpet när vi köpte huset.........inte så konstigt för det är inte helt lätt att baxa runt på!
Om det inte var för att matbordet är typ ekfärgat.......så skulle jag kunna tänka mig att måla skåpet i svart lackfärg........men då passar det ju inte in......hmmmm......
Får fnula vidare på det......... 
APT imorgonbitti.......sen får vi väl se vad resten av dagen skall fördrivas med........ måla eller göra nåt annat kul......vem vet, vem vet........ 
ha det bra / AC



mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards