Aston & Lukas

Alla inlägg under juli 2013

Av AnnCatrin - 21 juli 2013 19:15

Hallå!
det går ju finfint det här, har gjort några knop på jobbet i helgen och tuffar så sakteliga framåt mot nästa ledighet   

Sista semesterveckan har vi badat och plockat hjortron, haft det bra i största allmänhet med andra ord!
                     
Tror jag måste ombestämma mig vad det gäller ramar, tycker nog fortfarande att det är fint att lägga en ram runt ............
   
Aston var i allas hinkar och försökte nalla .......................han fattade till slut att han kunde plocka själv ......men nog var det godare att få munnen full i en tugga än att plocka en och en.

jag är ju ingen syltmänniska så mina bär åkte in i frysen, varma hjortron med glass kaske man blir sugen på nån gång men då kan man ju koka ihop det där och då.
 
Kliffen tog sig en liten powernapp, det blir så när man har en liten babyCalle hemma, ingen rast och ingen ro, då får man passa på att sova där ingen valp hänger i mungipan!

   
Denna bild är jag mycket glad för, det börjar likna åt det håll jag vill att mina foton skall dra, mjuka bilder med skärpa på det väsentliga.

Hela denna semester har jag ägnat åt att fördjupa mig i foto ................... och ju mer jag studerar ( videokurser på nätet ) ju mer snurrar det i skallen, som en mental blockering, ni vet som när man ser lite suddigt så vill man gnugga ögonen i ett försök att göra saker lite tydligare, i mitt fall har väl känslan snarare varit att jag vill gnugga öronen, för jag hör att personen pratar men det kunde lika gärna vara på grekiska   

MEN! plötsligt så händer det faktiskt, locket klickade till och gick att skruva av ............ för så har det känts, som att försöka vrida locket av en burk som sitter stenhårt, och så länge locket är på kan man inte stoppa nåt i burken .......................... burken representerar min blockerade hjärna   MEN tänk att nu flödar informationen i en aldrig sinande ström OCH JAG FATTAR ALLT helt plötsligt !?

Och då kommer vi till det som jag aldrig trodde skulle hända .......................att jag måste dementera och ångra tidigare skrivna ord .....................SURT som tusan men med ny kunskap kommer nya insikter ............

mina ord i ett tidigare inlägg:

"Om man ska tro de lärde så måste man fota i RAW ........ annars är man inte med på listan typ .........................JPG är ett format som redan "fixat" bilden så man är förlorad för alltid om man vill redigera .........................då säger jag " BULLSHIT" vi glada amatörer som inte ska förstora våra bilder till nån helsida på en husvägg kommer långt med JPG och ett GRATIS fotoredigeringsprogram ........................hur mycket HIGH TEC behövs för en bild på FB??"

FEL FEL FEL ............... nu vet jag skillnaden, för jag har fattat hur man redigerar en RAWbild, finns ju ett alldeles eget program för det, till och med redan installerat i datorn utan att jag hade en ANING om det   

Och visst, till en viss del så stämmer ju tidigare påstående, man kan göra mycket med en JPGbild i ett gratis fotoprogram .................... men faktiskt så kan man göra samma saker, fast bättre och fortare i Adobe Raw, som helt snillrikt poppar upp alldeles själv när man laddar in en RAW bild i Elements, för serrö det har jag GOOOGLAT mig till !

Nu verkar helt plötsligt min stressade hjärna ha varvat ner alldeles av sig själv och kan lugnt och sansat ta in information och bearbeta den till praktisk nytta.
Kan mycket väl tänka mig att det är så här det känns att gå in i väggen som jag har känt den sista tiden, men tydligen slog nödbromsen till precis före kraschen .........  

Jag förstår att ni tröttnar på mitt tramsande om foto hit och dit men det finns säkert andra bloggar som kan roa er bättre, detta är ju fortfarande min dagbok och mina tankar om än i offentligt format.

       

 
Och handen på hjärtat ......vad tillför kunskap egentligen????? JO, en massa nya insikter som man hade klarat sig lika bra utan, för det är så himla mycket enklare när man inget fattar och ingenting vet ..................... när man FÖRSTÅR tingens ordning så är det ju inte alltid till ens fördel ..........
Förut var det det här med utställning, som jag ABSOLUT inte var intresserad av, men intresset väcktes och vi for runt, hit och dit och kors och tvärs, med en pälslös ranglig tonåring i sin fulaste ålder, ÅHHHH vad vi längtade till ÖPPEN KLASS ..................... host 
nu vet vi att i öppen klass harvar man .......år efter år ..................om man inte har en sån där räkmacka till hund  och  det kommer ju alltid nya snygga välgående aspiranter in i denna klass för varje nytt år ..................så nu LÄNGTAR vi till VETERANKLASS och håller tummarna för att hunden lever då   

Och samma lika med foto, så mycket enklare när man inte förstår, för önskelistan blir snabbt ganska lång när man suktar efter både det ena och det tredje, för att inte tala om insikten att man har en dator med för lite RAM minne och helt fel operativsystem för vad man vill göra.
Och NATURLIGTVIS SÅ HAR JAG GOOOGLAT ......................det går att öka RAM minnet, det är värre med Windows Vista ........och min dator är snart 4 år, ANTIK med andra ord!

Visst kan man bli galen på den galopperande utvecklingen, allra helst när det kommer som en käftsmäll,  den oönskade informationen om att man har helt fel grejor   

Jag har ju svårt att göra saker halvdant när jag fått för mig nåt, och nu vet jag hur sjukt mycket kul man kan ha med ett bildredigeringsprogram ..........man kan göra mycket i den version som jag har, men det tillkommer en hel del lattjolajbansknappar i det "stora programmet" .........och då pratar jag fortfarande foto   

Camilla och jag har varit och hälsat på en av Lukas valpar, han som bor nästgårds i Timrå.
                              DOREMIS SANTOZ LUIS
      
     
Han var SÅÅÅ fin, men det visste jag ju redan, ska bli väldigt spännade att följa honom, kul att ha ett "barnbarn" på nära håll.

Ha en fortsatt skön sommar, än är det mycket kvar!! // AC

Av AnnCatrin - 12 juli 2013 23:15

Hallå!

Sommaren rullar på ........och livet likaså .......................... vi har det lugnt och skönt på vår hörntomt, det händer inte mycket under solen .........utom att solsängen havererar ma´ ett ma´ ett ......och jag dimper i backen / trägolvet utbristande mindre barnvänliga ramsor    ........ja, det är väl ungefär hur spännande tillvaron kan te sig på Bågevägen   

Om man skall tala om nåt drama så är det väl när datorn gav upp ...................... eller för att vara helt ärlig så har den väl gått via konstgjord andning ett bra tag ....................ORKA! 
Min laptop är ju uppkopplad mot det trådlösa nätverk som sägs cirkulera i detta hus ...................mobiler och läsplatta kopplar upp sig så fint ........................men datorn spelar på nån annan planhalva ............................. DATAANSVARIG kom hit !!!!!
Detta har varit på G länge, men som Alfons skulle ha sagt ........jag ska bara ..................spara allt jag behöver först .........................  
Men nu var måttet rågat, och datorn blev ominstallerad i samma format som när jag köpte den, det är bara att tugga i sig att en hel del bilder försvann   

Och tänk förut .........i en svunnen tid ....................före datorn ????? 
I min ungdom existerade inte den i var mans hem, och inte mobiler heller, vill man nån något så ringde man på hemtelefon, och med lite tur var vederbörande hemma, man fotade inte 600 bilder i stöten, snarare 24 eller 32 och fick snällt vänta minst en vecka på resultatet   
Jag köpte min första analoga systemkamera på tidigt 80-tal ........tänk vad många slantar man plöjde ner i framkallning, där en bråkdel av bilderna var bra, men dom som var bra var riktigt bra   
Nu gnölar jag över dåliga bilder som faktiskt inte kostar något ........................... det kostar inget förutom tid att gå igenom ett hutlöst antal bilder när jag varit i farten   

Nu får ni absolut inte tro att jag går med håven och fiskar efter beröm, jag har ju gått in för detta med foto, och då gör jag det med 100 %
Det är så sjukt frustrerande när informationen inte fastnar innanför pannbenet, det är lite som när jag läste på komvux, tioöringen måste ramla ner så att jag tar in det jag läser/hör.
Fick ett tips av Kotten att fokusera bara på en sak till att börja med, ( det handlade om öronsnibbar om någon vill ha tips av henne)
kan man inte hålla reda på slutartid och bländare så fokusera på den ena, så nu tror jag att det börjar lossna   
Det är ingen tillfredsställande känsla att inte ha en aning om varför vissa bilder blir bra och andra inte. 
Det är en sak att fota lite hipp som happ, att bli ombedd att fota är förknippat med ett stort ångestmoln, då måste man prestera   
 

Vi var i Alfta förra helgen, eftersom jag skulle ställa Aston så visste jag att det blev inget fotande av alla hundar, så av någon outgrundlig anledning hakade jag på objektivet som faktiskt var anledningen till att jag köpte ett nytt ?????
Detta ville bara fokusera i autoläge så detta blev det bästa jag kunde prestera, inte OK i mina ögon, men det får duga.
Jag kan säga att där och då höll jag formligen på att få en härdsmälta i hjärnan när allt jag såg var suddigt, objektivet vägrade fokusera ............OCH jag hade inte kopplat ut autofokus.
Och återigen så tänker jag högt, jag är inte ute efter att någon ska säga att det duger, för ju mer jag lär mig desto mer vet jag vad man kan prestera ............. och jag har långt kvar!
   
Bästa busbullen skötte sig som vanligt exemplariskt, denna dag räckte det till en tredje plats i ÖK.

Vi har varit och badat två kvällar när vi har haft aktivitetsonsdag, den första onsdagens bilder är väck med pusta men här är en länk till dom som ligger på FB

Några bilder från kväll två kommer här:
                     

Igår åkte jag en sväng för att hitta några nya objekt ........................

             
Okänd pojke, kan väl möjligtvis identifieras via klädseln, men knappast uthängd?`  

Nu ska jag bli så där proffsig och sluta att lägga en ram runt mina foton ......................fast jag tycker att det är fint ......................och sen så måste jag tänka "komposition" 
När man är seriös ............. som jag vill bli när jag blir stor ........................... då har man en tanke redan när man trycker in avtryckaren, man fotar inte hejvilt och beskär som en tok sen, NEPP, slut på det nu, nu ska det bara levereras foton i originalformat   
Tur man har semester, så att man kan ligga i solsängen ( händer att jag kan ligga en stund innan den kollapsar) och kolla på fotokurs på läsplattan ..........................har ni hört om blue hour?
NÄ, det hade inte jag heller, tiden efter solens nedgång och före dess uppgång, då är himlen blå, fast den ser mörk ut ..........................bara så att ni vet   
Och alla dessa olika tekniker ........................vissa begriper jag mig inte på, vem vill ha ett suddigt träd liksom? 

Fast man kanske måste kunna det för att ta den tekniken vidare för att få fram dom där mjuka trolska effekterna i ett landskapsmotiv?

Ja, ni hör ju själva, detta är ju som att börja grubbla över universum ........................det kan driva en till vansinne ...........................men samtidigt så är ju vansinnet en drivkraft framåt ......................Om man inte hittar nya utmaningar vad har man då?
Och som om detta med härdsmälta i hjärnan pga kameraeländet inte vore nog så har jag minsann fått en nyhet på bloggen, jag kan HASHTAGGA minsann .......................# ??? jaha? 
Min hårddisk är redan full, orka ta in mera nyheter .........................ta mig tillbaka till 80-talet när inte tekniken gick bananas och allt var lugnt och fridfullt   

Sen .....i framtiden, kommer jag att läsa detta blogginlägg med ett förfärat leende på läpparna " herregud, vad jag gick an" ................................. ja, men här och nu är jag helt uppslukad av att lära mig mer och då är det det jag plitar ner.
 
Tur man han er hund som kan stå still, dock inte på kommando, men denna dag var han synnerligen medgörlig, och jag fattade NADA varför bilderna var så gryniga, hoppsan Kerstin! ISO vart visst skyhögt på auto, kompenserade hejvilt för en helt felinställd kamera  
 
Far & son ...................................  

 
Avslutar med Doremis gruppfoto på mina små fantastiska "barnbarn", kan nästan inte fatta att dom finns, hoppas på bilder från deras nya familjer så att jag får följa dom genom livet   
ha det bra / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards