Aston & Lukas

Alla inlägg under februari 2011

Av AnnCatrin - 27 februari 2011 20:36

Hallå!
jag kan konstatera att det gick som vi trodde för lillefis i utställningspremiären, BIR-valp var lite kaxigt förväntat, han var ensam i sin klass och hade han inte fått ett HP hade jag nog blivit lite besviken, sen att han placerade sig i gruppfinalen var bara en extra guldkant på dagen!
  Det var mycket att undersöka i ett ridhus så nosen var väl mer i golvet än pekandes rakt fram, men han skötte sig oklanderligt, lugn och fin och så där lagomt nyfiken, det är väl mer matte som måste träna på att ställa upp honom utan att benen spretar åt alla håll, det har dom ju en tendens att göra rent allmänt ändå, men kunde den lilla söta skallen bli maskulin så kan nog benen räta till sig oxå!
.........och sen det här med ridhus ........OGILLA med stora bokstäver, känns skönt att få välskött i kritiken när han bara var uppsnyggad med lite torrschampospray .......... det var väl blåbärsmuffinslukten som gjorde susen!   
    Lukas kritik:
Maskulint huvud med bra proportioner
välburna öron
välkroppad med bra benstomme
ej helt färdig i fronten
rör sig för åldern väl
tåvid
välskött
vältecknad
Domare Yvonne Brink

( har aldrig varit med om maken till svårtydd kritik, ingår det inte i utbildningen att skriva på svenska och inte i hieroglyfer?, jag kan ju säga att jag läste nåt helt annat först, men logiken säger att det ska vara så här )


 


Finaste Kliff blev BIR av 4 juniorhanar och en öppenklasstik ......... jag måste ju klämma inte ett "vad var det jag sa" igen då, Kliffen är kanonfin och kommer bli riktigt snygg när han är klar, och han rör sig jättefint ......... kom ihåg att det var här ni läste det först...........  Och matten hans kan oxå läsa det .......typ flera gånger ....det kanske sjunker in bättre i skrivet format .........  


  Finaste Manne knep andra platsen, med bra kritik men jag har ingen koll på om han eller dom andra oxå fick HP.
  Melker kom trea, fin kille! han ska vi nog få titta vidare på när vi har senneträff, trevligt!
  Balou bor i Härnösand och dyker nog oxå upp på nästa senneträff, han blev fyra, dom hade även tiken i öppenklass Zandrinas Shakira, hon blev BIM, ingen bild på henne tyvärr.
Kliff blev oplacerad i gruppfinalen, dom körde finalerna efter varje grupp, skönt! vid halvtolv var vi klar, det är alldeles lagomt.
Vi har varit borta hela em och det blev en del bilåka så nu är lillkillen trött och nöjd, nu laddar vi om inför Sala  
ha det bra / AC

Av AnnCatrin - 25 februari 2011 11:48

Hallå!
  Hunden får illustrera mattes glädje över siffrorna på termometern ....... bara nån ynkas minusgrad är ju som upplagt för ett halleluljamoment   Alltså jag kan härda ut snön ...... men kylan som grädde på moset blir bara för mycket, man kan ju bli deprimerad för mindre.........
  Aningens mer snö i år om man ska gå efter lyktan .......och den försvann ju ifjol, snön alltså, så då borde det finnas hopp i år oxå!
Anneli har bokat stuga i Byske ........... kom ihåg alla ni som ska dit att det är bo tre nätter betala för två när rasspecialen är, skönt att komma upp på torsdagen, det är ju en bit att åka!
Japp, så är det, planerar man lite sommaräventyr så lever hoppet på att det ska bli sommar ........ nån gång ........men i augusti måste väl ändå snön tinat undan ......innan nytt vitt fluff börjar dala från skyn ........  


        jag ska jobba på em, kortpass och så även imorgon och sen så är det äntligen söndag, som jag har väntat och längtat, AC & lilla farbrorn skall på utställning!
Eftersom har han ett helt annat temperament än vad Aston har så känns det ganska lugnt, har svårt att tro att jag måste dämpa denna lilla pösmunk och att han ska hoppa och studsa finns inte på kartan ........ men vi får se, han kanske har oanade sidor den lilla fisen  
6 berner anmälda, inte illa på en inoff!
       
Första gången på ringsekreterarkursen igårkväll ....... hmmmmm........ " vad gör du om domaren vägrar att mäta en tax i juniorklass? " vojne, vojne, det är betydligt enklare att vara novis glad amatör utanför ringen ........  men samtidigt är det intressant att lära sig alla regler, och det är ju bättre att lära sig dom nya direkt än att måste lära om dom gamla.
Sen så kan man ju undra när det ska finnas tid till att tjänstgöra, egen hund vill man ju gärna ställa när tillfälle ges och sen så ska det ju jobbas på det "riktiga" jobbet mellan varven oxå ........ det är mycket nu!
Nä, nu ska vi gå på en ordentlig vandring och njuta av det milda vädret, bitande kyla i äppelkinderna får vara över för denna vinter ...... och det med basta!
ha en trevlig helg! / AC


Av AnnCatrin - 22 februari 2011 17:58

Hallå!
Någonstans måste man väl ändå tro på reklamen ........ eller? Elitfönster påstår i sin tvreklam att dom kan hjälpa oss härda ut ......... hmmmm .......så om jag kånkar runt på en fönsterruta på dom snötyngda promenaderna så känns allt plötsligt mycket lättare då?? ja inte vet jag men i min sinnevärld så låter det f-n så mycket tyngre ....... men det är ju jag det ........ fast dom kanske menar ett litet källarfönster ........troligen inte ett dito i panoramaversion ........  ja, tanken är fri att tolka budskapet ........ jag känner mig iallafall  inte i akut behov av en fönsterruta för att mildra sinnet som förtärs av snö, snö, snö............ ja ibland kan man undra hur dom menar ........ dom menar troligen att den snöfyllda årstiden skall tillbringas inomhus .........ja, men vi som måste ut på vandring då?
  
Till helgen ska vi på utställning iallafall ....... en liten ljusglimt i tillvaron!
Och sen skulle det visst kursas oxå i veckan ......... ringsekreterarutbildning minsann ......... som jag ståndaktigt sagt nej till förut men nu så sa jag visst ja .......hmmm .......jaja, vi får sålla in det under allmänbildning .........  
En föreläsning om den växande hunden men Ole Frykman i mitten på mars ser jag fram emot, det finns ju oceaner av goda råd att ösa ur om hur man bäst tar hand om sin valp, jag personligen förlitar mig på min magkänsla och står fast i min övertygelse om hur jag gör, sen är det säkert helt galet sett ur nån annans  synpunkt men det känns bra för mig och det är jag som ska leva med mina beslut, att göra saker och ting bara för att andra säger så är inte riktigt min grej, om det nu inte mot förmodan känns bra, då kan jag köpa idén!
  Jag ids inte längre ta disskutionen om valpfoders vara eller icke vara, mitt råd är att gör det du tror är rätt för din hund,  jag tror inte att tillverkarna gör foder som inte är bra för valpar och växande hundar ........ men för min sinnesro så funkar det inte.
Och sen är det ju faktiskt så att man får ganska svävande svar och inte alltid så direkta om man funderar över vad andra ger för mat, därför kan väl jag föregå med gott exempel och faktiskt berätta vad jag utfodrar min valp med:
   

 



Näringsvärde

Råprotein

24%
Råfett (Linolsyra 2.0%)
12%
N.F.E (Kolhydrater)
46.5%
Växttråd
2.5%
Vatten
9%
Aska (mineralämnen)
6%
Varav:

Kalcium
1.2%
Fosfor
0,9%
Natrium
0.35%
Koppar (som kopparsulfat)
6 mg
Selen (som selenjäst)
0.35 mg
 

 


CARRIER KYCKLING & RIS är ett komplett vetefritt Super Premiumfoder för normalt aktiva hundar. Den enda köttproteinkällan är kycklingkött. Ett foder med hög smaklighet som den allra kräsnaste hunden äter med god aptit. Kyckling och ris är lättsmälta råvaror som är skonsamt mot hundens mage.  Fodret täcker din hunds dagliga näringsbehov.
 
CARRIER KYCKLING & RIS är sammansatt av högkvalitativa råvaror som ger fodret en hög smältbarhet. Innehåller fettsyrorna Omega 3, Omega 6,  fructo-oligo-sakkarider (FOS) och glucosamin.  Alla för hunden viktiga vitaminer är rikt tillsatta i fodret.

CARRIER KYCKLING & RIS passar såväl till unga som vuxna hundar, dräktiga/digivande tikar och brukshundar. Fodret passar sig utmärkt till valpar vid övergång från ett valpfoder till ett foder för unghundar (vuxenfoder).

Innehåller: Kycklingkött (min. 24%), ris (min. 20%), majs, korn, animaliskt och vegetabiliskt fett, linfrömjöl, betfiber, äggpulver, vetegroddar, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, rosmarin, mineralämnen, vitaminer och spårelement.

 

  Ett svensktillverkat vetefritt foder som kostar runt 400 kr för 15 kg, för mig passar det perfekt, men det är inte lätt att hitta ett foder med rätt förhållande mellan kalcium och fosfor ( det ska skilja 3 enheter)
och sen att även Aston  äter med god aptit är ju ett stort plus, men det är inte det som är den avgörande faktorn, att både valp och vuxen skall äta samma mat, det är väl snarare en lyckträff i detta fall då Aston alltid varit kräsen på mat, och ovillig att äta större mängder, så när han var röntgad så gick jag över till ett högenergifoder, som man ger en mindre mängd av, det funkade för honom.
  
Och jag har definitivt ingen liten tarm till valp bara för att han äter ett milt foder, så jag fortsätter på den inslagna vägen!
Sen är jag inte rädd för att promenera med mina valpar heller, vi går ganska långa rundor, inte långa i förhållande till hur Aston och jag brukar knata runt men ändå ganska rejäla för små valpben, men vi går i Lukas takt och han är nästan alltid lös och kan välja själv om han vill springa, gå eller sätta sig och vila, jag tror på att det är viktigt för valpar att röra på sig så att ledvätskan pumpas runt och smörjer alla leder, men observera att det är skillnad på att polymasa runt i löst format mot att promeneras i rask takt på hårt underlag.
Ja, sedär, detta blev visst en blogg om foder, men eftersom jag själv tycker att det är ett väldigt intressant ämne så kanske det finns nån annan som tycker detsamma.
Som med allting annat så är det pengarna som styr ......... och det finns ju en baktanke från tillverkarna med att prångla ut diverse olika foder på marknaden, det är väl klart att man skulle fundera en extra gång om det kom ett foder framtaget särskilt för Berner Sennen, törs man låta bli att köpa det? ett rasfoder måste väl vara det ultimata ? Och ett valpfoder framtaget för snabbväxande storvuxna hundar måste man väl bara köpa? Nej, jag måste inte det och känns himla skönt att jag är trygg i min övertygelse !
  



Nä, nu ska jag koncentrera mig på Timrå en liten stund,dom leder med ett 1-0 efter första perioden ........hoppet lever, dom ligger på slutspelsplats och det ser faktiskt inte nattsvart ut!
ha det bra / AC



Av AnnCatrin - 20 februari 2011 00:15

Hallå!
   ..........idag är ingen vanlig dag ....idag är det Aston Martins födelsedag, hipp hipp hurra!

  1 dag gammal    bara älskar dom små musöronen   inga extrahår att rycka där inte!  

Och som jag tidigare nämnt så har han på inga vis slagit av på takten ....... näpp, han tuffar på i bästa duracellstil ........ så som bara han kan göra!
  i  -26 grader har vi varit ute och försökt få till ett ståkort ......... a´puh, tålamodskrävande är bara förnamnet, jag skulle ha haft med en filmfotograf som förevigat spektaklet!


 


  3 år 51 kg och 66 cm hög ♥ ..........det blir ganska uppenbart att han är ganska pälslös när man jämför med bilder från samma tid förra året, för han väger ju nåt kilo mer nu, men å´andra sidan har det nog kostat en hel del i muskelmassa oxå att bli storebror...... det får vi ta igen nu när lillfisen kan börja hänga med på lite längre rundor!
Men det känns skönt att han inte är anmäld till Sala, pinsamt att komma med en hund som inte är i den fina form han brukar vara i, men som sagt, vi pinnar på och ska nog komma upp i samma utmärkta muskelkondition som vanligt innan sommaren är här!   


  visst kan man tro att dessa bilder ska byta plats?! ...... men så är icke fallet och det blir väldigt tydligt att allt vårt traskande dag ut och dag in har gett resultat .......... och att det inte går  att blunda för fakta att muskler är färskvara och måste underhållas ........men ändå skönt att veta att det bara är kortare promenader som är boven i dramat, det kunde ju varit ohälsa oxå ............och att dom kortare promenaderna icke på något vis kan tillskrivas latmasken ........ näpp, en liten fis har kortat ner dom.......men bara tillfälligt!   Denna lilla fis vill oxå ha i sin utställningskritik att han är i utmärkt muskelkondition .......... så det är bara att valla skosulorna! Nospussar till alla kullsyskon på födelsedagen, hoppas att ni alla har det bra!


   


  imorgon fyller söta Tuffa tre år, grattis i förskott!


  sötaste busbullen! hoppas du får leva och ha hälsan i många långa år ♥♥♥
ha det bra / AC


Av AnnCatrin - 18 februari 2011 20:26

Hallå!
Om man inte var så kräkless på snön så skulle man nog rent av tycka att vårt vinterland är sagolikt vackert ......... men man tappar lätt bort den känslan och blicken för det fantastiska när man småmuttrande travar runt i bistra minusgrader  
  Camilla, Lukas & Kliff
som hämtat ur en vintersaga .... är det inte fint så säg?
I väntan på att snön ska släppa greppet får man hitta på roliga saker, en tripp till Timrå och lite hundsurr kan lätt lätta upp en dysterkvist!
           
  Faro Flox Dansens Drottning
Aston fick stanna hemma med husse som var jourledig, skönt att ta bara den lugna modellen ibland utan att få dåligt samvete  
  Kliff
eftermiddag och kväll har tillbringats på jobbet, så även morgondagen men sen så är jag ledig till nästa fredag, härligt!
vi får väl hoppas att temperaturen tar och visar sig från en humanare sida till veckan, -23 är aktuell temperatur och det är väldigt väldigt mycket för kallt!   nu vill jag skrota små frusna gubbar i inläggen och putta in varma solar lite här och där istället!   
  Kliff med lilla mamsen  
  mattes minsta hjärtebarn .......... det stora hjärtebarnet finns bara med på en bild i denna blogg ........men han är inte bortglömd ( kära moster i Huljen), han ska få en alldeles egen blogg på söndag då han fyller 3 år   
   
Ett varv med hundarna i kväll när jag kom hem var ingen nådig historia, fy f-n på ren svenska vad det bet i äppelkinderna!
 
mattes ♥´n



Ny snö dalar konstant från himlen ............ man får konvertera till snögubbe så kanske det inte känns så tröstlöst ........ eller gräva en bivack och tina fram med vårsolen ........  
Usch vilka gnällbloggar det blir nuförtiden, men det är svårt att skriva om nåt annat än snön som når en långt upp över öronen   men till sommaren när vi sitter under äppelträdet och våndas i värmen kan vi säkert titta tillbaka på denna vinter och förundras över dessa kopiösa snömängder .......... men just nu förundras det inte ett smack , näpp, förfasas är väl mer ett ord för dagen  
ha en trevlig helg! / AC

Av AnnCatrin - 16 februari 2011 08:22

Hallå!


 
jaha, ny dag ny nederbörd ......... om jag gräver riktigt djupt i det minne som alla människor sägs ha ....... utom jag ....... så kan jag fiska upp ett fragment från 1994 ....... då barnen 9 och 5 år gamla gick på snövallen  i jämnhöjd med köksfönstret efter takskottning och tyckte det var hur kul som helst ....... då var det faktiskt mer snö ......på baksidan kunde dom klättra upp på taket om dom fått och velat   ,,,,och vintern 1994-1995 var väl oxå året när det blev sprickor i dom stora träbågarna som håller taket på plats i Nordichallen ..... och det skottades frenetiskt i samband med nån dansgala om jag inte minns helt fel, japp, det fanns en tid då man svängde sina lurviga ..........  ...... och det var säkert samma år som saliga svärmor oroade sig för laviner .......... när vi var i Hassela på helgerna ......... ja, lavinfara var det säkert ............ någonstans ............ men högst sannolikt icke i trakterna av Hasselamassiven..........  
Skönt att slippa oroa sig för husvagn och förtält vintrar som denna, en och annan stökresa mitt i veckan har det blivit för att skotta av dessa då det begav sig.
Men nu ni ........nu är det bara 12 dagar kvar! ......på månaden februari .......i mitten på mars bör vi kunna sikta ljuset i tunneln ............. LÄNGTAR!


Den lillafisen har blivit 6,5 månader och blivit mätt av ringspringsfröknarna Charina & Maria, 57,5 cm över havet är han nu, Aston Martin han har gjort som korumpan han ........ växt nedåt, han har landat på 66 cm, fyller tre år på söndag!


  sötaste treåringen!


  Vi får väl försöka oss på en flådig ståbild på födelsedagen ....... det är ju liiiite annorlunda att fota busbullen .........när man fått honom att stå någorlunda och tar ett steg tillbaka ....... för att fota ......... då tar den ystra duracellen ett glädjesprång och tycker att han har varit HUR duktig som helst .......hmmm ......hade ju varit trevligt om man hunnit med att trycka av kameran oxå........  ........ då får du väl rappa på lite tycker jycken och virvlar vidare i hundraåttio knyck ......... nu låter tongångarna som sådana hos förståsigpåarna att han kommer att bli helt ljuvlig som 7-8 åring ........EHHH???? typ när han ska stänga igen butiken och vandra över regnbågsbron? vi får väl hoppas att han blir riktigt gammal då ...... och klok ........ och lugn ...... och......  näpp, det kommer nog aldrig att ske, bara att inse fakta, en plusmeny med extra allt förblir troligen en plusmeny livet ut .........   men matte älskar sin busbulle villkorslöst, även om jag ibland får härdsmälta i huvudkontoret och bara vill sätta en kula i pannan på honom ........... men då plirar han lite vindögt mot sin matte och säger "f´låt då, det var inte meningen, du vet ju att jag inte kan tygla mig" och då smälter mattes hjärta, för jag vet att han kan, han vet så väl vad som förväntas av honom, men är man uppskruvad ett snäpp för mycket så är man ...... och jag har aldrig sett en hund som kan hoppa bakåt så högt och snabbt som han, och som kan kasta sig framåt i kopplet, komma på i luften att "oj, oj, nu blev det visst fel igen" och typ vända i luften  och komma tillbaka i rätt position igen ........ det ska vara en busbulle till det!


  Tur man har fått en motpol som väger upp det hela! Lukas är som en klok liten farbror ♥
   
Han promenerar bara ut på gatan och ställer sig, idag hade vi grannkatten Svante som lockbete, och icke en ansats till att rusa iväg, nej, så kan man inte göra när matte vill fota   ordning och reda!
Undrar om dom nya utställningsreglerna innefattar att man kan skicka in hunden själv, han ställer sig bäst då!
Nej, nu har jag utställningsabstinens, och ett nytt oskrivet blad i fina Lukas, han har fått många fina omdömen av dom som sett honom, både på bild och i verkliga livet så det ska bli SÅÅÅÅ spännande att få ställa ut honom, först en inoff i Timrå och sen en rasspecial i Sala, vi börjar så och sen så får vi se ......... i sommar ska vi ju inte åka på allt ........eller?? 
ha det bra / AC


Av AnnCatrin - 14 februari 2011 09:13

Hallå!
Tänk ändå hur saker och ting kan utveckla sig........... för ett år sedan mötte jag Kliff för första gången upptäckte jag idag när jag gick in på bloggen, alltid kul att läsa vad som hände för ett år sedan.......och även för två år sedan finns att läsa om man gjort ett inlägg då.
    sötaste rosa nos man någonsin sett  
Hade någon yppat ett ord om att när nästa kull föds på Doremis så skulle jag ha en valp ur den, då  hade jag nog skrattat mig fördärvad ........... busbullen skulle ju fylla 3 år först var tanken........
Men ibland är sanningen och fakta nåt helt annat än man tror sig veta ...... efter K-kull kommer L-kull ..........
       .....och han sprang raka vägen in i mitt hjärta den lilla fisen, det känns varmt att påminna sig om det på alla hjärtans dag!


  mattes finaste pojkar!
ja, så sensmoralen av detta är att man ska inte vara säker ....på något .......planer och verklighet går inte alltid hand i hand ......på gott och ont .....men i dettta fallet var det bara av godo ........jag kan inte fatta att precis jag fick denna ljuvliga lilla kille, det är lycka det!
  och Aston Martin börjar väl oxå få kläm på vad man ska ha den lilla fisen till ......... nu börjar han ju bli tillräckligt stor så att matte tillåter lite lek ......men fortfarande inte så mycket och så "grabbigt" som Aston skulle vilja .....  
      .........när jag ändå måste stå ute och vara "rastvakt" så kan jag ju fota.......


  staketet var det flera månader sen vi såg röken av , Aston verkar respektera var gränsen går ändå ........ samma lika gäller icke för den mindre modellen .......

  .......men  man kan väl inte klandra en liten valphjärna som inte förstår vart gränsen går    men när han smiter mot gatan, är det inte så kul, där finns både bilar och kanske potentiella "hundnappare" HUA! tänk om han bara försvann!!!
  typ och helhetsintryck "ganska lika"  
      nu är vi inne på 4:de månaden med snö .......det blir en LÅÅÅÅÅNG vinter........
  Tur att hussen hade jour och började skotta när han kom hem 3 på natten ........
  det var nog inte många som fick post denna fredag ........dom flesta brevlådor var begravda ....... SUCK, precis när dom tagit undan snön och gatan var bred igen så kom det nya kopiösa mängder ........... idag är det -15 och likt f-bannat så snöar det .......... snötyngt väderläge!
  men det finns ju en som alltid har humöret på topp .........
  oplogade gångvägar fick vi traska runt på i fredags ......... nu får vi hoppas att några tappra själar trampat upp skogsstigarna igen .......jag har ju jobbat i helgen så då kan väl andra sköta denna syssla?  
              .....ja....den finns där ......sommaren .......så för att inte bryta ihop totalt så får man krydda med lite sommarbilder!
Jag LOVAR att jag ska INTE klaga på värmen en endaste endaste gång till sommaren ........  jag kan riktig känna in känslan av att vandra i skogen, fast mark under fötterna, breda stigar, och man kan vika av från stigen hur som helst ........ inte vara tvingad att gå i en "rodelbana".........LÄNGTAR!!!!!!!!!
        ÅHHHH....vad härligt .....men verkligheten är en helt annan på denna del av året.........
                    snö snö och snö.........    men hundarna tycks inte klaga, dom föredrar nog snö framför heta sommardagar    
Nä, nu är det ingen mening med att sitta här och dregla över sommarminnen ....... den bistra verkligheten kallar ....vandring i -15 står på programmet, i dessa grader måste nog till och med jag ha vantar och mössa .......men dom brukar åka av på halva vägen för det blir för varmt ..........har eget inbyggt späcklager som värmer ....... 
Avslutar med en liten fundering ....som faktiskt inte är hundrelaterad .......när man loggar in på bloggplatsen så ser man olika banners för bloggar, och var och varannan vill att man ska läsa deras blogg och kommentera, "snälla lämna en kommentar" ........"varför kommenterar ingen" ......... och då är min fundering varför det är så viktigt med kommentarer?
Och varför vill man att vilt främmande människor skall kommentera???
Jag kan bara tala för mig själv i detta ämne men vet att många tycker likadant, att surfa in på en blogg och läsa och sen surfa vidare är en trevlig avkoppling, om det införs "gillaknappar" på bloggar kan jag trycka på dom, men jag förstår inte varför man tigger kommentarer, jag bloggar för att jag tycker det är roligt, och det är fortfarande ett egenintresse oavsett om det kommenteras eller inte, jag har ju ett hum om vilka som läser och behöver inte en bekräftelse på detta i varje inlägg.
Sen är det ju faktiskt en dagbok, som man väljer att dela med andra, men om man bara skriver i syfte om att bli bekräftad i form av kommentarer så kanske man får ta sig en funderare på om det verkligen finns nåt att kommentera?
Ja, det var dagens lilla undring ....jag svamlar på som vanligt jag, och med tanke på mitt guldfiskminne så är det väldigt trevligt att kunna läsa sina egna rader om vad som hänt tillbaka i tiden, det är väl det som är tanken bakom en dagbok ......om än i publicerad form?
nä, vandring var det visst ........otåliga grabbar pockar på uppmärksamhet  
ha en bra alla hjärtansdag     / AC
och bara för att jag är tjurigare än en röd gris så lägger jag filmer på rymmarfisen på slutet, om jag lägger dom i början på bloggen så försvinner alla bilder efter dom, störigt!

 

Av AnnCatrin - 9 februari 2011 17:22

hallå!
Döm om min förvåning när det visade sig vara onsdag idag ....... hmmm....i min sinnevärld är det torsdag och fredag med jobb imorgon ....tjohoooo ....har tjänat en hel dags ledighet pga av feltänk .......inte illa!  
 
mmmm ....mysigt matte! då kan vi polymasa runt och njuta av tillvaron en dag till i ledighetens tecken!


 


      det finns en i vår familj som inte har nån som helst tillstymmelse till kroppskontroll .......ska fram och förbi till varje pris ........och ibland hinner inte liten fis undan .......  i sådana lägen får man vara glad för det bastanta snötäcket, han landar mjukt!
  gräva, gräva .........skulle jag???? äta bajs?????? näe vet du vad matte, jag gräver ju upp det åt dej så att du kan plocka upp det mycket lättare
 
 
Imorse var det ett herrans liv ute på gatan ........vägskrapan minsann .......hmmm, den brukar dyka upp först efter några dagars töande på vårkanten när vägarna är helt ofarbara av all modd, så här tidigt kan jag inte minnas att dom "städat" undan snön förut ......... så endera är stora vårfloden på ingång eller så väntas det kopiösa mängder ny snö som dom bereden väg för........... jag håller tummarna för det första alternativet!
    ja, så helt plötsligt befann sig bilen uppe i luften, nivåskillnad på cirkus en halvmeter, och nej, jag överdriver inte, det fanns inte en sportkeps att få ner bilen på gatan!
Vilken tur att det så småningom kom en traktor och fasade av kanten, men det blev en ordentlig uppförsbacke för att komma upp på parkeringen ......som är i samma nivå som gatan annars.
Det är sådana här gånger man inser vad sjukt mycket snö vi har, man blir liksom hemmablind efter ett tag  
Men vid närmare eftertanke så var det flera månader sen man såg röken av det 90 cm höga staketet på baksidan ............
  nya storpojksgarnityren! alla gaddar på plats, ingen tycks saknas och dom sitter där dom ska!
Idag kom Magnus på middag vilket betyder hög mysfaktor i Lukas värld.
  sluta genast pilla på tangenterna!
  sådär ja! ordningen återställd, mysproppen i centrum!
Och JA moster Monica, Aston får oxå ligga i soffan men han vill inte  
Nya tillägg på bloggen, nu kan man översätta till andra språk ...... vilket jag ställer mig lite tveksam till .....det brukar ju bara bli rappakalja när man översätter .......men spela roll då, sannolikheten för att nån ids översätta mitt pladder är väl inte överhängande stor så jag har lagt in den funktionen.
En annan kul grej är att man kan lägga miniatyrbilder i menyraden .......dom är klickbara till större format.
Häromdagen ringde det en klämkäck kvinna och upplyste mig om att det till sommaren är 35 år sedan jag gick ur nian ......rub it in ........ sådana påminnelser vill man väl ändå inte ha?????
En fest för alla i samma åldersgrupp går av stapeln till sommaren ........ det var ju väldigt roligt på 25-års jubileumet så vi får väl hoppas på samma trevliga tillställning nu 10 år senare!
idag skulle vi ha haft mätning av mankhöjden på dom fyrbenta men då fick "mätstickan" jobb istället så vi får ta det en annan dag, Camilla kom förbi på en kaffe ändå och lite utställningsplaner för sommaren smiddes .......  nu har vi avancerat lite, det där med hyra stuga, släpa på sängkläder och måsta städa efter oss har vi lagt på hyllan ....... nu ska vi tryna på hotell i sköna hotellakan, få frukosten serverad och låta andra sköta städningen ......NICE!
( med undantag för Byske då förstås )
Men med en blick ut genom fönstret känns det väldigt låååångt bort att vänstervarva på en grön gräsmatta ........... fast hela Sverige är ju inte insnöat, vi får styra kosan söderut så ordnar det sig nog!
ha det bra / AC



mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards