Aston & Lukas

Alla inlägg under juni 2009

Av AnnCatrin - 30 juni 2009 21:47

Hallå!
ja inte är man nån partypingla, ska plita ner några rader sen blir det hopp i bingen, två dagar i bilen sätter sina spår.
Natten som var sov vi i Norrköping, jag hade köpt en uppblåsbar dubbelmadrass......hmmm.....det var som att sova i en hängmatta, vi rullade mot mitten...skulle köpt två enkelsängar istället.....så när vi ska sova i samma historia på fredag så blir det nog till att pumpa i lite mer luft.
Nerresan blev lite jobbig för det var så varmt, då är det lite stressande att ha hund med sig, även om det är AC i bilen så kan ju inte den gå på högvarv så många stopp blev det.
När vi väl kom fram till Norrköping så var det bara att sätta sig vid dukat bord, tacobuffé, tackar, tackar!

Alldeles innan Norrköping så såg vi rök på långt håll....fabrik sa min man...eller hur...

måste vara en riktig miljöbov då med denna svarta rök.....

skogsbrand minsann!

Aston tog det lugnt när han träffade mor, syskon och systerdotter....;0)
det var bara en hårsmån ifrån att han slirade ner i poolen.....

näe, det är inte min hund som det yr slem runt.........
yrvädret från Norrland har på rekordtid slemmat ner både folk och fä......
vi får väl se om han får stanna till fredag eller om han sitter vid norra utfarten så att vi får plocka upp honom i förbifarten.....ROTFL ja´vad ska jag göra, jag kan lika gärna skratta åt eländet ( slemmet )

Spännade att bli flockhund !
Men Lena hade tydligen tagit till ett husmorsknep och tillverkat haklappar av ett gammalt lakan....som nån tydligen slabbade ner lika fort som dom kom på.......

idag bar det av mot Malmö via Helsingborg, lunch ovanför Gränna på Brahehus....

tjusig utsikt över Visingsö....synd bara att molnen hopade ihop sig....men med fickorna fulla med extra sega polkagrisar skall det mycket till att förstöra det goda humöret.......tills några mil senare när käftarna gick i baklås av allt tuggande......skulle nog inte köpt gotta för 300 kr.......

Blev en snabbsväng genom Gränna oxå för Angelica ville se om det såg ut som hon minns det sen hon var liten.

Sen blev det mörkare och mörkare på himlen innan den öppnade sig och ett slagregn med blixtar och dunder "förgyllde" vår resa......och mitt i allt regnande ville Angelica byta plats och sitta fram....det är rart med barn....

men jag förstår henne för det är bra mycket skönare i framsätet.

kolla in det platta pannkakslandet!!!!

I Helsingborg snitslade vi oss in till Plattis mc......och kamrater och tvivlare nu kan jag intyga en gång för alla att jag ska åka mc nästa sommar....har precis lagt en liten förmögenhet på en ny öppen hjälm.....varma dagar kan det bli lite väl med bandithjälmen.
Så nu vill jag inte höra några fler spekulationer i den frågan.....ämnet avslutat!

parkeringsvakt utanför mc-butiken

tjusig bil oxå!
med hjälp av eniro så sökte vi oss vidare till hotellet som ligger centralt i Malmö....några små felkörningar blev det.....men tills slut kom vi fram.

Det blev en dusch på ett superfräscht hotellrum, eget kök och allt!

Sen ut på stan, det bidde kinamat och sen lufsade vi hemåt

.....Angelica tyckte nog att det blev lite väl tidigt så hon gick ut en sväng själv, men nu har hon precis knackat på och talat om att hon är hemma så då kan jag lägga mig i lugn och ro.

herr och fru Uppfeldt, titta noga för det är nog det enda kortet jag bjuder på som innehåller mej......
hotellet i bakgrunden, nyöppnat i februari.
Turistbilder blir det mycket av, vi ska väl jaga väderkvarnar och slott oxå.....

gigantiskt träd...spännande va?
Imorgon blir det tåget till Köpenhamn, skönt att låta bilen stå en dag.
ha de bra i värmen, här har det oxå varit varmt trots spridda regnskurar så vi hoppas på finväder imorgon / AC

Av AnnCatrin - 30 juni 2009 14:04

hallå!
En liten blogg från bilen bara för att jag sitter med datorn i knät.....det var därför dottern fick följa med...för då blev vi med dator i bilen ;0)
Befinner oss 18 mil cirkus från Helsingborg, regnet står som spön i backen men det var ju sagt så om tisdagsvädret.
I Norrköping sken iallafall solen när vi for därifrån och Aston kommer att må som en prins hemma hos tjocka släkten.
längre rapport kommer kanske på kvällskvisten om jag kan skrämma igång min dator.
ha de bra ni som har sol ! / AC

Av AnnCatrin - 28 juni 2009 10:43

hallå!
Är det bloggtorka på bred front eller möjligen solsting som drabbat gemene man???
Inte en nyskriven blogg så långt cyberögat når, fast och andar sidan låg jag själv som en död säl i soffan igårkväll, pustande och frusande efter svala vindar.
Det finns inte så mycket att skriva om när tillvaron går ut på att bara orka finnas till i värmen...och det är inte en klagan, bara ett konstaterande av fakta.

igår var vi på snabbvisit till Natus som fyllde 2 år , här med paket i munnen

där bjöds det på tårta men ett glas vatten var väl ungefär vad man mäktade med, om vi har varmt på våran baksida så vet jag inte vad deras baksida ska liknas vid....en kokande gryta kanske Sweaty

Aston befann sig helt plötsligt i mitten av två hundar, "maktkampen" mellan honom och Natus fortsätter oförtrutet........inte tänker Aston vika ner sig i första taget

Natus fick hjälp av Jezzie att sätta slyngeln på plats men Aston bara ruskar på sig och funderar vad dom håller på med.



snyggt bakställ ;0)...tänk att det alltid blir en massa rumpkort !
Idag ska det packas och grejas och imorgon styr vi kosan mot Vikbolandet....vi får väl hoppas att dom orkat mobilisera krafter där i värmen nu när duracellen är på ingång                   Road Trip
Vilken tur att jag finns i bilen ( AC ) för inte känns det alldeles superduper kul att åka iväg i denna hetta.
Sen på tisdag morgon åker vi vidare mot Skåneland, där blir vi tre nätter innan vi vänder åter för att hämta upp en uppfostrad duracell Bravo!
......hoppet är det sista som sviker........
Nummerlapp för Alfta damp ner i brevlådan, hmmm......19 berner var väl inte mycket att hurra för, och halta Olga kan vi räkna bort så då bidde det bara 18, och Aston ska in som nr 2 i ringen så det blir till att vara ute i god tid om han ska hinna varva ner.
Camilla vill provspringa innan utställningen...vet inte det ja´...tänk om hon ångrar sig och jag får älga runt själv, då har vi definitivt ett blått band i näven...och sen gör väl inte sommarkostymen direkt att oddsen blir bättre.......det var ju en notis om mej i senaste hundsport.....
citat:
"konstante utställaren
här har du en person vars hund aldrig fåttt mer än ett blått band i officiella utställningssammanhang, detta till trots så återfinns ekipaget på alla utställningar runt om i Sverige, husbilen är packad och nu betas utställningar av en efter en. Jaha, ett blått band även idag.
Alla icke hundiga vänner är dock övertygade om att hunden i fråga är en stor utställningsstjärna, och undra på det!
hela huset är ju tapetserat med (köpta) utställningsrosetter, mest blåa sådana förstås, men blått är flott.....de vet väl alla! "

text Ursula Wilby
nu har hon ju förvrängt det hela lite för att jag inte ska fatta att det handlar om mej för jag har ju ingen husbil, bara en vanlig bil lastad med hysteriskt roliga kamrater......och rosetten jag köpte i Karlskoga var faktiskt RÖD !
Men håna mig i medlemstidningen.... det bjuder jag på......snart börjar dom röda ramla in som på ett pärlband......Roll
Nä, nu ska det hängas tvätt, ingen har talat om för mig att man kan tvätta några dagar före en resa, trodde man måste tvätta samma dag som det ska packas....
pust och stön i sommarhettan / AC

Av AnnCatrin - 26 juni 2009 11:37

Hallå!
A´puh vilken värme......nog för att jag ville ha sol och värme men varför kan det inte vara lagomt????....vi bor ju faktiskt i det landet .......

Gårdagens kalas avlöpte utan krasBirthday Party Blowertänk att 18 personer kan äta och dricka, vissa till och med dryck av alkoholhaltig karaktär...och inte ens ett bestick låg på sne´.....det du Tuffa!



födelsedagsbarnet var själv på bolaget dagen till ära.

Dagen började med "skönsång" kl 06.02 av dom stolta föräldrarna...det var den tiden på dygnet hon såg dagens ljus....lite omtöcknad som jag var då efter att ha klämt ut en 4 kilos klump så begrep jag nada när barnmorskan gratulerade till en liten spargris......för det första så var jag helt inställd på en till liten son som skulle heta Anton....och när det då antyddes att det var nåt litet blommigt knubbig med tryne som tittat fram då var det aningen förvirrat ett tag Shockedvilken tur att hon såg ut som en helt vanlig bebis!
Det gjorde nog inte så mycket att vi kom in och brölade i otakt och att inte en ton var rätt när hon öppnat paketet....en liten laptop med inbyggt modem, alltid uppkopplad mot cybervärlden!

lycklig 20-åring

är det nån som har ätit glass????
Jag fick ta till drastiska metoder för att tygla vilden, han blev helt sonika kopplad när vi skulle äta för annars har nog både folk och tallrikar flugit som käglor....alla måste ha hjälp och en vänlig knuff tycker Aston pastorn, men när stornosen var och skannade av buffébordet och en av dom stora bröden var på väg att fastna i mungipan då fick matte nog.......alltså min matte har inget sinne för partystämmning säger Aston, helt plötsligt står det ett bord uppdukat med mat i trädgården där ALLA helt ogenerat går och plockar för sig...men när jag försöker ta en torr liten brödkant då blir det ett herrans liv i luckan....hmmm......så himla orättvist!!!!!!!...You're Nuts
Tuffa hon kan minsann få vända upp och ner på hela trädgården utan sura miner, då skrattas det som aldrig förr......
Nu har hussen dragit på hojäventyr till Hälsingland över helgen...det verkar nära nu att han hittat en hoj.......så då öppnas helt plötsligt dörren till att min hoj är tillbaka hos mej......undrar om brallorna legat till sig och töjt ut sig över vintern?Biker Babe...skulle inte tro det...och semestertider brukar inte vara gynnsamt för midjemåttet.....
idag är det än varmare och imorgon skulle det bli 27 grader så jag har då fått värme mer än jag mäktar med.......
har shoppat 2 furminator på tradera till Camilla och mej, jag försökte köpa en large men blev överbjuden hela tiden så då blev det en medium för mej oxå, 249 kr st + porto var väl överkomligt pris .
trevlig helg! / AC

Av AnnCatrin - 24 juni 2009 19:56

Hallå!
Idag har solen gassat på så nu är det blekfeta skinnet i en betydligt rödare nyans.....

Aston vilar sig i form....
Lunchgäster stod på programmet, det var skralt på hundgäster, endast Tuffa dök upp.....eller endast och endast...Too Funny
Hasselahundarna fick stanna hemma och det kan ju vara klokt att halta Olga inte inleds i frestelse att rejsa med duracellen I miss youhälsar Aston.....
Men Tuffa körde en enmansshow så det blev full huggning ändå kan man lugnt påstå.....till en början så fick hon vara lös.....men hallå...är det där verkligen en berner?????.....snacka om accelaration värre än en vinthund....Aston hängde då inte alls med i svängarna när hon drog järnet...så det blev till att koppla det lilla livet för hon har inte dom benen som pallar tvärnitar och tjurrusningar.....så långt allt väl...efter maten hjälptes alla åt att duka av och bära in.......hmmm.....Tuffa tyckte inte alls att det var en bra idé att bli lämnad kvar vid bordet fastknuten i en träfåtölj......fråga inte mej vad som hände men helt plötsligt så yrde det både möbler och mat i luften......antagligen så tog hon vägen under bordet som gjorde att det flög runt, Tuffa vart naturligtvis helt förskräckt och drog järnet......med stolen efter sig...och den är inte liten!!!.....Efter Tuffa rusar Anneli i full galopp.....men Tuffa hade sån fart att hon hann inte

ikapp...trots att Anneli genade genom mina liljorYou Rockförstår ni hur mycket jag skulle ha betalat för att haft en filmkamera i näven just då.....när hon drog iväg runt pionerna.....

...och mot frigge och bakom busken där, så såg jag min chans att genskjuta......fick tag i Tuffa när hon kom fram bakom busken, hon kom iof inte längre för stolen kilade fast sig men jag kunde snabbt koppla lös henne......då kom hennes matte ut, som missat hela spektaklet för hon burit in grejor...vad gör ni??????Whoa hon påstod att vi såg helt chockade ut...NÄHÄ?????Nervous 2lite stressande var det nog innan vi fick tag på det skenande ekipaget !

Tuffa verkade ta det hela med ro.....hon tyckte väl att en ommöblering var på sin plats....förra sommaren klättrade hon ju upp på bordet....hennes matte hävdar tappert att hon är SÅÅ lugn och beskedlig hemma.....ja ja....ta den där med rödluvan och vargen oxå......

Enda chansen att få åt sig en matbit verkar vara att välta ner rubbet på gräset......varför tycker dom tvåbenta att det var så himla bra att dom hunnit ätit färdigt ????......nu blev det ju mest pärer dränkt i en deciliter flingsalt kvar till en svulten tösabit.....

Ja tänk att det är full show och gapskratt varje gång vi har sammankomst......men nästa gång kan vi väl vara hos nån annan....jag vet inte hur mycket mina möbler pallar....Crazy
och den fina rosen jag fick av Anneli blev en aning tilltufsad efter en kullerbytta i gräset.......

Anneli hade med sig sin furminator, en pälskniv som drar bort det döda underhåret effektivt......hoppas att det stämmer, för nu är hunden med sommarkostym......tänk om jag rivit bort den rätta pälsen??!!
Alltså det lossnar kopiösa mängder, förhoppningsvis så växer det ut ny päls lite snabbt....storpojkspäls utan krusiduller Hmm 2

himmel vilken hårig kompost......

mattes sötnos......inte ens han kan lyckas ställa till med så mycket oreda på så kort tid som Tuffa lyckas med.......och då är det han som går under arbetsnamnet duracellen........

A´puh......det kostar på att vara partypingla.....

ja men tack då kamrater för en oförglömlig dag......inte var det speciellt svårt att få inspiration till dagens blogginlägg  Bouncy 4
Imorgon fyller dottern 20 år, grillparty står på programmet.
ha det härligt i sommarvärmen! / AC

Av AnnCatrin - 23 juni 2009 20:46


hallå & godkväll !
Semester.....hur fint ligger inte det ordet i munnen.....och är det 22 grader ute fast klockan närmar sig 21 ????
jag sa ju det att jag beställt varmt och skönt....men inte vart jag beställt det.......till dom högre makterna kändes det inte lönt att be.......;0)
imorgon blir det finfrämmandet från Hassela och Bergsåker....surra lite strunt är vi himla bra på !
Allsång på dumburken och snart börjar Morden i Midsommer.....hör det till sommaren eller hör det ??????
Ja skål då kamrater och skön semester !!!!!!
/ AC







Av AnnCatrin - 22 juni 2009 13:05

Lite knubbig bäst för hälsan

Det är minst lika farligt att vara för mager som att vara för fet och allra bäst är det att vara litet knubbig visar en studie från Japans hälsovårdsministerium enligt AFP.

De japanska forskarna har under tolv år studerat 50 000 människor mellan 40 och 79 års ålder och funnit att magra personer får i genomsnitt fem år kortare liv än feta och att 40-åringar med lätt övervikt kan räkna med att leva sex eller sju år längre än de magra.

Forskarna gissar att orsaken till de magras kortare liv kan vara att de blir mer mottagliga för exempelvis lunginflammation och att de ofta har skörare blodkärl.
oxå ett sätt......
suck...det gick inte denna sommar heller....

hallå!
är det inte fantastiskt att springa på en sån här trevlig artikel när semester med god mat och kalla öl står för dörren??
Fast egentligen borde det bara vara rå morot och kranvatten på menyn….men det är en annan historia……
En som däremot gärna får lägga på sig vikt i form av muskler är hunden.
Idag var det vägning, 49,3 kg, upp 1.2 kg sen förra månaden trots att det gått lite trögare med maten ett tag igen.
Förhoppningsvis så är det vårt eviga vandrande  över stock och sten, berg och genom dalar som bygger upp kroppen sakta men säkert, jag tog och mätte upp avståndet med hjälp av ENIRO, fiffigt värre, man följer sträckan man brukar gå på kartan med musen så mäts det upp…..6,7 km är den ”långa” svängen som inte känns så långt längre.,…..så nu kommer vi nog traskande bortöver Bergsåker endera dagen ;0)
Hussens långa sväng uppmätte blygsamma 2,2 kilometer……hmmmm
Det är lite tvärtom i vår familj tydligen, man läser om hundar som får motionera som tok på helgen när husse och matte är ledig och som bara får korta rastsvängar under veckan……här är det precis tvärtom….vi går nästan ihjäl oss på veckorna och när husse tar över kopplet på helgen då blir det kortsväng…….får nog trissa igång honom på lite längre svängar också.
Fast å´andra sidan är det asfaltspromenader dom sysslar med så det kanske inte behöver vara så långt då.
Passade på att fråga Mats vår veterinär om det här med cortison och ormbett på hund, det har ju kommit nån utländsk studie som säger att det kanske inte gör så stor nytta men han skulle definitivt ge sin hund cortison vid ett ormbett.
Och viktigt att tänka på är att hålla hunden i stillhet efter ett bett för att inte giftet ska sprida sig så snabbt i blodomloppet.
Jag har fortfarande inte sett till nån orm trots att det ska finnas mycket av den varan i våra skogar…myt eller verklighet…vad vet jag, men jag har ju cortison kvar efter Wictor så det kostar ju inte allt för mycket energi att kånka runt på några tabletter.
Kanske dags att hunden får inviga klövjeväskan, en halvlitersflaska med vatten på varje sida kan passa bra nu när solen ska gassa i 3 veckor ;0)
Det blir en hektisk vecka känns det som, jobb imorgon…ev ska vi klämma in en stökresa till Ö-vik, dottern fyller 20 år på torsdag så nån form av tillställning som kräver städning och förberedelser blir det väl till det…..sen åker hussen/maken på hojresa fre-sön och på måndag morgon styrs kosan mot Norrköping….vilket innbär att hunden måste göras representabel inför inkvarteringen hos Lena…..A´puh, tar väl en upputsning på söndagkväll så gott det går ;0)
ja´och som vanligt så sitter jag med fingrarna klistrade på tangenterna istället för att göra nån nytta……är det inte likt mej så säg?
ha de bra / AC


Av AnnCatrin - 20 juni 2009 16:32

Hallå!
hoppas att helgen förlöpt i lugn och ro med en trevlig atmosfär för er alla !
Idag fyller vildbasen 16 månader.......

tänk att förra sommaren var han i ett behändigt hanterligt format......jag tar tillbaka alla eventuella anspelningar på att han har lugnat ner sig

......omtag......han är vildare än någonsin, leksakerna  flyger runt väggarna och inte blir det mycket kvar av dom ;0).....och han har återupptagit favoritsysslan "hoppa upp och välta matte när hon minst anar det"......så nu blir det till att göra som fröknarna på dagis igen......att ta till arga rösten ;0)

Det är ju klart som korvspat att han testar gränser...är det du eller jag som bestämmer......nu har jag ju tänkt hålla kvar vid grundtanken att det är jag som har sista ordet..... så nu får vi väl ta en brottningsmatch om det igen.....nu vet jag ju att han taggar ner ganska omgående när jag sätter ner foten när han flamsar runt ;0)

Här verkar det ha gått livat till på midsommarafton....tänk att man inte kan lämna hussen och hunden själva ett dygn......hunden ser ut som en skitgris och det är ett stort hål i gräsmattan......jippie! nu har han börjat gräva igen oxå....är han inte för rar så säg??
en stor bunke ligger nu över hålet och förhoppningsvis så påbörjar han inte ett nytt.

tappert försök att gömma den skitiga bringan.....too late mister!

ren och fin igen...så gott det går....
så det blev schamponering av haka och bröst till hundens förtret.....suck vilken onödigt tråkig matte jag fick på halsen då tycks han tänka.....
Ett dygn kvar att jobba och sen ett "kortpass" på tisdag......och sen är det 23 dagar ledigt !
Och om en dryg vecka drar vi söderut, himmel vad fort den resan kom då.....jag hoppas verkligen att vi kan sålla lite så att vi inte måste in och titta på varenda mc som maken är intresserad av......det där med stopp efter vägen brukar ha en förmåga att dra ut på tiden...eller hur kamrater ;0)
idag har det bara slappats.....så gott det går när maken våldar upp takbjälkar med slagborrmaskin i källaren......lugn och ro kan man inte kalla det.....
nu ska jag fixa lite middag, det blir nödproviant, korv & pommes......
avslutar med lite bilder på herrn i baljan som har väldigt svårt att stå still...det måste vara en hel myrstack därbak!
ha en fortsatt trevlig midsommarhelg! / AC





mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards