Aston & Lukas

Alla inlägg under november 2011

Av AnnCatrin - 30 november 2011 18:15

Hallå!
Ja, allting har ett slut ........så som ledighet .......nästan två veckor av lata dagar borträknat ett dygnspass är nu till ända, nu ska det jobbas och jobbas hela helgen med en liten mjukstart imorgon med ett kortpass ........men sen så till veckan är ordningen återställd, bara ett ynkas kortpass att avverka   
Jag säger det igen, jag skulle icke ha några problem med att vara hemma på heltid ........om jag fick betalt .................. är ju trots allt tacksam för att ha ett jobb att gå till, det är inte alla förunnat!
Och den fina rena snön är oxå ett minne blott, vaknade till ett slagregn med hagel ......tillbaka på ruta ett ..........slask och smuts och elände  
Eftersom inget kan ändra tingens ordning så är det bara att gilla läget att vi lever med fyra årstider, och då vill jag ha vitt och rent nu och det med basta!
Ställde in mig på en dag där man knappt kan sticka näsan utanför dörren men se solen kom minsann och lättade upp det tunga sinnet över regneländet.
Detr var bara att stuva in dom fyrbenta i bilen och dra iväg på ett litet äventyr.



Gissa platsen!

Det är faktiskt INTE normalt att foto bilder som kan misstagas för sommarbilder så här på novembers sista dag.
Solen står så sjukt lågt att det vara bara halva stranden som låg i sol, och en bit bort på den soliga delen var det massa änder så dit gick vi inte.
Mardrömmen är ju att nån fågel inte kan flyga och blir ofrivillig lekkamrat till hundarna.
  



 


 Hundarna flög som vanligt som skållade troll ...........här är det långgrunt så det blir inget ofivilligt dopp, då måste dom ut en bra bit!

Det är ju så varmt i luften så det känns inte som att man behöver neka dom att vara i vattnet ..........och skulle det ha varit så så hade jag nog inte valt att åka till havet!  



 



Det blir liksom lite extra när man tar bilen och åker iväg, hundarna är förväntasfulla och det är kul men nya platser ....................nu är ju denna plats inte så ny för mej ........Bergafjärden .......................här har vi stått uppställd många somrar med husvagn .................. men för hundarna var det nytt!   
Tur man ska jobba så man får vila från kameraeländet, jag blir lätt besatt av perfektion när jag håller på med nåt ( icke hushållsnära tjänster, ROLIGA SAKER ) och just nu känns det som att ju mer jag försöker desto sämre blir det .........................skärpan och jag är inte på samma planhalva .......eller ens i samma kommun ...................... 

han är fotogenisk den lilla farbrorn ...................kan han bara lära sig att sträcka på köttbullekroppen så blir det nog riktigt bra .....................

snodde denna bild på fejan ........................för liten hund eller för stor ställning? ser ju inte helt rätt ut om man säger så, men man kanske ska spänna fast den lilla farbrorn på en dylik tingest för att få till en ok ståbild?   
Nåja, det blir nog bra vad det lider, han får stå på tillväxt, 16 månader imorgon .................... en fantastisk hund, vi önskar oss ett bra påskjut och drive i bakstället av tomten, det kanske funkar?  
Jag har ju fått mycket tips om hur vi ska träna men handen på hjärtat så har jag inte lagt så stor vikt vid detta " problem" .........han är fortfarande väldigt ung och så viktigt är det inte med utställning så att jag måste tokträna en unghund .......................jag återkommer i frågan om jag skulle börjat träna honom tidigare när han vuxit klart och är en snygging i sina bästa år vid typ fyraårsåldern ......................    
I väntan på snön så får man kolla på skidskytte på dumburken, jag vill helt allvarligt prova att åka skidor med hundarna, jag har ju kanonfina milslånga spår bara runt knuten ....................... så nu växlar vi fritidssysselsättning Maria! komsi komsi snön! 
ha det bra / AC
    

Av AnnCatrin - 28 november 2011 14:58

Hallå!
Till syvene och sist så kom det några flingor dalande .................är sjukt less på grus och skit nu, det får gärna frysa på så att hundarna kommer in i samma skick som när dom gick ut ......................utan att bära in flera kilo dynga i pälsen .......... 

Men bara för att jag gläds åt vitt på backen just nu så är det inte samma sak som att önska kopiösa mängder ..................... LAGOM är bäst!   
Nu tror jag inte denna snö kommer att ligga kvar för det skulle bli mildare igen, men det lär ju komma ny vad det lider!
Championmiddag stod på agendan i lördags .......

temat för kvällen var sport .......



    


    

 
 
Camilla kom rustad till tänderna med både pannlampa och matchande dragbälte ...................vi ser verkligen fram emot skidsäsongen!
jag tror faktiskt att skidutstyrseln funkade lite som en regndans ......................för när vi for hem några timmar efter midnatt så dalade det lappvantar från himlen och när vi sent om sider vaknade så låg ett skört vitt täcke på backen.

Tjusigt värre var det dukat!   Tackar allra ödmjukast för superb trerättersmiddag i glada vänners lag!



Och vi skrattar faktiskt inte HELA tiden ......................här var det en stund för eftertanke, kluriga frågor att grunna över ...................... men säg det lugn som varar ...........................  


 
  när det skulle rättas så var det kört igen ......................och i den andan fortsatte kvällen ................. skrattmusklerna är då vältränade om något!
      

Fågel utan fjädrar ...................bra där! babysteps framåt  
Ja, nu får vi vila från tokerierna ett tag, nästa middag blir på det nya året!



ett försök till ståbild ....................... 
Det fick bli havet idag oxå, det går då väldans trögt med inlärningen ......................för mej ................fick läsa mig till nåt jag kunde för nån vecka sedan men som nu var som bortblåst, ska man måsta krypa till korset och vrida ratten till AUTO?? Nepp, jag vägrar!
Sen kan man ju kolla att man har kräm i kamerabatteriet oxå innan man åker .................... men det är en annan historia   men några bilder blev det iallafall!
               
Eftersom jag var en smula gramse över den tröga fattningsförmågan så fanns inte inspirationen heller för nåt fotande, har nog aldrig lyckats med så många kassa bilder på en och samma dag .....................nåja, man ska ha sådana dagar oxå!
Nu ska jag göra några knop på den hushållsnära sidan, har faktiskt röjt i tvättstugan idag, duktigt!
ha en skön vecka! / AC
PS

jag är med och tävlar om årets hundblogg  på www.lillaotto.bloggplatsen.se.......varför inte liksom, 98 % av bloggen handlar ju om hundarna    Jag brukar aldrig haka på några tävlingar, det dräller ju av dom på FB, men ingen regel utan undantag, mattes pojkar ska narturligtvis vara med och tävla, det är ju deras blogg!
    

Av AnnCatrin - 24 november 2011 13:08

Hallå!
Idag var det inga ovälkomna moln på himlen, bara en sol, men ack så lågt den klamrar sig fast där uppe, det är inte säkert att man får sol på sig bara för att den lyser, det mesta ligger i skugga ändå!
Så vi fortsatte på den inslagna banan, att leta upp nya miljöer, traska runt i skogen kan vi ju så det kan nog vara kul för hundarna oxå att se nåt annat!
Det blev havet, UTAN farliga kajkanter, Fläsians havsbad är ganska så obefolkat så här i slutet på november   

så här såg det ut samma dag förra året .........................



en aningens kontrast eller hur, det brukar ju vara mer vanligt med snöiga nosar än sandiga  
Men vi klagar inte, en dag på stranden är väl en alldeles utmärkt trevlig företeelse denna årstid!
Fast handen på hjärtat så får det gärna frysa på nu, är lite less på stampade jordgolv!


       
För ordningens skull så kan ju förtälja för den som undrar att jag är inte ute  efter att bara konstant ha actionbilder på hundarna, nepp, jag tränar febrilt på att hjärnskrället ska samarbeta så att jag ska kunna komma ihåg vilka olika inställningar jag ska ha vid olika förhållanden , sakta men säkert så jobbar vi oss bort från det förhatliga AUTOläget .......................bara för att liksom, man behöver utmaningar här i livet och just nu är kameran min ........................... skulle ju kunna utmana bostaden på en storstädning och adventspyntning oxå ................... men att vara ute med hundarna är SÅÅÅ mycket roligare, och jag måste ju faktiskt vila lite för imorgon är det arbete minsann  jobbar ett helt dygn och sen var jag visst ledig till nästa torsdag ......................  



Aston Martin kan man lita på när det gäller att stå still, ganska fantastiskt att han faktiskt har en av och på knapp!   
 

Stå snyggt med fin bakgrund finns inte på lilla farbrorns karta ....................


 


men plötsligt så händer det och man får till en bild där han inte ser ut som en köttbulle, han är så kort i kroppen i förhållande till Aston som är på den långsträckta sidan istället, om inte Lukas sträcker på sig blir det verkligen som en liten rund farbror!  .....................Och den sjukt tjocka pälsen tillför ju inget för att mildra intrycket av en liten knubbis!


           
Ja, man behöver inte vänta många sekunder innan det är full rulle, men till Astons försvar så är det faktiskt nästan alltid Lukas som drar igång jagandet och inbjuder till lek.


   


ja, man kanske inte ska klaga på stampade jordgolv och sen dra iväg till en sandstrand med hundarna .....................  

Äh, vi har ju kul , det är huvudsaken!



ja det var dagens lilla utflykt, undrar vilken del av kommunen som kan stå på tur framöver för en liten fotosession?  
ha en trevlig helg! / AC    

present till helgens evenemang   i bernerfärger så klart!       

Av AnnCatrin - 23 november 2011 13:45

Hallå!
Igår var det en sån där surmulen dag, det var som om nån dragit en blöt kall yllefilt över tillvaron, men idag så var solen på G igen, fast några envisa moln hängde lika lågt som solen så vi begav oss på vandring utan kamera, men som av en händelse så tittade den fram  så vi genade lite och pinnande hem efter kameran, för om jag någonsin ska få nån kläm på det här med inställningar så är det bara att träna träna träna ........

Stuvade in hundarna i bilen och så begav vi oss mot öppna ytor, det är sjukt svårt att få skärpan där jag vill ha den när det är massa buskar, gräs och annat i vägen när vi är i skogen.
Men innan vi var framme och på plats så var solen väck med pusta igen, nåväl, det går ju att fota utan sol oxå, huvudsaken att man har med sig rörliga objekt  
           
tjohooo ...................undrar vem som är i luften hela tiden???
Det blev lite skärrat för en sekund när dom drog i väg i 180 mot kajkanten ......................... inbromsning i sista sekund är verkligen en underdrift  
   
Lite sent på året för ett dopp, och åker dom i det iskalla vattnet är det lätt att dom får panik, hur får man dom att simma åt rätt håll där kajkanten tar slut och det går att ta sig upp? HUA!
     
Ner och känna på vattnet var visst ett måste, och det tog ju inte många sekunder för liten farbror att plurra, det blev visst väldigt djupt på en gång!
Och då ser man att det finns ingen logik i hur man tar sig upp ur vattnet, att klättra upp för glashala stenar tyckte han var en bra idé, inte vända och gå upp samma väg som han gick i ...........  och hade inte jag klättrat fram och grabbat tag i nackskinnet hade han nog hängt kvar där än, lillgubben!
Ja, snabbt kan det gå, att olyckan är framme, bada i slutet på November är väl ändå aningens onödigt!
          
     Synd på solen men vi åker dit en annan solig dag och tränar vidare! Nu hade vi hela stället för oss själva, sommartid brukar det drälla av husbilar här.
     
Att vara "lillebror" till Aston Martin kan inte vara lätt alla gånger   säkert lika nervpirrande som att simma i hajrika vatten ...........han vet aldrig när attacken kommer ......................................... eller det vet han nog egentligen, inte många lugna minuter   men det är trötta nöjda hundar när man kommer hem ...........en var väl bara lite onödigt blöt idag!
ha det bra / AC    

Av AnnCatrin - 21 november 2011 14:36

Hallå!
Ja nu är man hemma igen efter en tripp till pannkakslandet, Lena, Astons uppfödare skulle fylla 50 bast och vi var bjudna, och det kan man ju inte tacka nej till!
Hundarna fick stanna hemma, lite svårt att ordna hundvakt på annan ort!  
Aston hos mamma och Lukas hos Camilla.

foto Camilla Anderholm
Tänk som jag försökt med att få mina hundar på samma bild, men när man är på kollo då passar det visst att sitta som ett ljus!   ( Lukas i mitten för den som inte känner igen den lilla knubbsälen )
Vi velade in i det sista inför denna tripp, vinterdäck eller inte ......................... och orsaken till detta huvudbry var dom sprillans nya vinterdäcken, känns surt att köra nästan 120 mil på bar mark med nya däck , det är ju lite olika bud men överlag verkar det vara en rekomendation att inte köra i så hög hastighet dom första 50-100 milen, och att krypa köra i 70 på motorväg ner till Norrköping kändes inte som ett alternativ ........men man vill ju inte halka runt på sommardäck heller om det är halt, men med facit i hand så stämde våderprognoserna ganska bra, det har ju varit risk för halka på nätter och tidiga morgnar men då har ju inte vi varit efter vägarna.
Så nu kan vi byta däck och ha alla dubbar i behåll när dom verkligen kommer att behövas, om det nu blir nån vinter ..........   
Jag hade iallafall garderat mig med att överlåta ansvaret för hundarna på Camilla om det var så att vi inte skulle komma hem igen ........och det behöver ju inte ha berott på vinterdäckens frånvaro, allt kan hända när man ligger efter vägarna!
Vi åkte ner på fredagen, det tar ju typ en dag om man inte sträckkör.
 
Allsång på lördagmorgon för födelsedagsbarnet som faktiskt fyllde år samma dag som festen. Stackars Indra som låg och myste med sin matte fick en smärre chock när sovrummet fylldes att "skönsjungande" människor  
En fin förstoring av telningarna var en av presenterna.
Huset fullt med hundfolk blev det eftersom på dagen, valpgos oxå, härligt!

Sen blev det fest med fantastisk buffé, underhållning och dans.   jag hade helt olikt mej lämnat kameran hemma i Norrland så det blev bara några usla mobilbilder!  

  SJÄTTE SEPTEMBER med RYDGRENZ  ( klicka på länken)
Lena sjöng ju live för Anders när han fyllde 50 så det var ju lite funderingar om vad han skulle sjunga, men han vidhöll att det var hennes grej ......................sen att hela familjen spelat in en video var en väl bevarad hemlighet, så jäkla bra!

Eftersom att busbullen och jag så lägligt jobbat in ett viltspårschampionat så fick hon en skärbräda i glas med bästa busbullen på .

  

....och en liten förstoring med honom i hans rätta element . flygande i luften!
 
     


Och ett rim hör ju till oxå    
 

Tänk att det blev han med damp, som skulle bli kennelns första
svamp!
Stort grattis på 50 årsdagen, här får du ett minne av dagen,
jag lovade ju ett
CHAMPIONAT,
denna sak kan passa till speciell mat
Inte nåt billigt får det vara på den exklusiva grej, typ leverpastej
Nä, på denna ska skivas av finaste sort
allt simpelt går bort
Tänk när du yrvaken i köket kommer ner, vad är det första du ser?

Jo en plusmeny med extra allt,
prydd med championrosett, det är väl ballt?
Men att stå still är väl inte riktigt hans melodi
så du får även en bild med fart i
Bästa busbullen med fart och fläkt
en sån tavla är väl  lite käckt?


Igår på hemvägen regnade det konstant, så länge det är ljust ute går det ju någorlunda men vi insåg ganska snabbt att nya torkarblad måste införskaffas, det blev bara som snor på rutan, som att sitta med trocaderobottnar framför ögonen när mörkret kom smygande, och det gör det ju tidigt denna årstid!
En ny naturupplevelse bjöds vi på strax söder om Södertälje, helt plötsligt kom ett stort kolsvart vildsvin galoppernade över ett fält, första gången jag sett en livslevande vilt sådant ..........och jag har ingen önskan om att se nån fler eller att dom ska komma hem till oss i Norrland heller, dom kan hålla sig i pannkakslandet! HUA vilka bestar!
Idag är det uselt i kroppshyddan, det tar på att sitta i bilen, men en liten vandring orkar man alltid med, och när solen skiner så måste ju kameran hänga med!

Jag fick ta till ett fult knep och knyta fast den lilla modellen för att få dom på samma bild  
 
       
Ja tråkigt på våra vandringar har vi inte!
 
Solen står så lågt så man får leta efter soliga platser     det mesta ligger i skugga ändå fast himlen är blå!
       
   
Nu ska vi bara  vara hemma i flera månader, inga jobbiga långa bilresor ........eller .......hmmm...........ja just ja! vi skulle visst till huvudstaden framöver, nåja, men efter det ska vi minsann bara vara hemma på våran gata! 
Och som av en händelse så ringde en arbetskamrat och ville göra ett byte, så nu får jag inte jobba förrän på fredag .......så tokigt det kan bli, ledig hela veckan!  
........Och till helgen är det stor baluns igen när vi ska fira Tutans championat, det ska bli kul, fest varje helg, vilket flyt man är inne i!
Ha en skön vecka! / AC 
      







Av AnnCatrin - 15 november 2011 22:15

Hallå!
vilka härliga dagar vi har!!  
Vi är i mitten av november och inte en snöflinga så långt ögat når, för den som minns så har jag ju numera konverterat från snöälskare till den andra sidan, som tycker att den kan få komma i januari och februari men när mars knackar på då kan snön gå!  

Fast! vid närmare eftertanke, vi ska ju åka skidor i vinter, hej och hå, då kanske det vita eländet måste ligga ett tag ......tills vi lärt oss!
Jag har ju åkt skidor på längden i min ungdom, det tyckte min mor var en trevlig sysselsättning, när jag blev stor och fick bestämma själv blev det i utförsbacke, slalom! Inte nån hejare på det men ner kommer man alltid! 
men nu så ska det visst bli en trevlig sysselsättning tillsammans med sin hund ....................f-n tro´t ...............nuförtiden är ju skidorna som tandpetare, och jag i spåret med två ystra hundar kan ju vara en syn för gudarna ......................för man kan ju inte åka med en och en .....................eller? 
jag har faktiskt skidor av nyare modell, vallningsfria, men dom kan säkert vallas så att vallabodsansvarig icke blir göralös!
Liten farbror ska få lite upprättelse, matte la ju ut mindre smickrande bilder i förra bloggen, när det inte är tjejer i närheten ser han helt normal ut!


 


 

jag förstår inte vart minneskapaciteten tagit vägen???  Pang så står kameran i autoläge och verkar inte kunna prestera nåt annat, jag blir galen när jag vet att det går att få till bra mycket bättre bilder ......det gäller bara att komma ihåg hur ............   jag har ju läst och förkovrat mig ......och testat .......men sen går det några dagar och så är det väck med pusta .........och ratten vrids till AUTO .......störigt! 
Det är så sjukt tråkigt att bara ha suddiga rörliga bilder ....................så idag blev det lite påläsning, kameran runt halsen och villiga ystra objekt i koppel .......hej och hå mot skogen vi gå!



 

 

 

 

 

 
japp, betydligt bättre, inte klockrent på alla men ändå godkänt!
Och färgerna blir ju helt annat oxå om inte den där nedrans ratten står på AUTO!
Berner gör sig verkligen fantastiskt i höstfärger måste man få tycka!

japp, ro hit med en godis så ska jag hoppa och studsa lite till! 
 


Lukas lillfarbror, hur timid han än må vara så förvandlas han till en fullblodsracer när han släpps lös, 0-100 på 0 sekunder typ, han förväntar sig att Aston skall ta upp jakten , vilket han lite halvhjärtat gör för han har insett att han inte har en sportkeps att hinna ifatt! 
Att ha muskler som en ubersnabb sprinter är väl inte riktigt i harmoni med rasstandarden ............ 


För några veckor sedan frågade jag Camilla om hon sett bilderna på fejan på Tibetansk Mastiff, det hade hon inte men nu är det flera som uppmärksammat denna enorma hund, fast i ärlighetens namn så har jag sett bilder på dom som inte är så ståtliga oxå, men en matchvikt på 90 kilo är ändå beundransvärt


 
   Generell beskrivning:
Tibetansk mastiff är en kraftig, välbyggd hund med kraftig benstomme. Utseendet är värdigt men vänligt. Hanen bör vara minst 66 cm i manken och tiken 61 cm. Pälsen är kraftig och tjock på vintern men lättskött. Överpälsen är både smuts- och vattenavstötande. Pga den feta pälsen är rasen även lämplig för allergiger. Tibetansk mastiff utvecklas långsamt. Tiken når sin fulla mognad vid 2-3årsåldern. Hanhunden vid tidigast 4 års ålder. Specifikt för rasen är att tiken löper endast en gång per år, på sena hösten.Tibetan mastiff luktar inte "hund" som andra hundar gör. Personligheten varierar mellan hundarna men allmänt är hundarna modiga, reserverade mot främlingar, de är envisa och självständiga. Det är en intelligent ras som är van att fatta sina egna beslut. De är lekfulla och toleranta med barnen samt har stark vaktinstinkt. Rasen trivs bäst på lantlig miljö med stora ytor. Tibetansk mastiff trivs bäst ute även på vintern. Den gillar att gräva hål i marken . De är lättlärda men är ingen lydnadshund som underställer sig människan utan vill vara som familjemedlem och gärna fatta egna beslut. Den har mycket god minne. De är också lite "kattlika" i sitt beteende. Det sägs också att få vara "ägt" och älskad av en Tibetansk mastiff är ett privilegium.

Andra kommmentarer:Tibetansk mastiff vill helst vistas ute men kräver stängsel, annars blir reviren större och större. Ytterst få exempel kan man ha utan koppel på promenader. Kommer alltid hem om den rymmer, men det kan ta från 30 min till några dagar.


Trevligt att den alltid kommer hem om den rymmer, lite halvjobbigt läge om det tar flera dagar!  
Det är iallfall en hundras som har fastnat i huvudet på mej, kanske kan bli en sån i nästa liv när man möjligtvis bor isolerad ute på tundran!
Dom hushållsnära tjänsterna går framåt ........NOT! ett fönster putsat   ett fönster urplockat för putsning.......................vilket jag tänkte göra ikväll, maken skakade på huvudet till att putsa fönster i kolmörker, AHA, du tänker så! jamän då spar jag det till en annan dag ........... 
Lukas är iallafall genomkammad och frissad inför sitt veckoslut på kollo, alltså det är helt sjukt vilken tjock päls han har, den kom tillbaka i rekordfart efter den enorma fällningen i slutet av sommaren, man får verkligen jobba sig igenom för att kamma ordentligt, men han behöver sitt hårsvall den lilla fisen, det var inte så hävt när han var naken  
Bästa Tuffa har varit och röntgat sin trilskande armbåge idag, vi håller tummar och tassar hårt för ett lyckat ingrepp om några veckor!
mer om detta kan du läsa på Camillas blogg
Det börjar ju tryta i förrådet med omeriterade hundar så vi ställer vårt hopp till Tuffa att vi får heja fram henne i spårskogen till våren!

Och sen finns det visst dom som spånar på en Norgeresa ........................spåra i norska skogar är lite annorlunda, men inte omöjligt ..............ingenting är omöjligt i galna spårgänget ......." THE SKY IS THE LIMIT" ....eller hur var det vi sa?
Nä, nu ska man nog gå och nanna kudden, APT imorgon!
ha det bra // AC


 

  

Av AnnCatrin - 14 november 2011 10:15

Ja vad ska man säga? 
Doremis Huble UWA låg för döden för två veckor sedan, han hade tuggat i sig frigolit och det var kritiskt efter OP för tarmen såg inte så fräsch ut ........................men ibland så bara händer det! 

Han återhämtade sig mirakulöst och i lördags hejade vi fram honom och matte Rosa till det sista första priset som behövdes för SE VCH   

Kommer precis på att vi skulle ta vinnarbilder på honom igår, det föll visst bort!   
Grattis till Bernerdalens Rock´n Roll King som klarade sitt anlagsprov oxå, undrar just om det ramlat in så många meriter på berner på så kort tid i nån annan landsända?
Vi är väl uppe i 6 champions nu på dryga 2 månader, det borde väl ge grupppoäng kan man tycka  

och Bernerdalens E´de Bruce kan väl oxå räknas in i gänget, då är dom 7, han tog ju sitt championat i våras.
Hårt och idogt arbete i oländig terräng, dom kan göra om reglerna hur mycket dom vill, den terräng som vi buffats och knuffats, ramlat och klättrat i borde vara underlag för att göra om reglerna till mildare format, men det är klart, neröver pannkakslandet är det väl inte lika kuperat ........eller som här på gränsen till omänskligt!   
Vilken fantastisk höst vi har haft, jag har väl aldrig varit så aktiv med mina hundar som nu, vilket både dom och jag mår bra av, precis som det ska vara!
Igår var det sennenträff, jag fick åka och jobba på grund av personalbrist, men promenad och korvgrillning hanns med före , lillgrillen förblev oanvänd då en rejäl grillplats fanns att tillgå. 
det är helt otroligt vilka fina ställen det finns i närområdet som man inte har en susning om!

Vi gick en bit efter Gusturleden, i Mosjöområdet.
 
Lukas fick följa med själv, lite egentid med matte!
Bea, Bernerdalens Black Velvet har ju en förmåga att dofta himelskt i bernerpojkarnas hormonstinna nosar ..........................sånt har ICKE mattes lilla farbror pysslat med ..................NÄÄÉ DÅ!  Han vill bara leka han ............................  
     
...........................Suck och dubbelsuck säger både Bea och jag .....................hormonerna löpte visst amok BIG TIME på denna lilla filur oxå!   
     
 TJOHOOOO .......................vämta på mig oxå!
 
tant Ellan kan oxå springa ...................kan ju vara värt en godis!
 
Några gick lite längre promenad och andra fastnade med näsan i svampskogen, precis som vanligt med andra ord, varför ändra på ett vinnande koncept?

Maria langar svamp till Marie ........ta från dom svamprika och ge till dom svampfattiga!  bra där Maria, ni ska ju ha plats att bo i vinter oxå, svampar överallt!
   
Man måste vara väldigt högt upp och inga träd i vägen om solen skall lysa över tillvaron, attans vad lågt den står på himlen nu!
 
Vi har tur som tusan med vädret jämt känns det som, det var en gång i höstas när det var surdimma annars har det nog varit hyfsat varje gång! 
Farsdagsmiddag blir det idag eftersom jag fick jobba igår, men först en vandring i skogarna  
ha en skön vecka  // AC     

Av AnnCatrin - 11 november 2011 09:04

Hallå!
Idag är det ett alldels speciellt datum, som bara dyker upp vart 100:ade år, elva elva elva, sov gott du är i ljust minne bevarad kära farmor Nanny som skulle fyllt 100 år idag om hon levat  
Men på detta dygn föds nya små liv som får bara ettor i personnumret, lite häftigt är det allt!
Idag ska jag verkligen försöka ta tag i lite hushållsnära tjänster, nu har jag flamsat boret flera lediga dagar på bara roliga saker så nu måste det bli lite plus på vuxenpoängkontot ......................ack så tråkigt bara!
Men imorgon så ska det hejas i spårskogen igen och på söndag är det sennenträff och sen ville visst barnen ha farsdagsmiddag ....................fullspäckad helg med andra ord!  
igår var vi iväg och gick träningsspår, det gick väl så där, båda grabbarna gjorde sina sämsta spår hittills .....................vilket är lite lustigt för man kan ju tycka att mattes tävlingsnerver ska sätta käppar i hjulet när det gäller, men icke, när vi igår gick bara för kul då strulade det mesta!
Lukas fick söka upp sin start själv, vilket inte gick så bra när det fullständigt drällde av ben efter nåt dött djur precis där, så han blev ju mer intresserad av ett mellanmål än att söka!   fast samtidigt är det ju bra att det inte går som på räls hela tiden, nu fick ju jag jobba lite för att få igång honom!
Sen gick det väl ganska bra men han var ur spår några gånger, vilket man snabbt uppfattar när domaren stannar och vi fortsätter, uppenbarligen åt fel håll!  
Men han fick yra på ett tag och sen så var han på banan igen, tråkigt att klöven inte fanns kvar i spårslutet, det är ju liksom belöningen för hunden, det blev ju likadant för Hubbe en gång men han hittade sin klöv ändå som var slängd en bit därifrån.
Ja, och vad ska man säga om Aston Martin då?
Jag kan ju börja med att banna mig själv som inte lät honom gå först, det funkar mindre bra när han fått suttit i bilen och skruvat upp förväntningarna till ohanterbara nivåer, BUSBULLE!  
Han var verkligen i sitt esse och försökte tackla omkull både domare och en person till vid flera tillfällen, och däremellan så tacklade och hoppade han på mig ...................övertaggad till max!
Uppe på ett hygge fick han vindkänning och genade friskt sisådär 75 meter istället för att använda nosen ....... 
Men för att vara mer i luften än på backen så är det ändå godkänt att hitta klöven!
En hund till av annan ras gick för anlag, där gick det mindre bra, han spårade efter nåt helt annat vid två tillfällen i början på starten och fick visas tillbaka på spåret av domaren, men han jobbade på bra mot slutet men inte med den noggrannhet som man är van att se, lärorikt!
Det var ju skönt att mattes bästa spårkillar bestämde sig för att ha en dålig dag när det bara var träningsspår!  
Men jag fick iallfall beröm för att jag jobbade bra på linan, sedär, någonting lär man sig varje gång!
Håller sig snön borta blir det nog nåt eget spår annars så tar vi rast fram mot våren, då blir det förhoppningsvis ett långspår oxå, då ligger spåren efter varandra och alla hundar som ska spåra går med och spårar varsin sträcka, det låter väl kul!!
Nä, nu måste jag putsa fönster ......................BLÄÄÄÄÄ vad tråkigt!
Ha en skön helg! // AC
 


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards