Aston & Lukas

Alla inlägg under december 2012

Av AnnCatrin - 29 december 2012 13:30

 ......... inte i detta huset iallafall .........dom får väl stå några dagar till på nåder, tomtarna, men sen så åker dom in i garderoben igen, SKÖNT!


 
Som vanligt i december så stod snön som spön i backen även på julaftonen, vad annat att vänta liksom?
JA, jag vill ha snö när det är vinter, det blir så mycket trevligare och renare då, men det här är ju löjligt!
Det går snart inte att backa ut från gården för gatan är så smal så man blir stående på tvårsan med en bil som har usel svängradie ............det är lite trixande fram och åter innan man kan bege sig   
 
Tomten kom i år oxå till Bågevägen, nu när det börjar sina på barnfronten så har vi ju som tur är hundar som tycker det är tokroligt att få besök!
 
tomten gjorde ingen ansats till att klä av sig så den uppgiften tog Aston på sig, " jag hjälper dig av med handskarna jag"   
hussen fick rycka in och styra upp situationen innan både hund och tomte låg i en sprattlande hög på golvet   tur att tomten inte har hundfobi!
  
Får man inte hjälpa tomten kan man ju iallafall styra upp runt papperet tänkte Aston och kastade sig över den uppgiften istället ....................KNASBOLL!
 
Hussen är långledig och varvar sin ledighet med takskottning ................
 
......... och golvläggning i tvättstugan, fint som snus med golvvärme blir det!


 
och varför gjorde jag knäck i år då ???? Det gick ju väldigt bra dom två senaste jularna att vara utan ........... och jag kan ju inte låta bli att äta ............ SUCK!


 
Mina hundar i ett nötskal ........................ Aston som föddes i kullen som kallades snövit och dom 7 dvärgarna, har sen valpben lagt ner stor energi på att leva upp till rollen som figuren Toker i den församlingen   Och för den som undrar så var det en övertecknad tik med väldigt mycket vitt i huvudet och 7 hanar i hans kull   

             
finns ju fler figurer att likna den galenpannan med oxå ...................   


Och sen den lilla truliga farbrorn Lukas, som konstant plirar under lugg och ser ut som att han bär hela världens bekymmer på sina skuldror .............. man kan tro att han är den mest ensammaste och miserablaste bernern i hela världen .........
 
.......... och det stämmer verkligen INTE!
har aldrig varit med om en hund som pockar på så mycket uppmärksamhet och som kan se så bedrövad ut  


  
 
Aston Martin han ser alltid glad ut, snacka om kontraster!


Igår innan jobbet var jag ner på stan och hämtade min "nya" skakel som kom med buss från Kramfors, dagen före kom en Segebadensele på posten så nu har dom varsin, kan vara bra att ha!
Nu är det bra den där sista lilla detaljen .......... att jag ska ställa mig på ett par skidor ........hmmmmmmm .........  
Vi har så sjukt fina spår runt hörnet så det är ta mej tusan ynkligt att inte utnyttja dom .......... så vem vet? .........plötsligt så händer det ........kanske ............   


 
Snart nyår, jag jobbar men hussen är hemma, jag tycker mej skönja att dom reagerar lite mer på ljud nu än dom gjort tidigare, jag hoppas att det inte utvecklar sig vidare för som Wictor gick an på nyår vill jag inte uppleva igen, han var fullständigt panikslagen och dom två sista åren fick han lugnande för att kunna hantera alla smällare.
 

idag blev frigge av med sitt extra tak   
  

Gott Nytt år från oss alla till er alla !

     
tänk om alla kunde hålla sig till animerade raketer och smällare vad mycket trevligare det skulle vara för alla djur, undrar hur många hundar som försvinner i panik detta nyår?
ha det bra/ AC

Av AnnCatrin - 19 december 2012 10:11

.........så skaffar man sig ...........  Genom att i en vision föreställa sig det perfekta julkortet och sen som av en händelse få hundarna på samma spår   
Aston Martin ställer som vanligt upp på allt som matte får för sig ......... det kan ju löna sig i form av en godis eller två ........... liten trulig farbror borrar ner huvudet och väser J-kla särring genom mungipan ........... du kan behålla dina godis för dej själv du!   
Maken till tjurskalle får man leta efter   
Snön fortsätter att dala från himlen, en aldrig sinande källa ovandär verkar det som .......... så då får man lägga ner inslaget av sol och gnistrande snö på bilden och göra det bästa av det man har.

Vi provade först i gatlampans sken om kvällningen .........
Det blev väl halvhyfsat så vi gjorde ett nytt försök dagen efter ........
 
Aston blir ju som vanligt dölycklig när han får dra och det var uppenbarligen lika roligt med pulka som med kärra!
 
men sen är det ju den där lilla detaljen med båda hundarna på samma bild ................  
  
Aston poserar ju gärna ............ men det ingår ju en hund till i hushållet ....................
AHA! jag spänner naturligtvis honom för kälken, TÄNKTE INTE PÅ DET!

 
En glad hund och en som sålt smöret .............
   

Hua vilket hundplågeri ! får man verkligen göra så här hur som helst???
   
Det är tur att man kan klipp och klistra, som av en händelse så hamnade dom på samma bild tillslut   
 
ja, hej och hå, men har man en vision så har man!
Jag kan ju säga att Astons försök till att liva upp fotosessionen inte föll hans matte på läppen ....................... när han kom lös och Lukas spändes för då kastade han sig över den stackars tomten i släden och både luva och lösskägg virvlade i luften ............. ÅHHHH VAD ROLIGT VI HAR DET MATTE!
Idag är det dags att arbeta igen ............... många lediga dagar har avverkats utan att ett enda vettigt handtag gjorts .......................... men nån ska väl vara sån oxå ?   


 
Mattes decemberpojkar i Sennenkalendern   


   
FI UCH NO UCH SE UCH Danish Delight Presenting a Diva  "DIVA" på omslaget till deras klubbtidning



På danska OES webbsida ligger oxå mina bilder, KUL!


 


Och i rasmontern hade jag med en bild på Busen och Ulrika!


Igår dök Sennenbladet upp i brevlådan och några bilder plus text fanns visst med där oxå   
Men det var inte det bästa med årets sista upplaga, det bästa var att den senaste tidens debatt har fått styrelsen att sätta ner foten, MYCKET BRA tycker jag ...........VISST, gör det du tycker är rätt, men om du är medlem och väljer att gå emot rasklubbens rekomendationer så kanske du ska spara in dom pengarna du lägger på medlemsavgiften??
    aldrig har det väl diskuterats så öppet och så aggressivt som denna höst om "fördelarna" med att använda ED belastade hundar................... och den som fortfarande inte förstår vinningen med detta är inskränkt och ointresserad av rasens bästa .....TYP!?
Säger det igen .......................den som gapar högst har inte per automatik alltid rätt .....................  Men i vissa forum är det inte lönt att ge sig in i nån diskussion ...................... gör man ett försök att bidraga med information så misstolkas det långt uppöver väggarna och man blir genast tillrättavisad ..................... SANDLÅDA? jo det kan man säga!

Är det konstigt att världen ser ut som den gör??? ALLA kommer ALDRIG att tycka lika, oavsett vad det gäller i stort och smått, men som en röd tråd kan skönjas att den som surar längst är den som inte kan ha förståelse för att andra tycker annorlunda ............


Nu ska vi gå på prommis, det är då väldigt vad trögt det går på stigtramparfronten ............... vi har plumsat runt elljusspåret några gånger .................... vilket är att lägga onödigt krut på att trampa upp en stig som snart försvinner när pistmaskinen drar upp skidspåren igen ........ vi får väl se om vi orkar ta tag i en ny stig idag ...............   

ha det bra i julstöket! / AC
............................... min man undrar hur jag har tänkt mig inför jul ......... ni vet med julklappar, mat och sånt .........................ja, inte vet jag hur jag har tänkt, nu jobbar jag varje dag och fram till julaftonsmorgon .......................... det löser sig nog !!!   

Av AnnCatrin - 16 december 2012 12:59

Hallå!
Tänk att livet är fyllt av nya upplevelser hela tiden, man behöver inte ens önska sig några, dom liksom ramlar över en ändå, fantastiskt eller hur??
I år kom vi på den geniala idén att åka tåg till STHLM´s hundmässa, inga hundar skulle med och det är ju så sjukt jobbigt att köra hem 40 mil i mörker och snökaos efter en dag på utställning så i år åker vi tåg   
Redan vid bokningen gick det fel med facit i hand, det fanns alternativ,
Camilla fick bestämma resan .......
 byta tåg i Gävle eller åka raka spåret och punga ut 75 riksdaler extra .........hmmm .......... det gör väl inget att vänta 40 minuter i Gävle tyckte hon så då gör vi väl så då.
( det var väl chans till rökpaus som hägrade   )
Åker man X-tåg då är man tydligen 2:a på spåret, det ska stannas för att släppa fram andra tåg som är högre i rang   och det visade sig vara ganska obra denna dag, för när vi skulle tuffa vidare då fick dom inte till växeln, konduktören sprang fram och tillbaka med en piasavakvast i högsta hugg, och till slut så lyckades dom sopa oss ur knipan, det gick ju ganska snabbt att inse att dom där 40 minuternas rökpaus i Gävle var väck med pusta och troligen vårt anslutningståg oxå ............
Med tur som en tokig så väntade SJ in oss, det tåget blev 15 minuter sen vid avgång men vi var på spåret igen .............. mot Uppsala, det gick som på räls ............tills vi plötsligt stannade igen, men vad F_N .........sitter vi på ett till tåg som står lågt i rang???
Det skramlade till i högtalarna och information ropades ut att ledningscentralen meddelat att vi hade fel på ett hjul ........och dom jobbade på att lösa problemet ..........
Man med orange väst sprang fram och tillbaka utanför vårt fönster, vi rullade nån meter, man sprang igen .........och så höll det på ..........LÄNGE
Till slut fick vi veta att vi KANSKE skulle få rulla i 10 kilometer in mot Knivsta som låg ca 3 kilometer bort.
Till slut så ..........som det lilla tåget som tuffar runt på Furuvik ........fortare gick det knappast, så rullade vi in i Knivsta, där vi skulle göra oss beredda på att UTRYMMA tåget   
Hehe, till Camillas lycka så tog det några minuter innan tåget som skulle plocka upp oss kom så hon hann blossa lite.
Vi satt ju egentligen inte i sjön men det fanns en och annan kunde man höra som hade ett plan att passa, och dom var ju lagomt nöjda när dom alldeles för sent anlände till Arlanda.
Så summa sumarum så åkte ci 12.20 från Sundsvall och anlände till huvudstaden vid 19.30 .......... finns ju dom som aldrig kommer fram oxå så man får vara glad för det lilla!
Vi kände oss som skolkande skolungar när vi ringde till hotellet för att meddela att vi satt fast på ett tåg och dom skulle notera oss för sen ankomst   
Trötta och hungriga var det bara att leta reda på hotellet, vi började vår vana troget att knata iväg i fel riktning, men men, fram kom vi, in med väskorna och ut i vimlet för en bit mat.
  
VARFÖR ???? har vi inte Jensens BØfhus i Sundsvall ??? Sjukt god mat, denna gång provade jag kycklingfilé och ribs .......... mums!
Ja, sen vart det inte så mycket mer, shoppade lite frukost på seven eleven och en tidig kväll på rummet.
Pendeltåg till mässan nästa dag, många fina hundar och trevligt mingel som vanligt!
Vårt hemvändande tåg gick inte förrän 18.22 så vi hann se veteranfinalen, sjukt spännande när fina bernerhanen Gangsterluvans Keno Kanon placerade sig som BIS-2! stort grattis igen!!!!
Sen begav vi oss till centralen igen, var väl lite yrt där ett tag när vi skulle komma fram till vart vi lämnat in väskorna i  förvaringsboxar, men Camilla är en hejare på att hitta som tur är!
Vi smörjde kråset på Burger King och gick sen för att kolla vilket spår tåget skulle gå ifrån ...................." ny preliminär tid 19. 10 "............
Jaha! Det fick bli en stor stark på O´Learys för att fördriva tiden ......................... finns det nåt tråkigare än att bara vänta och vänta ?????
och inte blev det ju roligare av att min telefon var stendöd, jag kunde inte begripa varför den var helt urladdad fast jag laddat den på natten ........tills jag kom på att jag dragit på GPS´n kvällen före för att hitta till hotellet ............ man måste ju slå av den annars fortsätter ju den att visa vägen   
75 minuter sen lämnade vi STHLM .........det fanns hundfolk ombord som tyckte det kändes oroväckande att vara på samma tåg som oss, men HALLÅ! det var ju på nervägen allt hände, nu kan det inte hända nåt mer .................................... DET KUNDE DET TYDLIGEN!
Strax före Skutskär blev det stopp, första informationen var att vi hade ett stillastående tåg framför oss ............. nästa information var att det tåget stannat för att det var en eller flera personer på spåret ...........     MEN ALLVARLIGT!!!  UR SPÅR!!! dra in magen så vi kommer fram och förbi!
Så där satt vi igen då, i väntan på farbror blå som skulle avhysa dom obehöriga ........... och sen när detta var fixat då satt vi i kö för att få åka vidare, det var ju tydligen tåg från alla håll och kanter som skulle köra före oss, SUCK!
Vi kom iallafall fram till att vi tjänat minst 5 bonustimmar som vi fått åka HELT GRATIS utan att betalt en krona extra, så då kan man ju inte bli upprörd över tingens ordning   

Snälla Johan kom och hämtade oss när vi landade på hemmaplan vid midnatt, i ett snökaos, väldigt onödigt med en massa blötsnö!
 
Hussen hade gett upp mot snön och gått och lagt sig, glada pojkar när matte kom hem!


 
Det var ingen lek att ta sig fram idag, uppenberligen har alla vilodag idag för plumsa fick vi göra själva, ingen som spårat åt oss inte!
 
Medans vi prommade så kämpade hussen med snön ...............tungt som tusan!

Skönt att vara hemma igen, jobbigt att åka tåg, men det hade inte varit nån höjdare att ligga efter vägarna med bil heller i detta busväder så man får helt sonika vara glad att man kom fram och tillbaka ganska smärtfritt ändå   
Nästa år har minnet av denna resa bleknat och vi är kanske på spåret igen, vem vet?
ha det bra / AC
http://anncatrin.bloggplatsen.se/2011/12/16/6876569-en-sorglig-dag-16-12/
Ett helt år har gått, i ljust minne bevarad, Finaste Tuffa

Av AnnCatrin - 13 december 2012 18:15

........... säga som jag alltid får säga när jag önskat mig snö ........... DET RÄCKER NU!!!!! Stora lappvantar dalar från himlen och vi hinner verkligen inte trampa upp stigar i samma tempo, A´puh!
Förra fredagen hade det snöat som aldrig förr och inte var det lätt pudersnö minsann, näpp, tungt som tusan och med våra antika spadar som man knappt orkar lyfta utan snö så fick det vara nog ........ men beslutsamma steg knatade jag ner på Citygross, 249 riksdaler för en spade är väl ändå lite väl??? rundade huset och slank in på Dollarstore, 150 riksdaler för en fin orange spade var mer vad jag kunde tänka mig att investera så jag slog till och knatade glad ihågen hem igen.
Började förnöjsamt skotta med min nya fina spade men även med en orange  sådan så tryter krafterna till slut, så jag bestämde mig för en liten rast ......................... och det hade ju gått alldeles utmärkt att gå in om jag hade haft en nyckel att forcera dörren med .....................SUCK och DUBBELSUCK   
Maken som befann sig i andra änden av staden fick vända hemöver för att undsätta sin fruga i nöd.
Min "hundpromenadnyckel" var det som jag tappat, jag har ju annars bilnyckel och hemmanyckel på samma knippa, när vi prommar tar jag bara denna nyckel som har ett tunt svart band bara.
Nåja, inga kännetecken som kunde leda nyckel hem till vår brevlåda och med ett ymnigt snöfall från ovan var det inte lönt att gå och leta.
Dagen efter när jag skulle ta på överdragsbyxorna så var där en liten "klang" som inte funnits där förut........... fast jag trippelkollat så var där ändå ett hål i fickan som jag missat och nyckeln låg i tryggt förvar vid fotknölarna   
För er som är bekant med "my name is Earl" så vet ni vad karma kan göra ............  Så nu tror jag med bestämdhet att det var min vilja att inte nedslås av snömängderna utan att istället som en tjurig röd gris med en ny orange spade se allt från den positiva sidan ..........  och detta i sin tur gjorde att nyckeln som av en händelse kom till rätta   

Efter plumsande, skottande och utlåsande på fredagen så avslutades kvällen med en superduper trevlig personalfest.
Man var ju uppklädd till tänderna!
 
Kul att få vara fin ibland!   
På söndagen var det dax för årets sista sennenträff, jag hade ju "tvingats" till ett passbyte, söndagen var egentligen ledig men nån vecka tidigare hade vi utbildning på en måndagmorgon, och då var jag nödgad att byta bort söndagen, det funkar inte att jobba dygn och sen iväg direkt på utbildning, då blir ju mammas pojkar ledsna.   
Det blev lite bilder men kvaliteten är ju inte den bästa när det är mulet ute, man får välja mellan blågrå bilder eller gryniga och då kan jag faktiskt ta lite grynighet.
                           
Lediga dagar till den 19:de, och inte får jag mycket vettigt gjort, en hund har hamnat i duschen iallafall, Lukas pälsmonster, hua, det är ett digert arbete att jobba sig igenom hans tjocka matta av päls för att få en glimt av skinnet   Aston skall väl oxå få sitt julbad, men det får bli till veckan.
Häromdagen prommade vi med Diva, ymnigt snöfall men kameran fick hänga med ändå, man får bortse från skarpa bilder i dessa dagar!
                         
Ibland ska ju Aston Martin skoja till det lite oxå ....... men han kanske skulle försöka hjälpa sin lillebror istället för att bidra till att han blir dubbelt mulad?
         
Men han verkar nöjd med sitt bidrag till leken iallafall !   


Imorgon bär det av med tåget mot STHLM, kul med lite minisemester mitt i det obefintliga julstöket, men lite har jag donat med iallafall, bakat gundalimpor och gravat lax ........babysteps mot en fröjdefull jul!
Ha det så bra och jag kan redan nu säga att det blir inga bilder från STHLM, kameran får stanna hemma, den dagen jag köpt mig en rejäl blixt kan den få följa med till inomhusmiljöer.
// AC

Av AnnCatrin - 3 december 2012 20:03

  ...........får vinter över en natt ........  
Ja, vad ska man säga, här går man och lägger sig i godan ro på jobbet och det är så gott som snöfritt.........och vaknar totalt insnöad morgonen efter   
Det var ju en herrans tur att följa med till stallet ingick i fredagens arbetssysslor, rustad med kängor och täckbyxor för att sitta i ett kallt ridhus kom ju väl till pass dagen efter ......... det hade inte varit nån större hit att plumsa mot bilen i lågskor ......... och att bilen stod under tak i en carport kändes oxå fantastiskt trevligt, fyrhjulsdrift tog mig över vallarna och ut på vägen, A´PUH!
 
det var på det berömda håret att jag kunde plöja mig upp på parkeringen, plogen kom inte förrän på eftermiddagen.
Men nu så, undanskottat och klart, så nu räcker det med snö för denna vinter   
Söndag morgon vaknade man till ett helt annat scenario, en hyfsat blå himmel och en sol på väg upp ............ strålande väder med andra ord!
Lite kallt, runt - 13, men man kan ju inte låta en fin dag med nysnö gå till spillo, mot Bosvedjeskogen för att trampa upp stigar!
Fast man trampat dessa skogar oräkneliga gånger så blir allt så annorlunda när snön lagt sig ........... det blev några extra kringelkrokar där man kunde känna att man var ute i blåbärsriset och plumsade, men i det stora hela så höll vi oss nog på stigen!
Gisslet med denna årstid är att solen står så lågt, och att få upp hundarna i några talltoppar där solen befinner sig är väl att " over do it" ...........   
Men vill man ha sol då får man plumsa, upp på berget där solen kastar sina varma strålar ............. vi var ute i 2,5 timmar, man blir helt euforisk över vad vackert det är med gnistrande snö   


 
Träden har vuxit upp så den här platsen gör sig inte lika bra längre på sommaren, men med ett vitt täcke över ljung och ris blir det genast en annan femma!
kameran var naturligtvis med, dom flesta bilder ligger redan på FB, tack alla för alla fina lovord på bilden som blev header både här och på FB, en sån där ögonblicksbild när man nästan inte törs andas för att hundarna ska stå stilla de sekunder det tar att förflytta sig, kasta sig ner i snön och fota, jag fick bara en chans, och lyckades ha flax för en gångs skull!
Jag hade kastat både snö och godis för att få fram dom en bit, Aston sitter som ett frimärke på mej och vägrar röra sig ifall det vankas godis, trulig liten farbror tänker definitivt inte röra sig någonstans om han inte känner för det ............... och det är ju så typiskt när man har en vision och ska försöka få hundarna med på noterna, när jag inte begär nåt då kan dom springa både före och efter utan problem   
 
Lukas poserar frivilligt .........men det fattas ju liksom en hund .........och då blir ju moster i Huljen ledsen om inte Aston Martin är med på bild   


             
Ser fram emot fler sådana här´a dagar i vinter när vi plumsar runt om dagarna, folket i Bosvedjan är som små arbetsmyror när det kommer till att trampa upp stigar ............det tar inte många dagar efter ett snöfall så är det spår kors och tvärs i skogen, HÄRLIGT!
 
nån skidentusiast hade hunnit med en runda i spåret oxå   
Vi får väl se hur det blir med det denna vinter, pulka till hundarna är ju fixad iallafall !


 
fullrullefarbror!


    
 

snötroll    en anklagande tendens kan tolkas i uttrycket ........... som om det var jag som mulat honom liksom!


            
Har inte hunnit med nåt bad av fyrbenta ännu, men jag är ju snart långledig igen   


 
Idag har jag varit på utbildning och APT, liten farbror har hållit sig sysselsatt med att bära runt skor, hämtar nere och bär upp och vice versa ........................ skorna har börjat få flytta ner från hatthyllan, och nu kan jag nog med 100 % känna mig säker på att han inte tuggar sönder nåt längre .......... han vill bara ha skorna på ett annat sätt än vad vi vill, alla hämtar väl sin ena känga i sängen när det är dax för promenad??? VA? inte? ........nähä   


Lite onödigt kallt, närmare - 20 ikväll, Inte över - 10 om jag får önska!
Nä, nu ska jag hämta in julskinka nummer ett från altanen där den står och svalnar, har gjort i stekpåse istället för i folie för första gången, nu ska detta utvärderas inför julskinka nummer två som skall tillredas i juletid.
I år blir det julafton här hemma igen, förra årets antijulkänsla har släppt sitt grepp så nu är det som vanligt igen ..............men det blir ingen jultall .............fast jag hinner ju ändra mig på den punkten oxå   
ha det bäst / AC


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards