Aston & Lukas

Direktlänk till inlägg 14 april 2011

oflyt BIG time 14/4

Av AnnCatrin - 14 april 2011 11:41

Hallå!
Jag skulle vilja påstå att det är MYCKET ironiskt att jag skrev häromdagen att det var längesedan jag klämde in en gnällblogg .......... Helt plötsligt så dök det upp en anledning .....eller två ........att skriva en till......... 
Dagen började i fridens liljor .......... ett tunt frosttäcke på backen gjorde att hundarna fick gå ut på baksidan efter frullen, sen när magarna vilat klart  så begav vi oss på vandring, strålande sol och en idé om att kolla upp hur det såg ut i skogsregionerna gjorde att vi styrde kosan åt det hållet.
Den "rätta" vägen brukar vara avskuren av vårfloden denna årstid så vi tog en annan garanterat torrlagd väg.
Blev positivt överraskad när vi kom in i skogen, himmel och pannkaka, solen har varit skoningslös mot snön, det gick riktigt bra att gå bitvis!
      Så min strategi att våga vägra skogen medans snön viker hädan visade sig vara ett smart drag, det var som att uppleva en ny värld när marken börjat tina fram, härligt!
 
sen blev det lite mindre muntra miner för en stund när solglasögonen for av och landande i två bitar på en stenhäll, dom är inte vacker men dom är funktionella för det är styrka i dom så utan dom kör jag ogärna bil ......... 
Nåja, nu ska vi inte låta en sån detalj förmörka vårens första promenad på barmark så vi traskade vidare, över stock och sten, lite hit och dit beroende på snömängd och framkomlighet, inga steg på nån stig minsann .........
          där det varit skoterspår var det inte roligt att gå så vi gick rakt in i skogen på måfå .........
  
Inse frustrationen när jag upptäcker att mobilen är väck med pusta ........här har man yrat som en blind höna kors och tvärs över lingonriset och någonstans efter denna slingriga vägen har mobilen bestämt sig för att hoppa ur sidofickan på kameraväskan ........... och jag tänkte tanken att lägga den i fickan som vanligt men tyckte att den satt som en smäck i sidofickan ........hmmm det gjorde den uppenbarligen INTE  
Japp, så nu har jag ingen mobil, kanske sonen kan låna ut nån gammal till sin mamma, eller så får jag väl köra med två colaburkar och ett snöre som min man föreslog när jag höll på att få ett psykbryt på den förra mobilen .......... nytt simkort beställt iallafall och mobil och gammalt kort spärrat ...........
  Oskyldig liten fis ........ här försöker han oskyldigt hänga över kanten på bian ........och som av en händelse så ligger höger tass över hålet han gnager på så fort han får chansen ....... men nu är bian vänd på och silvertejp skall förhindra nya angrepp....... 
Föreläsning igår igen, denna gång var det om att ta med hunden på resa och vad man ska tänka på.
Vi verkar ju vara på väg till Norge och det var lite delade meningar men efter lite koll så visade det sig att man numera behöver ha pass till hunden även för en Norgetripp, dock ej rabiesvaccin.

Sen skall den även avmaskas mot dvärgbandmask senast 48 timmar innan inresa och man skriver ut ett intyg på Mattilsynet där man fyller i datum och vilket preparat man använt, man behöver alltså inte kontakta veterinär för detta.
Det är mycket att tänka på om man skall resa med hund, men bättre att kolla en gång extra än att missa något viktigt.
Hon som föreläste kom från företaget som tillverkar Scalibur fästinghalsband och Exspot.
Hon ville en gång för alla göra klart att det är ingen fara för fiskarna som finns i det vatten hunden badar i om den har ett halsband på, preparatet är fettlösligt och finns i fettfilmen i hundens hud, det släpper alltså inte ifrån sig nåt gift bara för att hunden blir blöt, däremot om fisken börjar tugga på halsbandet eller att man tillsätter medlet direkt i vattnet är giftigt för fisk.

Katter skall på inga villkor behandlas med dessa preparat, det är i värsta fall dödligt för dom pga att dom inte kan  bryta ned giftet.
Och som med alla preparat så är det upp till användaren att avväga dom ev biverkningarna av medlet i relation till dom sjukdomar hunden kan få, det finns inga biverkningar som är kvarstående, om hunden reagerar skall den badas med nåt fettlösande, tex YES diskmedel.
Ja, vi får väl sen hur vi gör med Norge, liten hytte reserverad iallafall så får vi fundera vidare .......... man kan inte åka på allt ............ 
ha det bra / AC

 
 
Ingen bild

Anneli

14 april 2011 19:33

Ja man kan då inte säga annat än att du har haft otur på din skogsprommis. Läste att du fick låna sonbarnets gamla avlagda mobil tillsvidare :) Nu får du ge dig ut i mobildjungeln igen....börjar bli tätt mellan gångerna nu ;)
Kramkram Anneli

 
Camilla

Camilla

14 april 2011 19:40

Men va faaan ... om det nu ändå måste ske en olycka så hade det väl räckt med antingen glasögon eller mobil .. två på samma gång är ju bara för mycket, riktigt surt, antar att det förtar eran promenad i den härliga solen. Men jag måste ju säga att Björn hade ju en finurlig uppfinning... ser framför mig hur du halar upp colaburkar och tråd för att slå dig en signal :)).
Ser ut att kunna bli sol i helgen, kanske ska ta en sväng då.
Ha´re Camilla

http://www.tuffa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCatrin - 26 februari 2014 22:23

jag förnyar mig och byter blogg!häng med till den nya!  http://acufoto.wordpress.com ...

Av AnnCatrin - 20 februari 2014 14:00

Hallå!   Ytterligare ett år av galenskaper att lägga till handlingarna och jag bara kräver att han blir lika gammal som sin mor, dvs 12 år .........så vi har många år kvar av stolleprov!Tur att jag väljer själv vart jag lägger fokus ........... kunde...

Av AnnCatrin - 7 februari 2014 22:30

Hallå!Hur kan man bli valpsugen så här hux flux när man ingen valp ska ha???Vilken tur att man kan få sig en dos valpmys i en annan kommun så att man klarar sig ett tag ........... för dom är ju inte valpar för evigt .......... som på beställning bli...

Av AnnCatrin - 30 januari 2014 20:41

Hallå!Jajamän, nu har vi stökat undan januari,även om jag känner mig lite missnöjd med vädret så är det bara att gilla läget ........ det är då tusan vad solen håller sig borta ........ men då borde vi ha tillgodo när sommaren kommer tycker jag!Men t...

Av AnnCatrin - 19 januari 2014 08:13

Godmorgon!Uppe med tuppen ........ja allt är ju relativt, men att kliva upp 7.30 är i allafall tidigt i min sinnevärld .......... men så får det bli när man ska jobba, hundarna måste få mat och vila magen efter det, sen kan vi promma innan jag åker p...


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Skapa flashcards