Aston & Lukas

Direktlänk till inlägg 25 juni 2013

bryderier 25/6

Av AnnCatrin - 25 juni 2013 22:00

Hallå!
 
Jajamän, nu står det semester på schemaraden, TREVLIGT! återgår i tjänst den 19 juli för att knega i 2,5 veckor ..........sen så är det SEMESTER igen, ja, vad ska man säga, det är en hård tid sommarhalvåret och någon måste ju offra sig   

Som jag skrev i det förra inlägget så trodde jag att Lukas fått ett våteksem på svansen, detta visade sig bli en väldigt märklig historia.
Vi kom hem från Vännes på söndag em och på måndag var det ganska lugnt, på tisdagen bröt h-vetet ut igen, han kunde inte gå, försökte gömma svansen hela tiden och var otroligt flåsig och slickade sig konstant om munnen, INTE BRA!
Samma lika på onsdagen, och då insåg jag att jag försökt alla knep som jag kunde för att bota ett våteksem och inget hjälpte, vi behövde hjälp med att raka rent och lite smärtstillande kunde säkert underlätta oxå.
Ringde och ringde till "våran" veterinär runt hörnet, lämnade meddelande att dom kunde ringa upp, halva dagen gick och jag insåg att det var nog säkrast att komma upp med en plan B ........ så jag ringde lite motvilligt till det stora djursjukhuset, och visst, jag fick komma, men på jourtid/dagtid och för det ville dom ha 350 riksdaler extra, plus att ingen garanti fanns för att vi inte blev sittande i väntrummet hela dagen, ja, men vad gör man???
 
Jag är verkligen inte den som ilar i väg till veterinären i parti och minut men när min lugna fina hund förvandlats till ett nervöst vrak med smärta då får även jag kasta in handduken.

Parkerar precis utanför djursjukhuset när "min" veterinär ringer upp, dom kan ta emot mej typ på en gång så det var bara att springa in och avboka jourtiden och snabbt bege sig tvärs genom stan hem till våran egen gata och veterinär.

Och det visade sig att jag var inte helt ute och cyklade, det VAR konstigt att han var så påverkad för nåt våteksem var det inte frågan om, nog för att det var lite rött och irriterat men ICKE ett våteksem.

 
Däremot så tyckte Mats veterinären att svansen var lite svullen och hängde lite konstigt, vattensvans eller fraktur?
Rimadyl & Cortisonspray blev ordinerat.
Skriver man om sina bestyr på FB så får man även tips och råd, det lustiga i allt var att när han började "krångla" veckan före så var min första tanke analsäckarna, inte för att jag någonsin haft en hund med dylika besvär men nån ska ju vara den första? 

Kände dock att jag ville dubbelkolla detta så jag ringde vet. igen som naturligtvis tyckte att han skulle ha kollat dom första gången, han hade haft tanken men den föll bort när han såg svansen.
Nåväl, vi knatade dit dagen efter och dom blev kollade, kanske marginellt lite mycket i dom men "sörjan" såg ut som den skulle och tömda blev dom, så det var inte där som felet var trasigt. ( och det blev ingen förändring i tillståndet efter dettta ingrepp)
 
   
det är en sån här gång man skulle kunna betala dyra pengar för ett förklarande ord från hunden ifråga   
Vid vattensvans ska dom ju ha problem att sitta, Lukas satt eller låg hela tiden, han la sig ner när han skulle äta och kunde inte dricka vatten heller utan att sitta.
Sen så var han egentligen inte speciellt öm i svansen heller, jag har klämt ganska rejält.

Otroligt orolig, ville vara nära hela tiden, kom och la sig i sängen och ville ligga nära länge länge  ........fy tusan vad man känner sig maktlös!
Hela midsommarhelgen förlöpte utan någon större förändring trots Rimadyl, Cortisonsprayen fanns inte hemma så den har jag hämtat idag, kan ju vara bra att hitta igen en annan gång.
Först i söndags, på 10:de dygnet kunde jag säkert säga att en markant förbättring skett, men i skrivande stund kan han fortfarande "fara iväg" ni vet som när man släpper luften ur en ballong, men nu kan han gå en hel promenad utan att sätta eller lägga sig, men han sätter eller lägger sig på bron när vi kommer tillbaka, det har han aldrig gjort förut.
 
filmklipp
Så här kunde en promenad se ut, börjar bra men sen är det rena cirkusen innan vi är hemma igen. MÄRKLIGT!!!

 
Lite tröst av storebror........

 
när man är en lite bernerkille ska man helst inte ha en 1,90`s husse   

 
Ja, så för att summera så vet jag f-n inte vad problemet var från första början, kanske ett insektsbett eller nåt och sen blev han alldeles olycklig när svansen blev rakad?
Han har varken badat eller blivit kall eller blöt vilket talar emot vattensvans, och han har ju burit svansen normalt i princip hela tiden utom när han fått ett "anfall" och vikt ner den.
Men ont hade han uppenbart någonstans, men Rimadyl gav inte så jättestor effekt som jag kanske önskat .........men sakta men säkert blev han lugnare och slutade att slicka sig om nosen/läpparna, men beteendet att "springa ifrån bakdelen" fanns kvar.
Klart att en massa diagnoser far genom huvudet, men så länge det går åt rätt håll får jag tugga i mig att jag inte vet vad som var fel, även om det är surt!

   
Vindskyddet på plats, skönt att fläka ut sig i solsängen utan att alla som går förbi på gatan kan se eländet   
Och när det började ta form så kom jag på den geniala idén att vi ska naturligtvis flytta staketet oxå, det ingick förvisso i planen att det skulle göras om, HÖGRE, men nu flyttar vi tillbaka det så dom kommer inte att kunna stå och gapa på alla som går förbi på gatan.
Och vindskyddet är precis så högt så att dom inte ser gatan när dom står på bron.

Och till Astons försvar kan jag säga att det är Lukas som utsett sig själv till kung över Bågevägen, men Aston är ju inte sen att haka på.
Nu är det väl egentligen inget jätteproblem, men tillräckligt irriterande för att man gör något åt det när det finns en smidig lösning.
Och billigare blev det ju oxå när det inte blir lika mycket staket som ska bytas ut mot högre..
Det gamla ska vi sätta i häcken på baksidan, nu är det färdigrymt för Lukas vintertid!
Aston har full respekt för tomtgränsen oavsett om snön gömmer staketet ................. så fungerar det inte i knoppen på liten farbror, syns inte staketet så finns det inte ..........och då kan man vidga sina vyer, särskilt när matte jobbar så att han får upp lite puls på hussen   
   
Det blommar för fullt, kortvarig lycka, Pionerna brukar ju alltid ett slagregn massakrera men tummen hålls för att dom klarar sig i år.

Håller även tummarna för fint väder i helgen då hussen skall på hojtripp till Norge.
Annars så händer inget på denna semesterperiod, men på nästa 5-29 augusti, blir det både Byske & Gotland ........ LÄNGTAR!!!!!!!
Och för vän av ordning så kan jag tala om att jag har koll, 28 dagar karens på Rimadyl, men det gör inget, för det är mer än 28 dagar till Byske då han möjligtvis ska få ringspringa, anmäld är han, sen får vi se   

och som en liten nyhet så har det införts att man kan "GILLA" blogginlägget, utan att skriva en kommentar, klicka på hjärtat under blogginlägget, hjärtan gillar vi ju   

 
Grattis älskade Angelica Catrin Björnsdotter på din 24-årsdag! 

Ha det bäst! / AC

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCatrin - 26 februari 2014 22:23

jag förnyar mig och byter blogg!häng med till den nya!  http://acufoto.wordpress.com ...

Av AnnCatrin - 20 februari 2014 14:00

Hallå!   Ytterligare ett år av galenskaper att lägga till handlingarna och jag bara kräver att han blir lika gammal som sin mor, dvs 12 år .........så vi har många år kvar av stolleprov!Tur att jag väljer själv vart jag lägger fokus ........... kunde...

Av AnnCatrin - 7 februari 2014 22:30

Hallå!Hur kan man bli valpsugen så här hux flux när man ingen valp ska ha???Vilken tur att man kan få sig en dos valpmys i en annan kommun så att man klarar sig ett tag ........... för dom är ju inte valpar för evigt .......... som på beställning bli...

Av AnnCatrin - 30 januari 2014 20:41

Hallå!Jajamän, nu har vi stökat undan januari,även om jag känner mig lite missnöjd med vädret så är det bara att gilla läget ........ det är då tusan vad solen håller sig borta ........ men då borde vi ha tillgodo när sommaren kommer tycker jag!Men t...

Av AnnCatrin - 19 januari 2014 08:13

Godmorgon!Uppe med tuppen ........ja allt är ju relativt, men att kliva upp 7.30 är i allafall tidigt i min sinnevärld .......... men så får det bli när man ska jobba, hundarna måste få mat och vila magen efter det, sen kan vi promma innan jag åker p...


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards