Aston & Lukas

Alla inlägg den 25 mars 2013

Av AnnCatrin - 25 mars 2013 19:15

Hallå!
Ja då sjunger marsmånad på sista versen, hej och hopp vad tiden går, snart ska avdventljusstakarna fram igen   
Men förhoppningsvis så kommer det en sommar före det, men den verkar sitta väldigt hårt inne i år ..........   Var sak har sin tid, nu är vi nöjda med vintern, nu kan andra årstider pocka på uppmärksamhet!



Igår var det avelsmöte i Kovland, några saker skulle tas ställning till, en frågeställning gällde ögon på berner.
Min spontana fundering är vad man grundar sina påståenden på när man kommenterar hur hundars ögon ser ut?


 
Har min hund alldeles för ljusa ögon eller är dom acceptabelt mörka? Väldigt runda och öppna eller hyfsat mandelformade?


ja det beror ju alldeles på vilken bild man väljer att grunda sin åsikt på, Så man ska kanske ha lite mer kött på benen och se hundar "live" för att kunna bilda sig en uppfattning?


Det var ju oxå nåt som kom upp till disskussion, bilder & photoshop, jag anmäler mig skyldig till att härja ganska mycket med mina bilder, men jag bygger inte om hundarna, däremot älskar jag att plocka bort " störande element"   och smuts i ögonvrår och nåt opassande hårstrå på öronen kan oxå trollas bort, men samma här, man kan inte dömma en hund efter en bild för vem vet vad som plockats bort eller lagts till?


 
Hoppsan ....... som av en händelse så försvann en hel Kotte .............  
Att förstärka färgerna kommer man långt med, det blir gärna en hysterisk fixering   


Nuförtiden sköts allt via sociala medier, så och bedömningen om hundar är rastypiska eller inte, men bästa sättet att bedömma en hund måste väl fortfarande vara på det gamla hederliga sättet, att se och röra med egna ögon & händer?
Jag kan inte bedömma en hund utifrån en bild, visst kan jag tycka att den är sjukt snygg eller ämligt ful, men det säger inget om mentaliteten eller om hur den rör sig och jag skulle kunna ge väldigt många exempel på mina egna hundar som har bättre och sämre fotodagar   



kan man lita på intrycket man får av en bild?  Isåfall är nog Irma en väldigt död liten sheltie nu ..............  


 


Eller kan det vara så att Aston med sitt klumpiga sätt GLAD I HÅGEN jagar en skällande Irma, men bilden säger nåt helt annat?
På nästa bild har han uppenbarligen slagit på en tvärnit och tittar förvånat på en liten skrikande Irma som tumlar runt för han råkade tyvärr trampa henne på svansen.
men det var ungefär det värsta som hände   


Så vart vill jag komma med detta då? Jo att det nog stämmer som många anser att det "fuskas" med bilder, Att man kanske inte ska bedömma utvecklingen av vår ras enbart baserat på flödet av bilder på hemsidor och FB?


Personligen så kommer jag att fortsätta "fuska" men jag väljer att kalla det redigering, för mej som glad amatör är det då det roliga börjar, när jag får sätta mig och fixa med bilderna.
Det är ju en smaksak och upp till var och en om man vill göra "förbättringar", en bra fotograf behöver kanske inte det ...............  


 
Tur man får göra vad man vill med sitt eget material    det blir lite som finn fem fel  
Sen om det verkligen finns dom som helt sonika bygger om sina hundar i photoshop har jag ingen aning om, men man ska aldrig sluta förvåna sig    och bara för ordningens skull så blev det ingen stor disskussion runt detta, det är jag som fortsätter och funderar i dom banorna   


 ............. och nu över till något helt annat
Så här kan man läsa under valpplaner på Doremis:


Vi har parat  Doremis Isa Triq med VCH Doremis Lucky Luke.

Hon är dräktig 


om allt går väl  blir det valpar  omkring den 23 april 2013


SPÄNNANDE!!!!!



Lite bilder från i lördags vi var några som träffades för en promenad.



   



   



   
Grabbarna var i sitt esse för Diva har precis slutat löpa, så nu kan vi börja promma tillsammans igen, dom är betydligt tröttare efter en promenad med Diva än när vi polymasat runt för oss själva! 
ha det bra / AC






mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards