Aston & Lukas

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2011

Viltspårprov 5/10

Av AnnCatrin - 6 oktober 2011 07:31

Hallå!
ja då har vi varit på vårt första prov, pirrigt är väl inte en överdrift, jag och mina hjärnspöken när det kommer till tävling, men när man väl är på spåret så släpper det som tur är, idag blev det minsann nya upplevelser ........... har någon någonsin hört orden "peppa hunden" och "Aston Martin" i samma mening?????
Nä precis, inte jag heller, det finns liksom inte på kartan med en hund som har varit mer högt än lågt hela sitt liv    
Men matte fick bassning att hon måste puscha på mer när han sätter upp nosen och vädrar vind, jag har ju kört en mer lågmäld linje, herr domare tyckte jag skulle peppa honom mer ..........och i det allmänna omdömet står att matte och hund behöver träna mer, summan av kardemumman på Astons spår var att matte var för tyst, men Aston skötte sig bra, domaren hade en GPS med sig som jag fick se när vi var klar, dels låg det spår han lagt och sen låg spåret vi gått, i början på spåret har han spårat flera meter på sidan om det befintliga spåret, vilket betyder att spåret flyttat sig, häftigt!
I slutet på spåret skall det skjutas vilket jag helt glömt bort i min tävlingsnoja   Aston har ju en etta på skott på sitt MH och detta var heller inga problem, på viltspår skall hunden ha kontakt och se den som skjuter, när domaren skjutit och gett tecken skall hunden fortsätta spåra, tjoohoo sa Aston Martin och rusade fram mot domaren, skitkul skog det här du!
Men han var snabbt på spåret igen och hittade klöven, som var sjukt äcklig, alldeles blodig, tur att hunden inte var nybadad!
Den spontana kommentaren var att " tur att att Camilla var med"    
Sen var det Lukas tur, han fick hoppa ur bilen utan koppel vilket höll på att leda till tokerier, han drog nämligen som en avlöning bakvägen på det spår Aston gått .......HALLÅ! vänta på oss oxå!
Han kom tillbaka och kunde gå sitt spår som gick åt ett helt annat håll.
Och som vi konstaterat tidigare och som domaren sa oxå så är dom så sjukt olika, Lukas är som en liten robot, man fäller ner huvudet och trycker på start och sen trummar han iväg som en liten bandvagn, och attans vilken fart han fått upp, det var inte helt lätt att hänga på när han hoppade över fällda träd och plöjde genom buskage och jag skulle över och igenom i samma tempo,   
A´puh! 
Träningsvärk i benen har jag idag minsann!
Astons spår tog 26 minuter och Lukas 14, typ halva tiden!
Lukas lillfarbror imponerade stort på domaren och fick full poäng 42, och en hårsmån från HP, om det varit mer färska spår efter vilt i skogen och han hade visat att han klarade det så hade det blivit hp, så nästa gång får vi hoppas att det kryllat av vilt i skogen innan Lukas ska gå! allmänna omdömet var " utmärkt spårarbete" och det var en fröjd att följa honom i skogen tyckte domaren.
Lukas GPS slinga var i det närmaste identiskt med hur spåret låg och han rörde inte en min när skottet brann av, härligt!
  Diplom fick vi minsann ........och blodad tand, hundarna mer än mej  
Herregud hur ska man ha tid för annat?
Jag var in på bolaget för lite förnödenheter inför helgen innan vi åkte till provet, min kusin Annika satt i kassan, när jag berättade att vi skulle åka och spåra så sa hon att " du har ju fått ett helt nytt liv"
Och faktiskt, det är nog sant det där att livet börjar efter 50, barnen utflugna och jag disponerar min tid hur jag vill när jag vill, inga måsten, det är ju helt fantastiskt lyxigt när man tänker efter! 
Idag skall jag dock försöka hyfsa till lite innaför väggarna tills Norrköpingsborna kommer, fast vi skall ju mest befinna oss i andra lokaler hela helgen så en renbäddad säng klarar dom sig långt med  
........och icke att förglömma så skall dom fyrbenta badas och frissas inför helgen, inte gjort i en handvändning, i skogen gör det inget att tassarna ser ut som grinchen ........men bland folk kan man ju anstränga sig lite   ........fast vad det gäller tassar så vill jag nog gärna hålla dom i någorlunda skick .......... är det nåt som drar ögonen åt sig så är det väl ofrissade öron och tassar på utställning ..........  
Återkommer efter helgen, då vet vi om det blev ris eller ros för vår special!    jag förväntar mig ett helt fång rosor för jag tycker att vi gjort ett kanonjobb hittills!
ha en trevlig helg / AC   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCatrin - 26 februari 2014 22:23

jag förnyar mig och byter blogg!häng med till den nya!  http://acufoto.wordpress.com ...

Av AnnCatrin - 20 februari 2014 14:00

Hallå!   Ytterligare ett år av galenskaper att lägga till handlingarna och jag bara kräver att han blir lika gammal som sin mor, dvs 12 år .........så vi har många år kvar av stolleprov!Tur att jag väljer själv vart jag lägger fokus ........... kunde...

Av AnnCatrin - 7 februari 2014 22:30

Hallå!Hur kan man bli valpsugen så här hux flux när man ingen valp ska ha???Vilken tur att man kan få sig en dos valpmys i en annan kommun så att man klarar sig ett tag ........... för dom är ju inte valpar för evigt .......... som på beställning bli...

Av AnnCatrin - 30 januari 2014 20:41

Hallå!Jajamän, nu har vi stökat undan januari,även om jag känner mig lite missnöjd med vädret så är det bara att gilla läget ........ det är då tusan vad solen håller sig borta ........ men då borde vi ha tillgodo när sommaren kommer tycker jag!Men t...

Av AnnCatrin - 19 januari 2014 08:13

Godmorgon!Uppe med tuppen ........ja allt är ju relativt, men att kliva upp 7.30 är i allafall tidigt i min sinnevärld .......... men så får det bli när man ska jobba, hundarna måste få mat och vila magen efter det, sen kan vi promma innan jag åker p...


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards