Aston & Lukas

Alla inlägg den 2 november 2009

Av AnnCatrin - 2 november 2009 13:38

hallå!

ny vecka nya friska tag! ;0)
  
Har avklarat en vecka utan att stoppa några kolhydrater i kakhålet.......och det har inte varit några problem....det som är svårt är att veta vad man ska äta......är varken hungrig eller sugen på nåt...fett mättar betydligt mer än nåt annat så risken är överhängande att jag äter på tok för lite.......kör väl på ett tag till så får vi se......vågen visar iallfall mindre, det är en bit på väg......men bara bit...typ nån mil på en jordenruntresa ;0)
  
Idag är det gråmulet men ändå ganska skönt väder, dock så blåser det en hel del så vi knatade iväg ganska tidigt på vår dagliga skogspromenad......idag blev det "ormvägen"...men nu måste väl alla ormar törnat in för vinter eller?
jag trodde det skulle bli både regn och stormbyar under dagen men så verkar icke vara fallet.
i förra veckan knatade vi iväg på en långsväng som vi inte gått på länge....och det lär nog dröja innan vi går där igen för usch vad surt och geggigt det var....nä´ e den rundan får ligga till sig tills det är fruset på backen.
  
det blir nog skitigt ändå om tassarna på dom "vanliga" vägarna.
  

igår var vi på middag hos modern, Aston fick följa med...trodde att det skulle bli full rulle och att både porslin och mindre barn skulle flyga runt i luften.......men faktiskt inte.....tvärtom så tyckte alla att han lugnat ner sig betydligt!

HA! inte ens jag trodde på den teorin att med åldern så taggar han ner.....men tydligen så kan han vistas i möblerade rum nuförtiden!....nu överdrev jag lite, jag erkänner att riktigt så illa har det väl inte varit.....men nästan ;0)
Denna vecka är det både jobb och planeringsdag så hunden skall vara lite här och lite där ;0) hos mattemor och sen blir det en dag på jobbet oxå hos söta trinda Tuffa *asg*....det är inte lätt att vara till lags alla gånger ...eller hur Tuffa?
Tuffa med matte har skaffat sig en ny blogg så nu bloggas det hejvilt...... så här gäller det att blogga febrilt själv oxå så att man inte ligger efter...Flört

Har lagt in en intresseanmälan om att gå uppfödarutbildningen.......jo ni, nu ska här födas upp hundar i parti och minut.....eller inte Förvånad....nä, till detta krävas en tik och då föll ju det projektet pladask för nån tik det vill jag inte ha Tungan ute....nä, men det kan säkert vara intressant att förkovra sig lite djupare i saker och ting utan att det mynnar ut i nån uppfödning.....det finns nog tillräckligt med uppfödare ändå är jag rädd, och nya tillkommer uppenbarligen hela tiden....vi får väl hoppas att det är noga genomtänkt och att hänsyn tas till kullsyskonens statistik oxå när man planerar att para sin tik......bara för att tiken är fri så betyder det verkligen inte att hon är lämpad att gå i avel....men detta tar naturligtvis en ansvarstagande påläst s.k uppfödare hänsyn till......iallafall i den bästa av världar......

Men alltså utan att hänga ut nån......men hur kan man med berått mod planera en parning på en tik som inte har en enda utställningsmerit och som man själv som ägare för ett år sedan stod och berättade om att man tagit hand om denna tik som en omplacering och som hade stora sociala problem, skygg och rädd för allt......ja inte vet jag men nån trygg avelstik låter det inte som.
Det värsta av allt är att det är alltid nån stackare som går på en nit och köper sin hund av en oseriös uppfödare som inte tänkt längre än näsan räcker....nä, jag vet att det inte är mitt problem....och visst det kan gå bra....men det kan gå käpprätt åt h-vete oxå och för valpköparen är det ingen tröst att man köpt sig en så kallad "trevlig familjehund" när veterinärräkningarna hopar sig.........
Och visst, det föds inte bara felfria hundar hos dom etablerade uppfödarna heller....men någonstans vill jag ändå behålla tron på att dom lagt ner en viss möda på att meritera sin egen hund och med stor omsorg valt lämplig hanhund....har man gjort det så har ju chansen att det ska gå vägen ökat markant....men det finns fortfarande inga garantier det får man aldrig glömma.

Nä, lämna uppföderiet till dom som vet vad dom håller på med.......och att man vet vad man håller på med är inte baserat på att man fött upp visst antal kullar........stor kunskap och ett genuint intresse för rasens egenskaper och ett brinnande dito för att bevara dessa räcker länge, och att man bemödat sig att kolla upp statistiken runt sin tilltänkta tik......är statistiken snudd på katastrof och tiken ett nervknippe....lägg ner!
jaha då har man stuckit ut hakan igen......men det är jag i ett nötskal det för den som inte snappat upp det tidigare Flört
Allting är ju relativt och vad som ska klassas som seriöst beror ju på vem man frågar.......

Jag har iallfall min bild väldigt klar för mig...och det finns många uppfödare som jag utan att blinka skulle köpa valp av.....och sen finns det andra.......
Sköt dig själv och skit i andra är det nog en och annan som tänker......ja men vad blir det för demokratisk värld om man inte får ifrågasätta saker och ting?

det här är mina funderingar, håll med eller tyck tvärtom...men när jag ramlar över sådan här information som finns att läsa på uppfödarens hemsida så kan jag inte låta bli att gå igång på alla cylindrar....BIG TIME!

avslutar med att skriva nåt snällt.........hmmm......äh...jag börjar nästa blogg med nåt trevligt istället för just nu är hjärnkontoret ockuperat av irriterade tankar.....Skrikandes
ha de bra / AC




mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards