Aston & Lukas

Direktlänk till inlägg 23 januari 2009

bortappad grannfru & hittad hund 23/1

Av AnnCatrin - 23 januari 2009 19:40

Godkväll!
Måste ju klämma in en liten rapport om dagens promenad.......som jag hade förväntat mig skulle bli i stil med dom andra promenaderna jag och Aston gjort tillsammans med grannarna.......eller HUR!!!

...men Natus då.....inse att Aston är tjurigare än en röd gris....han kommer aldrig att vika ner sig.....jucka på du!
För det första så var det väldigt "tungtrampat" ungefär som att gå i sand....efter 500 meter började vi gnöla nåt om "när får man gå hem?"...men vi kämpade på.

Hundarna flög som vanligt som skållade troll, där verkar inte underlaget spela någon roll!

full fart framåt

borsett från att det är pust och stånk att ta sig fram så är det otroligt vackert i skogen, tyvärr var det lite disigt idag
På väg hem så dök det plötsligt upp en hund från ingenstans, han kom och sprang ikapp oss, en flat coat retriever, väldigt glad verkade han men det knorrades lite mellan honom och Natus och det är ju svårt att veta var toleransnivån ligger på en hund man inte känner, så jag tog med mig denna rymling och Aston och gick tillbaka den väg han kommit....inte en människa i synhåll, lyssnade men kunde inte höra att någon kallade på honom så vi gick tillbaka till vårt sällskap.

Jaha och vad gör vi nu? Det kändes liasom i ryggraden att det kommer inte att dyka upp nån husse eller matte till den här okända vovven.
Så då ringde jag till polisen och talade om hur landet låg och att jag tog med mig hunden hemöver så fick dom kontakta mig på mobilen om någon saknade honom.
Det kom en man gående på stigen som trodde sig känna igen hunden, kanske bodde det nån liknande nån gata bredvid honom, vi sa att om han stötte på nån som var ute och letade så hade polisen mitt nummer.
Så långt allt väl.....
Anne-Lie och jag kom överens om att hon skulle gå före med Natus och sen komma tillbaka och möta upp mig med ett till koppel eftersom jag helt plötsligt blivit med två hundar...men bara ett koppel....
Så hon gick...."vart ska jag gå då?" sa hon "ska jag gå efter gubben?"...... ja. gör det, gå rakt ner sa jag som den självklaraste sak i världen....jag kunde väl inte veta att hon hade noll koll på vart hon var, jag har ju trampat runt i dessa skogar en hel del så i min sinnevärld är det helt glasklart åt vilket håll man går när man ska hem.....och den armade gubbstrutten gick inte rakt ner utan sneddade till höger över kalhygget......och grannfrun efter.......
När jag sen började gå framåt så ser jag bakhuvudet på henne......och hon var inte på väg hemåt.....jag ropade men avståndet var för långt så hon hörde inte.....det är ju strålande när båda rusar runt bland tall och gran med mobilen i högsta hugg för att knäppa kort, när när jag skulle behöva använda den för huvudsyftet..att ringa...då har jag inte hennes mobilnummer inlagt....och inte hon mitt heller......
Ja ja men hon kommer ju ner på skogsbilvägen så då tar hon väl vänster och går åt rätt håll....så där stod jag uppe på kalhygget och blickade bort mot skogsbrynet där hon borde dyka upp.....eller inte...SHIT jag har slarvat bort grannfrun!!!!
Och då dök ju genast denna tanke upp.....där sumpade jag lånet av takboxen.....;0)
Men herregud, när hon kommer upp till gläntan måste hon inse att här gick vi förut så nu är det dax att vända....men tänk att då hade den hjälpsamma gubben dykt upp igen och Anne-Lie hade frågat var hon var.....och han hade snällt nog skickat iväg henne i skidspåret för att gå värsta omkroken för att ta sig hem......totalt off vad det gäller lokalsinne...men hjärnkontoret funkar bra på henne....hon ringde eniro för att få mitt mobilnummer...den tanken slog aldrig mej....." vart är jag?"...då hade jag precis mött denna återkommande gubbe jag oxå igen och frågat om han sett min kompis med en rottis...trodde jag skulle dåna av när han berättade vilken väg han pekat ut åt henne.......men snälla herr gubbe, varför sa du inte åt henne att vända och följa skogsbilvägen tillbaka...???? ( tänkte jag, jag sa inget)
VÄND sa jag till grannfrun, överlycklig att hon kommit till rätta.......eller är det kanske ett bra byte att gå till skogs med en rottis med sin matte och komma hem med en Flat coat retriver?

det är bara två hus i slutet på denna skogsväg så biltrafik är i princip lika med noll
Och för att inte slarva bort henne igen så fick hon gå en bit framför...men aldrig utom synhåll, och jag hade fått den strålande idén att koppla den okända hunden och ha min egen lös, kände ju liksom ett ansvar att hålla koll på honom....och på grannfrun......;0)
Aston var fantastiskt duktig för han ville hela tiden springa ikapp Natus men lyssnade på mig och höll sig i skinnet.
hemma försökte jag tyda öronmärkningen, vilket inte var det lättaste, så jag ringde till veterinären...jag säger det igen, GULD att ha dom runt hörnet, så den okända och jag traskade dit för att få hjälp med att tyda siffrorna, och kolla om han var chippmärkt det var han inte.
Tyvärr så var detta ett sånt där fall när inte ägaren har medgett att info lämnas, men nu visste jag iallafall vilken hund det var.
Så hem igen och provade ett nytt drag....ringde uppfödaren....fick prata med hennes man...som verkade yrare än yr, jag förklarade hur det låg till och han skulle be henne ringa upp......jag väntar än jag!
Kände vibbar att det där skulle inte ge nåt så då ringde jag polisen igen och talade om vilken hund det var så att dom kunde söka ägaren.
Tyvärr så fick inte dom heller fram uppgifterna via jordbruksverket...konstigt!

Det var en väldigt snäll och trevlig vovve vi hittade
Hmmm....undrar om Anki en gammal kompis som bor där uppe i övre Bosvedjan vet av nån sån här vovve? hon har ju hund själv och då brukar man ha koll på grannskapets vovvar......NU kollade jag eniro.....man lär sig.....hittade hennes mobilnr och ringde upp......Det är väl inte Hugo? sa hon då....han lyfte lite på huvudet när jag sa "Hugo"...kanske sa jag...hon var på väg hem från jobbet och skulle stanna till och kolla om Hugo var på rymmen.....hinner bara lägga på så ringer Hugos matte...dom hade gett upp letandet och ringt polisen som kunde hänvisa till mej!
Han hade stuckit iväg från sin matte och tydligen hade dom tagit olika stigar för vi varken såg eller hörde henne....både husse och matte kom och hämtade upp sin guldklimp.....jag kände mig som värsta hundnapparen...men vi kunde ju inte lämna kvar honom heller, hans matte trodde att han fått nys på nåt rådjur och dragit iväg rakt in i skogen så hon var jättetacksam att vi tagit hand om honom......hon fick tipset att genast fixa så att ägaruppgifterna syns på internet och det skulle dom genast göra, hon visste inte ens att man kan söka hunden den vägen.
Så nu är Hugo snart 5 år tillbaka där han hör hemma ......och nästa gång jag tar grannfrun till skogs så blir det med spårlina & walkie talkie.......
Ja´det blev en liten maratonblogg så här på kvällskvisten....men jag vet iallfall en i grannhuset som sitter i spänd förväntan och väntar på denna redogörelse......;0)
trevlig helg!! / AC

 
 
Ingen bild

Isabelle och Maya

23 januari 2009 20:04

Ojdå! Tur att det inte blir så här varenda gång ni är ute på tur i skogen :-D Det kan ju vara förvillande likt när allt bara är vitt och allt man ser är träd.. Tur att det gick bra med alla + hundar :-D Ha en trevlig kväll!

 
Camilla

Camilla

23 januari 2009 20:12

Ser att voffen har hittat hem, det var väl tur det *s*.
Vilka äventyr ni är ute på så här en helt vanlig fredag. *s*.
Syns imorrn.
Kram Camilla

http://www.mills.zoomin.se

 
Anne-Lie

Anne-Lie

23 januari 2009 21:26

Hej, grannfrun här. Jag HITTADE hit i alla fall.. ha ha !!! Ja du, jag tror att min koll på tillvaron är lika med noll, eller ??
Jag berättade för min gubbe och han verkade inte ett dugg förvånad !! tur att han har en livförsäkring på sin fru.. men vet inte om han får ut något om grannfrun har slarvat bort mej.. jag har så ont i fotlederna efter allt traskande i lössnö. Du vill väl gå en promenad nästa vecka också ?? om du har ett koppel på mej så kan jag inte virra bort.
Kram

http://www.jezzieochnatus.se

 
Anneli

Anneli

23 januari 2009 22:56

:D
Men vilket äventyr ni är ute på i skogen :)Kul för Aston att få en ny kompis också ;-)

Vilken tur att grannfrun kom till rätta till slut och att hugo fick komma hem igen till sin husse o matte :)

Men jisses människa vilken vinkel du fotar prinsen i ... Inte till hans fördel :)Jag syftar på förra bloggen...Har du använt lockborsten på honom ;-)
Du ska se att han får en böljande lätt vågig päls när han blir stor :)

Kram Anneli * vi ses i morgon*

http://www.maximilian.panatet.se

 
Ingen bild

Sissi

23 januari 2009 23:34

Hallå i stugan..
Vilken händelse..sån tur att ni inte gick vilse ännu mer ;)
Vad bra att ni kunde fånga in hunden och ta med honom hem, annars kan det vara svårt när en hund "Stuckit" från husse/matte...Jag hade inte heller lämnat den där i skogen...
Lycka till på kursen i helgen , den kommer säkert var givande,
Kram Sissi och hundarna(Tindra med ont i ena örat :()

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnCatrin - 26 februari 2014 22:23

jag förnyar mig och byter blogg!häng med till den nya!  http://acufoto.wordpress.com ...

Av AnnCatrin - 20 februari 2014 14:00

Hallå!   Ytterligare ett år av galenskaper att lägga till handlingarna och jag bara kräver att han blir lika gammal som sin mor, dvs 12 år .........så vi har många år kvar av stolleprov!Tur att jag väljer själv vart jag lägger fokus ........... kunde...

Av AnnCatrin - 7 februari 2014 22:30

Hallå!Hur kan man bli valpsugen så här hux flux när man ingen valp ska ha???Vilken tur att man kan få sig en dos valpmys i en annan kommun så att man klarar sig ett tag ........... för dom är ju inte valpar för evigt .......... som på beställning bli...

Av AnnCatrin - 30 januari 2014 20:41

Hallå!Jajamän, nu har vi stökat undan januari,även om jag känner mig lite missnöjd med vädret så är det bara att gilla läget ........ det är då tusan vad solen håller sig borta ........ men då borde vi ha tillgodo när sommaren kommer tycker jag!Men t...

Av AnnCatrin - 19 januari 2014 08:13

Godmorgon!Uppe med tuppen ........ja allt är ju relativt, men att kliva upp 7.30 är i allafall tidigt i min sinnevärld .......... men så får det bli när man ska jobba, hundarna måste få mat och vila magen efter det, sen kan vi promma innan jag åker p...


mattes funderingar och duracellens ystra krumsprång i vardagslivet ......och så kom lilla fisen .......duracellens raka motsats ......som en liten snusförnuftig farbror ♥

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Tidigare år

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

översätt bloggen

RSS

Facebook

         
                               

   








 

                       

 

           

                                                 

                                                         

                                                         


Ovido - Quiz & Flashcards